فرایند تولید آیفون های اپل در کارخانه ویسترون هند آغاز شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

براساس اطلاعیه‌ای رسمی، اپل از چند روز پیش به‌صورت رسمی فرایند تولید گوشی‌های هوشمند خانواده‌ی آیفون را در کشور هند آغاز کرده است. اپل فعلا به‌صورت آزمایشی محصول تولید می‌کند و قصد دارد از ماه آینده‌ی میلادی، تولید انبوه آیفون‌ها را در کارخانه‌ی هند کلید بزند. شرکت تایوانی ویسترون نیز فرایند استخدام ۱۰٬۰۰۰ نیروی کار را برای کارخانه‌ی جدید خود آغاز کرده است. اپل سال‌ها است به‌طور عمده آیفون‌ها را در چین تولید می‌کند و انتقال بخشی از خطوط تولید به هند، تغییر مهمی در سیاست‌های شرکت کوپرتینویی را نشان می‌دهد. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، اپل برنامه‌های بزرگی برای بازار هند دارد. 

خبرگزاری نیو ایندین اکسپرس در گزارشی اختصاصی می‌نویسد شعبه‌ی هند شرکت تایوانی Wistron Infocomm Manufacturing که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قراردادی دستگاه‌های اپل شناخته می‌شود قصد دارد طی روزهای پیش‌رو،‌ «فرایند تولید تجاری آیفون‌های محبوب اپل را در کارخانه‌ی موجود در منطقه‌ی صنعتی ناراساپورا در شهر کولار آغاز کند».

نیو ایندین اکسپرس در ادامه‌ی گزارش خود می‌گوید ویسترون به‌منظور آمادگی برای آغاز تولید انبوه، استخدام نیروهای جدید را آغاز کرده است. این کارخانه‌ی تولیدی موجود در شهر کولار احتمالا می‌تواند ۱۰٬۰۰۰ شغل جدید ایجاد کند. براساس قوانین وضع‌شده در ایالت کارناتاکا، ۷۰ درصد از شغل‌های جدید باید به افراد محلی ارائه داده شود. بدین ترتیب حداقل هفت هزار نفر از کسانی که ساکن کارناتاکا هستند، به‌لطف شرکت ویسترون سر کار می‌روند. نیو ایندین اکسپرس می‌نویسد ویسترون تاکنون حدودا دو هزار نفر را استخدام کرده است و فرایند استخدام نیروهای جدید را با ‌جدیت پیگیری می‌کند.

این نخستین باری نیست که ویسترون در هند حضور پیدا می‌کند؛ درواقع منطقه‌ی صنعتی ناراساپورا محفلی برای راه‌اندازی سومین کارخانه‌ی تولید آیفون‌ ویسترون است. در اوایل سال جاری میلادی بود که فرایند تولید مدل‌های قبلی گوشی آیفون در کارخانه‌ی موردبحث آغاز شده بود. نیو ایندین اکسپرس در ادامه‌ی گزارش به‌نقل از نماینده‌ی رسمی ویسترون می‌گوید این شرکت توانسته با موفقیت فاز تولید آزمایشی آیفون‌های اپل را به‌پایان برساند و اکنون آماده‌ی تولید گوشی‌های اپل در مقیاس کامل است. ویسترون نخستین مونتاژکننده‌ی آیفون‌های اپل در هند به‌حساب می‌آید و در ابتدا فرایند مونتاژ‌ آیفون‌‌ها را با گوشی آیفون SE آغاز کرد که هنوز هم در هند به‌فروش می‌رسد. این شرکت مدتی بعد، مونتاژ‌ آیفون 6s و آیفون ۷ را هم آغاز کرد.

از زمان احداث نخستین کارخانه‌ی هندی فاکس‌کان در سال ۲۰۱۶، اهمیت هند برای اپل همواره افزایش پیدا کرده است. فاکس‌کان در سال ۲۰۱۶ کارخانه‌ای تولیدی در هند راه‌اندازی کرد تا ازطریق آن بتواند آیفون‌های قدیمی‌تر و پایین‌رده‌تر را برای فروش به کاربران هندی، تولید کند؛ بنابراین اپل و فاکس‌کان از تولید آیفون در هند، اهداف بسیار بزرگی دنبال نمی‌کردند و صرفا در پی خدمت‌دهی به افراد محلی هند بودند. اپل از سال‌ها پیش، تولیدات اصلی خود را در کارخانه‌های چینی انجام می‌دهد. 

البته از آن زمان تاکنون اوضاع به‌شکلی محسوس دست‌خوش تغییر شده است. اپل به‌خوبی می‌داند که بیش از حد به بازار چین برای تولید محصولاتش وابسته است و این موضوع اصلا اتفاق خوبی به‌حساب نمی‌آید. تنش‌های بین ایالات متحده‌ی آمریکا و چین تاکنون بارها به اپل ضربه زده است. درنتیجه‌ی این تنش‌ها، تعرفه‌های گمرک آمریکا برای واردات از چین افزایش پیدا کرد و شاهد افزایش قیمت آیفون‌ها بودیم.

در ادامه بخوانید:

دولت آمریکا همچنین فرمان اجرایی حذف وی‌چت را از آیفون‌ها صادر کرده است. حذف وی‌چت باعث می‌شود اپل میلیون‌ها نفر از کاربران خود را در چین از دست بدهد. تمامی این تنش‌ها روی فرایند تولید محصول هم اثرگذار هستند و وابستگی بیش از حد به چین، اپل را می‌ترساند.

اپل به‌طور جدی به انتقال خطوط تولید آیفون‌ها به خارج از چین فکر می‌کند و قصد دارد با برنامه‌ریزی چند ساله، به این هدف برسد. انگیزه‌های اپل برای انجام این کار، پس از دنیاگیری ویروس کرونا دوچندان شد. کووید ۱۹ ابتدا چین را تحت تأثیر قرار داد که درنتیجه‌ی آن کارخانه‌های تولیدی اپل تعطیل شدند. اپل گفته آیفون‌های جدیدش با چند هفته تأخیر عرضه می‌شوند و احتمالا دلیل اصلی این تأخیر، دنیاگیری ویروس کرونا بوده است. گفته می‌شود اهالی کوپرتینو قصد دارند طی پنج سال پیش‌رو،‌ حداکثر یک‌پنجم از تولیدات آیفون‌ها را از چین به هند منتقل کنند. به‌علاوه، عمده‌ی محصولاتی که اپل در پی تولید آن‌ها در هند است، صادر خواهند شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر