اکوسیستم اپل با وجود پایین آمدن فروش آیفون در حال رشد است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در سال‌های اخیر فروش آیفون به خوبی قبل نبود. بسیاری از مردم فکر کردند که اپل اکنون به مشکل بزرگی دچار شده است. با این حال حقیقت این است که اکنون اپل در حال تکمیل تبدیل کار خود از فروختن محصولات به فروختن سرویس است. برای اثبات، به ارقام کسب‌و‌کار سرویس این شرکت نگاه کنید که به آهستگی در حال رشد است. از سوی دیگر فروش سخت‌افزار غیر از آیفون اپل بیش از انتظارات بوده است. و شتاب رشد آن کمتر از کسب‌و‌کار سرویس نیست. بنابراین می‌خواهیم به شما نشان دهیم که این شرکت مستقر در کوپرتینو در حال مرگ نیست. برعکس، اپل درحال متحول کردن کسب‌وکار خود است. داده‌ها و افکار بسیاری که در این مقاله آمده است از طرف یک تحلیگر ارشد اپل به نام Neil Cybart آمده است.

اکوسیستم اپل با شتابی در حال رشد است که برای ترساندن رقیبان کافی است

وقتی به اکوسیستم اپل می‌رسیم، افراد زیادی دچار سوء تفاهم در مورد آن می‌شوند. همه می‌دانند که اکوسیستم اپل بسیار بزرگ است. این اکوسیستم بیشتر از ۱ میلیارد کاربر و بیش از ۱٫۶ میلیون دستگاه دارد. اما موافقیم که بیشتر مردم نمی‌دانند که این اکوسیستم چه کاری می‌دهد.

چه عواملی توسعه‌ی اکوسیستم اپل را هدایت می‌کند؟ چرا کاربران به افزایش وفاداری و رضایت خود بعد ار ورود به اکوسیستم اپل ادامه می‌دهند؟ اکوسیستم اپل فقط ترکیبی از یک سری محصولات و یا سرویس‌های اپل نیست. اپل بی‌سروصدا درحال ساخت یک سیستم قوی‌تر است که همچنین به سرعت در حال رشد بیشتر است.

حدود یک ماه پیش، اپل نتایج سه‌ماهه‌ی سوم خود را منتشر کرد. اگر بخواهیم میزان رشد اکوسیستم اپل را مشخص کنیم، بسیار با ارزش خواهد بود. با صدها میلیون کاربر وفادار آیفون که به اکوسیستم اپل قدم می‌گذارند، مشترک سرویس‌های مختلف می‌شوند و دستگاه‌های مربوط به اپل را خریداری می‌کنند، اکوسیستم اپل به طور چشمگیری به رشدش شتاب می‌دهد.

چگونه رشد اکوسیستم اپل را ارزیابی کنیم؟

در حقیقت برای اندازه‌گیری رشد اکوسیستم اپل بیش از یک راه وجود دارد. این این رویکرد شامل موارد زیر است:

  • میزان تجهیزات
  • تعداد کاربران
  • تعداد دستگاه‌ها به ازای هر نفر
  • درآمد به ازای هر نفر
  • درآمد از آیتم‌های اشتراک پولی
  • و درآمد به ازای هر برنامه‌ی اشتراک کاربر

وقتی به عملکرد اپل از دید اقتصادی نگاه می‌کنیم، نمودار مدل‌سازی شامل بیشتر نقطه‌‌داده‌های اطلاعات قبلی است. با این حال یک شاخص گمشده نیز وجود دارد که ممکن است مردم را شگفت زده کند: درآمد کلی اپل.

از آنجا که اپل مرتبا در هر سه‌ ماه، داده‌های درآمد کلی را برای هر سه‌ماهه‌ی مالی را منشر می‌کند. نبود این شاخص ممکن است مردم را غافلگیر کند. اتکا کردن به داده‌های درآمد کلی برای تحلیل رشد اکوسیستم اپل ممکن است به نتایج غلطی منجر شود. به ارقام زیر نگاه کنید. این ارقام نشان دهنده‌ی داده‌های درآمد در گردش از سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۰۹ است. دلیل ارائه‌ی این داده‌ها به این صورت، این است که می‌تواند درآمد را در حین فصل تعطیلات تراز کند. (معمولا فروش در فصل تعطیلات افزایش می‌یابد.)

بر اساس این ارقام، فهمیدن این دشوار نیست که اگرچه نرخ رشد درآمد کلی اپل کاهش یافته است ولی اکوسیستم اپل در حال رشد است.

تغییرات در روند درآمد کلی باعث می‌شود که مردم نتوانند واقعا توسعه‌ی اکوسیستم اپل را در سال مالی ۲۰۱۹ بفهمند، فروش آیفون ۵۵ درصد از درآمد اپل را به خود اختصاص داده است. از این نظر، این مشکلی برای اپل نیست. گذشته از همه‌ی این‌ها، آیفون یکی از مهم‌ترین اجزای اکوسیستم اپل است. غافلگیر شدید؟ مهم نیست، اپل دیگر از فروش اپل پولی در نمی‌آورد. بیایید بگوییم که آیفون دیگر با ارزش‌ترین محصول این شرکت نیست.

در حقیقت اکنون اپل برای ارتقا و خرید دستگاه‌های جدید، بیش از پیش به کاربران موجود تکیه می‌کند تا به درآمد از آیفون دست یابد.

یک ارتباط روشن بین دوره‌ای که کاربران آیفون مدام در حال ارتقای دستگاه خود بودند و درآمد کلی اپل وجود دارد. وقتی که سرعت ارتقای آیفون توسط کاربران کاهش می‌یابد، رشد درآمد کلی اپل بر این اساس، کم می‌شود.

اما می‌فهمیم که بروزرسانی آیفون تقریبا هیچ تاثیر مستقیمی روی زندگی و قدرت اکوسیستم اپل ندارد. بنابراین یک راه بهتر برای برای فهم رشد اکوسیستم اپل، تقسیم درآمد کلی اپل به دو دسته است:

  • دسته‌ی آیفون
  • دسته‌عیر آیفون (شامل سرویس‌ها، مک، آیپد، دستگاه‌ها پوشیدنی، خانه‌ی هوشمند، لوازم جانبی و …)

همانطور که در شکل دوم نشان داده است، بعد از دسته‌بندی درآمد کلی اپل، می‌توانیم دو منحنی رشد متفاوت را مشاهد کنیم. درآمد غیرآیفون (خط قرمز) یک شتاب رشد قوی را نشان داده است. همزمان، درآمد آیفون (خط آبی) اساسا در همان سطح سال ۲۰۱۵ باقی مانده است.

علاوه بر این، سومین شکل زیر به وضوح تغییرات سالانه در رشد درآمد آیفون و غیرآیفون را نشان می‌دهد.

همانطور که می‌توانیم مشاهده کنیم، در ۷ سه‌ماهه‌ی گذشته نرخ رشد درآمد دسته‌ی غیر آیفون (خط قرمز) از دسته‌ی آیفون (خط آبی) فراتر رفته است. نرخ رشد دسته‌ی آیفون به دلیل عرضه‌ی آیفون X در سال ۲۰۱۸ که در آن زمان میانگین قیمت عرضه‌ی آیفون را افزایش داد، بالا ماند.

این نشان می‌دهد که قدرت هسته‌ی اکوسیستم اپل، یک روند رشد را برای سال‌ها حفظ کرده است. اما بسیاری فکر می‌کنند که به دلیل اینکه نرخ ارتقا پایین بود، این شرکت خوب عمل نکرده است.

باید این را بگوییم که اپل می‌توانست در سال‌های اخیر دل بسیاری از کاربران خود را به دست آورد. امروزه، صدها میلیون کاربر وفادار عمیقا در حال ورود به اکوسیستم اپل هستند. و این روند تغییر عمده تقریبا در اوایل ۲۰۱۷ آغاز شد.

 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر