حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ژاپن درنظر دارد در سال ۲۰۲۲ خودش را به سطح ماه برساند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شرکت ژاپنی آی‌اسپیس از طرح نهایی نخستین سطح‌نشین رباتیک خود بر سطح ماه رونمایی کرده است. گفته می‌شود این فضاپیما در سال ۲۰۲۲ و سوار بر یک موشک اسپیس‌اکس عازم ماه خواهد شد.

 

به گزارش تک تایمز و به نقل از Space، در روز ۷ امرداد سال جاری، شرکت آی‌اسپیس که در توکیو مستقر است از طرح خود با نام Hakuto-Reboot یا به اختصار هاتوکو-آر رونمایی و عنوان کرد که بناست در سال ۲۰۲۲ بر سطح ماه فرود بیاید. اما این کار با یک سال تأخیر انجام خواهد شد؛ مشکلات فنی نامشخص در ماه‌های اخیر باعث ایجاد وقفه در عملیات ساخت این فضاپیما گردید. با این وجود، گفته می‌شود که این سطح‌نشین یک بازنگری مهم را از سر گذرانده و ساخت سخت‌افزار آن وارد فاز نهایی خواهد شد.

 

این شرکت در بیانیه خود اعلام کرده است: «تاریخ پرتاب جدید به منظور دستیابی به قابلیت اطمینان بیشتر برای مشتریان فضاپیمای هاکوتو-آر و حصول اطمینان از موفقیت کلی مأموریت انتخاب شده است. البته همچنان قرار است این سطح‌نشین بر روی یک موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب شود».

 

نمایندگان آی‌اسپیس در بیانیه جدید خود در مورد این برنامه هیچ‌گونه به‌روزرسانی ارائه ندادند، اما افزودند که نخستین فرود هاتوکو-آر بر روی ماه بخشی از «برنامه تجاری چندملیتی برای کاوش ماه» خواهد بود. این شرکت به‌عنوان بخشی از یک گروه به رهبری آزمایشگاه غیر انتفاعی Draper، امیدوار است که بتواند یک سطح‌نشین آرتمیس-۷ را بر سطح ماه فرود بیاورد.

 

گفتنی است که «هاکوتو» در زبان ژاپنی به‌معنای «خرگوش سفید» است و نام گروهی در گوگل موسوم به Google Lunar X-Prize بود که با مدیریت آی‌اسپیس، مسئول رسیدگی به برنامه‌های قمری این شرکت بود. گفته می‌شود GLXP درنظر داشت به نخستین گروه خصوصی که بتواند یک سطح‌نشین بر روی ماه قرار دهد و بر سطح ماه، به انجام کارهایی مبادرت ورزد، مبلغ ۲۰ میلیون دلار اختصاص دهد. البته این مسابقه در سال ۲۰۱۸ به پایان رسید و هیچ برنده‌ای نداشت؛ اما از آن زمان تاکنون، برخی از شرکت‌های رقیب همچنان روی طرح‌های خود سرگرم فعالیت بوده‌اند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر