حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

امکان تعمیر کامپیوترهای مک در فروشگاه‌های متفرقه فراهم شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اپل دسترسی به قطعات اصلی و منابع لازم برای تعمیر کامپیوترهای مک را هم مانند آیفون دراختیار فروشگاه‌های متفرقه قرار می‌دهد. تصمیم جدید در مسیر توسعه‌ی برنامه‌ای موسوم به Independent Repair Provider یا IRP است که اپل سال گذشته شروع کرد. طبق برنامه‌ی جدید، شرکت‌های واجدشرایط، قطعات اصلی اپل را همراه‌با آموزش و روش‌های تشخیصی رایگان دریافت می‌کنند. درنتیجه فروشگاه‌های متفرقه هم می‌توانند تعمیرات مرسوم کامپیوترهای خارج از وارانتی را برای مشتریان انجام دهند.

برنامه‌ی IRP ابتدا سال گذشته در ایالات متحده اجرا شد. کوپرتینویی‌ها ابتدا گوشی‌های آیفون را به برنامه‌ی تعمیر مستقل اضافه کردند و اکنون کامپیوترهای مک نیز شامل پوشش این برنامه می‌شوند. جف ویلیامز، مدیر عملیات اپل درباره‌ی تعمیر مستقل می‌گوید: «ما از گسترش خدمات تعمیر مسقل و پوشش دادن کامپیوترهای مک، خشنود هستیم. اکنون مشتریان اپل می‌توانند کامپیوترهای مک خود را با قطعات اصلی تعمیر کنند. ما می‌خواهیم وقتی دستگاهی به تعمیر نیاز پیدا می‌کند، افراد به راهکارهای امن و قابل اعتماد دسترسی داشته باشند.

تعمیر آیفون در مراکز متفرقه از سال گذشته ممکن شده بود

اپل فهرست فروشگاه‌های مستقل تعمیرگاهی را به‌‌صورت آنلاین دراختیار کاربران قرار می‌دهد. برنامه‌ای که از سال گذشته شروع شد، ۱۴۰ مرکز را در ۷۰۰ موقعیت پوشش می‌داد. اپل همچنین از تصمیم جدی برای گسترش پوشش به اروپا و کانادا خبر داد. درنتیجه باید منتظر افزایش سریع تعداد فروشگاه‌های تحت پوشش باشیم.

برنامه‌ی جدید IRP، برنامه‌‌ی تعمیر مرسوم اپل به‌نام Apple Authorized Service Providers را تکمیل می‌کند. برنامه‌ی AASP از مدت‌ها پیش در سرتاسر جهان اجرا می‌شود و بیش از پنج هزار مرکز در آن عضو هستند. پیش از راه‌اندازی برنامه‌ی جدید، تنها مراکز AASP امکان دسترسی به قطعات اصلی اپل را داشتند. از کسب‌وکارهای بزرگی که طی این برنامه خدمات وارانتی یا خارج از وارانتی را به مشتریان اپل ارائه می‌کنند، می‌توان به Best Buy اشاره کرد.

مک بوک پرو/macbook pro

کاربران مک تاکنون انتخاب‌های محدودی برای تعمیر کامپیوترهای خود داشته‌اند. در برخی موارد، مراکز AASP در منطقه‌ی جغرافیایی کاربر نبودند یا هزینه‌ی بسیار زیادی برای تعمیر دریافت می‌کردند. بسیاری از کاربران مجبور می‌شدند تا کارهای تعمیری خود را در مراکز غیررسمی و غیرمعتبر انجام دهند که اغلب به تجربه‌ی ناخوشایندی ختم می‌شد.

در ادامه بخوانید:

در سال‌های گذشته، جنبش‌های متعددی با تمرکز بر حقوق تعمیر دستگاه شخصی کاربر به راه افتاده‌اند که انتقادهای شدیدی نسبت به سیاست‌ها و قوانین سخت‌گیرانه‌ی اپل مطرح کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند کوپرتینویی‌ها طراحی دستگاه‌ها و سیاست‌های خود را به‌گونه‌ای انجام می‌دهند که تعمیر را دشوار می‌کنند.

تصمیم اپل به گسترش پوشش برنامه‌ی IRP به کامپیوترهای مک، ظاهرا با استقبال فعالان حقوق مصرف‌کننده روبه‌رو شده است. آن‌ها حرکت جدید کوپرتینویی‌ها را نشانه‌ای از تغییر رویکرد و رفتار می‌دانند که درنهایت به نفع مصرف‌‌کننده تمام خواهد شد. البته کارشناسان می‌گویند هنوز هم اپل راه زیادی برای حمایت کامل از مصرف‌کننده در پیش دارد و این برنامه‌ها کافی نیستند. ازطرفی قراردادهایی که شرکت‌های مستقل در برنامه‌ی IRP امضا می‌کنند، نشان از کنترل شدید اپل دارد. درواقع اپل در برنامه‌های ظاهرا حمایتی خود هم کنترل کامل را حفظ خواهد کرد. البته خود شرکت می‌گوید سیاست‌های سخت‌گیرانه با هدف جلوگیری از تخلف فروشگاه‌های مستقل است که از میان آن‌ها می‌توان به استفاده از قطعات غیر اصل در تعمیر اشاره کرد. شرکت‌های همکار اپل در برنامه‌ی IRP طبق قرارداد ملزم می‌شوند تا برخی اوقات اطلاعات مشتریان را هم دراختیار اپل قرار دهند. آن‌ها همچنین باید در تبلیغات خود به صراحت اعلام کنند که عضو برنامه‌ی AASP نیستند.

با وجود تمامی مشکلات و موانع باقی‌مانده، برخی کسب‌وکارها اعتقاد دارند برنامه‌ی IRP اپل بسیار مفید و کارساز بوده است. آن‌ها می‌گویند اضافه کردن کامپیوترهای مک به پوشش تعمیر مستقل، قدمی بسیار مهم محسوب می‌شود. مدیران برخی از این فروشگاه‌ها، دسترسی به قطعات اصلی اپل و همچنین آموزش‌های تعمیری حرفه‌ای را برای خود و مشتریان، مثبت ارزیابی می‌کنند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر