حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

آیا ویروس کرونا ازطریق غذاهای منجمد وارداتی منتقل می‌شود؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در هفته‌ی گذشته، نیوزلند اولین مورد مبتلا به کووید ۱۹ را در ۱۰۰ روز گذشته اعلام کرد. طبق احتمالات، این ویروس ممکن است ازطریق بسته‌های غذایی وارداتی به این کشور آمده باشد. به‌گفته‌ی مقام‌های بهداشتی نیوزلند، شیوع جدید کرونا را می‌توان با غذاهای منجمد مرتبط دانست؛ زیرا یکی از بیماران آلوده در فروشگاهی کار می‌کند که کالایش از آن سوی مرزها تأمین می‌شود.

مقام‌های چینی در هفته‌ی گذشته گزارش مشابهی منتشر کردند: ردپایی ویروس در میگوی منجمد و بسته‌های بال مرغ که از اکوادور و برزیل وارد چین شده بودند. در روزهای اخیر، کمیسیون بهداشت شهر شن‌ژن به ساکنان درباره‌ی خرید فراوردهای گوشتی و دریایی منجمد هشدار دادند؛ اما کارشناسان احتمال ابتلا به کووید ۱۹ از غذای منجمد را بسیار اندک می‌دانند. کیتلین هاول، مهندس بیوپزشکی و شیمی دانشگاه مین می‌گوید:

این دیدگاه محتمل است؛ اما ویروس در خارج از بدن انسان چندان پایدار نیست. منجمدکردن ویروس می‌تواند به طول عمر آن کمک کند؛ به‌همین‌دلیل، معتقدیم شیوع در کارخانه‌های بسته‌بندی گوشت رایج‌تر است؛ ولی انتقال آن ازطریق سطوح به‌ندرت امکان‌پذیر است؛ به‌ویژه وقتی این سطوح منجمد یا سرد باشند.

بنابر گزارش کمیسیون سلامت شن‌ژن، نتیجه‌ی آزمایش کووید ۱۹ هیچ‌کدام از افراد در تماس با فراورده‌های منجمد غذایی تاکنون مثبت نشده است.

جای نگرانی نیست

مقام‌های بهداشت چین قبلا هم در بسته‌بندی‌های منجمد ویروس کرونا را کشف کرده بودند. در بسته‌های غذای دریایی منجمد که با کشتی‌های خارجی به یانتای منتقل شده بودند، آثاری از ویروس وجود داشت که منشأ آن‌‌ها ناشناس بود. همچنین در ماه گذشته در دالیان، زیامن و پینگ‌زیانگ متوجه وجود ویروس کرونا در بسته‌های غذایی منجمد شدند. بااین‌حال به‌گفته‌ی مایکل رایان، مدیراجرایی برنامه‌ی فوریت‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت، با وجود تمام یافته‌های یادشده، جایی برای نگرانی وجود ندارد. او می‌افزاید:

هیچ‌گونه شواهدی از نقش غذا یا زنجیره‌ی غذایی در انتقال ویروس دیده نشده است و جایی برای نگرانی وجود ندارد. مردم نباید از غذا یا بسته‌بندی‌های غذایی ترسی داشته باشند.

چین تاکنون چندصدهزار از نمونه‌های بسته‌بندی را آزمایش کرده و نتیجه‌ی آزمایش کرونای کمتر از دَه عدد آن‌ها مثبت شده است. به‌نقل از راشل گراهام، همه‌گیرشناس دانشگاه کارولینای‌شمالی، حتی اگر ویروس روی چنین بسته‌هایی قرار بگیرد، بعید است در طول حمل‌و‌نقل و انتقال از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر دوام بیاورد. گراهام معتقد است:

ویروس روی سطح منجمد خشک و تخلیه می‌شود تا جایی که دیگر اثر مسری و عفونی نخواهد داشت. RNA ویروسی که روی بسته‌ها وجود دارد، در عمل تأثیری ندارد.

در سناریوی کالای منجمد، تنها درصورتی احتمال ابتلا وجود دارد که شخصی سطح یا کالایی را لمس کند و ذرات ویروسی روی این سطح وجود داشته باشند. سپس، دستش را به بینی یا دهان یا چشم خود بزند. طول عمر ویروس روی اشیاء به جنس آن‌ها بستگی دارد. طبق یکی از پژوهش‌ها، ویروس روی بافت کاغذ می‌تواند تا سه ساعت زنده بماند؛ درحالی‌که پژوهشی دیگر نشان می‌دهد ویروس روی کارت تا یک روز و روی پلاستیک و فولاد ضدزنگ تا سه روز می‌تواند دوام بیاورد. باوجوداین، ویروس کرونا معمولا ازطریق ذرات هوا گسترش پیدا می‌کند تا سطوح مشترک. هاول بیان می‌کند:

از ابتدای دنیاگیری کرونا تاکنون، محصولات زیادی در کل دنیا جابه‌جا شده‌اند. اگر انتقال ازطریق سطح یا کالاهای منجمد عامل اصلی شیوع ویروس باشند، باید تعداد زیادی از این گزارش‌ها را شاهد باشیم؛ اما حقیقت این است که کالاها و غذاهای منجمد، روش اصلی انتقال به‌شمار نمی‌روند.

 CDC با وجود توصیه‌ به ضدعفونی و پاک‌سازی سطوح، انتقال از سطوح را عامل اصلی شیوع ویروس نمی‌داند؛ بااین‌حال، هاول و گراهام توصیه می‌کنند شرکت‌های حمل‌و‌نقل و خریداران در طول دنیاگیری، هوشیاری و آگاهی خود را حفظ کنند. هاول می‌گوید:

بهترین کاری که تولید‌کنندگان و انتقال‌دهندگان و دیگر اعضای زنجیره‌ی تأمین می‌توانند انجام دهند، اعمال سیاست‌های قوی برای پوشیدن ماسک و شست‌وشوی دست‌ها و ماندن در خانه در صورت بیماری است. بهترین کار هم برای خریداران مستقل این است که از لمس صورت خود اجتناب کنند؛ مگر اینکه دست خود را بشویند یا به موارد ضدعفونی دسترسی داشته باشند.

در ادامه بخوانید:

احتمال ابتلا به ویروس ازطریق لمس سطح ویروسی در فروشگاهی عمومی بسیار بیشتر از انتقال ازطریق غذاهای منجمد است. گراهام می‌افزاید:

نباید نگرانی را کاملا کنار بگذارید و صرفا درباره‌ی لمس سطوح و سپس لمس صورتتان مراقب باشید. با اجتناب از این کار، می‌توانید به‌خوبی از خود محافظت کنید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر