شرکت‌های دانش بنیان ایران در سال گذشته ۸۰۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

روح‌الله استیری، مدیرکل دفتر توسعه و کسب‌وکار بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، صادرات و ارزآوری شرکت‌های دانش‌بنیان را طبق آمار رسمی گمرک و نهادهای متولی، رقمی بیش از ۸۰۰ میلیون دلار عنوان کرد. استری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرده که این میزان صادرات به کشورهای هدف در حوزه‌های متفاوتی ازجمله تولید محتوا، ساخت اپلیکیشن، نوشتن نرم‌افزارها و انجام تحقیقات و پژوهش فناورانه در حوزه‌ی IT بوده است.

استیری تلاش‌های ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان را در این میزان صادرات و ارزآوری تأثیر گذار دانست و اعلام کرد ۱،۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان از مجموعه ۵،۰۰۰ شرکت موجود، درزمینه‌ی آی‌تی و فناوری اطلاعات به‌ثبت رسیده‌اند و براساس ارزیابی‌ها، هزار مورد از این تعداد نیز ظرفیت صادراتی و ارزآوری دارند.

روح‌الله استیری هدف بیشترین میزان صادرات شرکت‌های مذکور را کشورهای عراق، روسیه، افغانستان و سوریه اعلام کرد و از برنامه‌ی ویژه صادرات محصولات آی‌تی به برخی کشورهای حوزه‌ی خلیج‌فارس، چین و اتریش در سال جاری نیز خبر داد.

مدیرکل دفتر توسعه و کسب‌وکار بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری یکی از برنامه‌های اساسی معاونت علمی و فناوری را ایجاد شرایط حمایتی و تشویقی برای حضور و جذب ایرانیان خارج از کشور مانند متخصصان، نخبگان، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان اعلام کرد. وی اضافه کرد که برنامه‌های حمایتی و تشویقی برای جذب و حضور این افراد در چهارچوبی خاص از حدود چهار سال پیش تاکنون تدوین شده است.

استیری همچنین عنوان کرد ایرانیان خارج از کشور می‌توانند در همان کشور محل اقامت خود به همکاری با معاونت علمی و فنی ریاست‌جمهوری یا دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی ادامه دهند و از کمک‌ها و مشوق‌های لازم این معاونت نیز بهره‌مند شوند. وی کمک‌هزینه‌ی پژوهشی برای متخصصان و سرمایه‌گذاران و صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان خارجی را ۱۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود اگر این افراد عضو هیئت‌علمی یکی از دانشگاه‌ها شوند، دولت و معاونت علمی و فناوری تسهیلات ویژه و ارزان‌قیمتی دراختیار آن‌ها قرار خواهد داد.

روح‌الله استیری درباره‌ی پیوستن نخبگان ایرانی خارج از کشور به یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان خارج از کشور هم به پرداخت نصف حقوق و مزایای یک سال این افراد به‌وسیله‌ی معاونت علمی ریاست‌جمهوری اشاره کرد. وی این همکاری را بازی بردبرد دانست؛ چراکه در قبال آموزش‌ها یا جذب دانشجویان و نخبگان علمی و انجمن کارهای تحقیقاتی، آن‌ها نیز از برنامه‌های حمایتی این معاونت بهره‌مند خواهند شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر