پروژه‌ی مخفیانه‌ گوگل درباره باند فرکانسی ۶ گیگاهرتزی لو رفت

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

همراه اول در تک تایمز

همراه اول در تک تایمز

رسانه تک تایمز – پروژه‌ی مخفیانه‌ گوگل درباره باند فرکانسی ۶ گیگاهرتزی توسط پرونده‌های FCC لو رفت. گفته می‌شود گوگل تلاش می‌کند تا بتواند باند ۶ گیگاهرتزی را در ۱۷ ایالت به صورت مخفیانه آزمایش کند.

گوگل به تازگی از کمیته ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست مجوز کرده است تا برای اجرای آزمایشی روی باند فرکانسی ۶ گیگاهرتزی اقدام کند. چند پرونده مربوط به‌وسیله Business Insider مشاهده شده است. گفته می‌شود گوگل تلاش می‌کند تا بتواند باند ۶ گیگاهرتزی را در ۱۷ ایالت به صورت مخفیانه آزمایش کند. اما هدف او از این کار هنوز مشخص نیست.

درباره آزمایش‌های اخیر گوگل اطلاعاتی لو رفته است. این کمپانی تلاش می‌کند با انجام آزمایش روی باند ۶ گیگاهرتزی، اطلاعات فنی مربوط به کاربرد این فرکانس را به‌منظور ایجاد ارتباطات پهنای باند پایدار گردآوری کند. گوگل در ۲۶ شهر در ۱۷ ایالت به FCC برای مجوز آزمایش درخواست داد و گفته است که انجام این آزمایش ۲۴ ماه طول می‌کشد. ایالت‌های آریزونا، کالیفرنیا، فلوریدا، جورجیا، ایلینوی، آیووا، کانزاس، نبراسکا، نوادا، کارولینای شمالی، اکلاهما، اورگن، تگزاس، یوتا و ویرجینیا از ایالت‌های مورد نظر آزمایش شبکه ۶ گیگاهرتزی هستند.

به نظر می‌رسد گوگل با درنظرگرفتن «ایجاد ارتباطات پهن‌باند پایدار» بر قابلیتی در سرویس اینترنت خانگی متمرکز شده باشد. حتی ممکن است با محصول مربوط به پروژه گوگل فایبر برای ارائه اینترنت پهن‌باند نیز ارتباط داشته باشد.

گوگل با استفاده از باند ۶ گیگاهرتزی می‌تواند کارهای دیگر نیز استفاده کند. به تازگی FCC نیز برای استفاده از باند فرکانسی ۶ گیگاهرتزی مجوز داده است. بنابراین این شکلکه می‌تواند قابلیت‌های زیادی مانند روترهای Wi-Fi 6E و ارتباطات خودرو با خودرو و شبکه‌های سلولی نسل پنجم اینترنت داشته باشد. گوگل نیز برای استفاده از این شبکه محدودیتی ندارد.

این باند فرکانسی در مقایسه با باندهای ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتزی سریع‌تر و پایدارتر ارتباط برقرار می‌کند و می‌تواند پهنای باند بیشتری داشته باشد. در حقیقت باند فرکانسی ۶ گیگاهرتزی بیشترین مقدار باند اضافه‌شده به وای‌فای از سال ۱۹۸۹ به شمار می‌رود و بین دستگاه‌ها تداخل کمتری ایجاد می‌کند.

 شبکه‌های ۶ گیگاهرتزی برخی معایب مانند پوشش‌دهی کمتر نیز دارند. بین میزان فرکانس رادیویی و پوشش دهی دامنه رابطه معکوس وجود دارد. برای مثال  باند ۵ گیگاهرتزی فرکانس رادیویی بیشتری دارد؛ در مقایسه با باند ۲/۴ گیگاهرتزی فاصله کمتری را پوشش می‌دهد و نمی‌تواند از میان دیوارها و سایر اشیا عبور کند. به نظر می‌رسد این مسئله برای شبکه‌های ۶ گیگاهرتزی نیز وجود داشته باشد.

در حال حاضر جزئیات دقیقی درباره پروژه‌ی جدید گوگل در دسترس نیست؛ اما پرونده‌ها نشان می‌دهد که گوگل از شبکه‌ی وای‌فای جدید برای اهداف باارزش تجاری استفاده می‌کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر