حذف یک ویژگی از گلکسی S21 (S30) بخاطر بهتر نبودن از نسخه موجود در آیفون

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

سنسور عمق در گوشی‌های هوشمند موجی از امواج را ساتع می‌کند که برای جشم انسان قابل مشاهده نیستند. معمولا یک نور اینفرارد به یک جسم می‌تابد و پس از برخورد با سطح آن جسم به سمت دستگاه بازمی‌گردد. این نور حاوی اطلاعاتی است که توسط دستگاه هوشمند خوانده و محاسبه می‌شود و فاصله دقیق جسم را به گوشی می‌گوید. گوشی‌هوشمند با این اطلاعات علاوه‌بر عمق‌سنجی می‌تواند به بهبود ظرفیت واقعیت افزوده خود نیز بیافزاید و تصاویر بوکه بهتری را به ثبت برساند. این سنسور همچنین به برنامه‌ریزی ۳ بعدی دستگاه برای نرم‌افزارهای مربوطه کمک می‌کند که توسط سیستم تشخیص چهره نیز استفاده می‌شود.

عدم توانایی سامسونگ در لیسانس‌کردن سنسور ToF باعث شد تا گلکسی S21 (S30) آن را از دست بدهد

براساس گزارشی از اندروید سنترال، همانند پرچمداران جدید نوت ۲۰ و نوت ۲۰ اولترا سری بعدی گلکسی S نیز از سنسور ToF بی‌بهره خواهند ماند. چندین دلیل پشت این تصمیم سامسونگ وجود دارد: براساس گزارشی سامسونگ برنامه‌ای برای قرار دادن این ویژگی در دستگاه‌های آینده‌اش نداشته است.

سنسور ToF همانطور که اشاره شد یک فناوری بسیار جذاب است که استفاده از آن ویژگی‌های خوبی را به گوشی اضافه خواهدکرد؛ اما اینکه چرا برخی از شرکت‌ها از آن استفاده نمی‌کنند دلایلی دارد: بسیاری از شرکت‌هایی که از این فناوری در دستگاه‌هایشان استفاده کردند به‌ازای افزودن چند ویژگی هزینه بسیار زیادی را متحمل شدند که ضروری هم نبود. با این وجود سنسور موردبحث در مدل‌های S10 و S20 موجود است. سامسونگ از این سنسور در پرچمداران گذشته خود استفاده کرد که بگوید می‌تواند همپای رقبایی نظیر اپل و هواوی از این فناوری استفاده کند.

سامسونگ نگران است که مبادا سیستم ToF غیرمستقیمش به خوبی سیستم LiDAR اپل نباشد تا نرم‌افزارهای AR را به‌درستی اجرا کند

نسخه سامسونگی سنسور ToF به اندازه نسخه موجود در دستگاه‌های اپل گران‌قیمت نیست، این کاهش قیمت در ساخت این سنسور به‌قیمت کاهش دقت این سنسور تمام شده‌است تا نتواند پابه‌پای سنسور LiDAR (که در آیفون‌های ۱۲ استفاده خواهد شد) عمق را تشخیص دهد. روشی که سنسور اپل طبق آن عمل می‌کند مستقیم است، به همان ترتیبی که در ابتدای این مطلب گفته شد اما سنسور ساخت سامسونگ از روشی غیرمستقیم استفاده می‌کند. برای توضیح بیشتر باید گفت که سنسور اپل فاصله‌های کمتر از ۶ متر یا ۱۹٫۶۹ فوت کار می‌کند اما ToF موجود در سامسونگ نیمی از فاصله تحت پوشش سنسور اپل را دربرمی‌گیرد. شرکت از سنسور LiDAR به‌همراه آیپد پرو که ماه مارس رونمایی شد پرده‌برداری کرد.

علاوه‌بر تفاوت‌های این دو سنسور در قیمت، سامسونگ به این دلیل درحال استفاده از روش غیرمستقیم است که تنها شرکت تولیدکننده سنسورهای ToF با فناوری درست (نسخه موجود در دستگاه‌های اپل) شرکت سونی است که قراردادی اختصاصی با اپل دارد. در پس پرده، سامسونگ نیز دست از تلاش برنداشته است، براساس گزارش‌ها این بخش فناروری این شرکت درحال کار برروی یک واحد LSI است که می‌تواند با دقت روش مستقیم به محاسبه فاصله پرداخته و همچنان از روش غیرمستقیم استفاده کند. اگر سامسونگ بتواند انحصار سونی بر این فناوری بشکند و موفق به تولید سنسور خود شود، شاهد استفاده دوباره ToF در پرچمداران گلکسی خواهیم‌بود.

گلکسی S20 یا همان S30 از یک پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۷۵ موبایل استفاده خواهد کرد، درصورت عدم بهره‌وری از این پردازنده این دستگاه از اکزینوس ۱۰۰۰ قدرت خواهدگرفت. هردو تراشه مذکور  براساس معماری ۵ نانومتری ساخته شده‌اند که به آنها اجازه می‌هد تا قدرتمندتر و کم‌مصرف‌تر از SoCs موجود در گوشی‌های کنونی باشند. براساس یک توییت که به‌تازگی پخش شده‌است سامسونگ قصد دارد تا دوباره از جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا استفاده کند. شایعاتی هم می‌افزایند که پرچمدار آینده این شرکت از یک دوربین ۱۵۰ مگاپیکسلی بهره‌خواهد برد.

سامسونگ همچنین باور دارد که اپل هم سیاست حذف شارژر از جعبه گوشی آن را در ۲۰۲۱ دنبال کند. این سیاست فروش برای حفظ سرمایه شرکت در تولید بخش‌های جانبی دستگاه‌ها است. حتی ممکن است از مشتریان خواسته شود تا شارژر دستگاه پیشین خود را برای گلکسی آینده خود استفاده کنند که به‌هیچ وجه راه‌حل محبوبی به‌نظر نمی‌رسد. امید می‌رود که اپل و سامسونگ امکان سفارش شارژر دستگاه را به‌صورت آنلاین به خریداران خود بدهند چراکه اینگونه دردسر کابران و خریداران به‌شدت کاهش خواهد یافت چراکه مطمئن می‌شوند که آخرین و به‌روزترین و سریع‌ترین شارژر ممکن را برای پرچمدار گران‌قیمت و جدید خود خریدارای کرده‌اند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر