شیائومی چگونه به شارژ وایرلس ۵۰ وات در می 10 اولترا دست یافت؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

می ۱۰ اولترا (Xiaomi Mi 10 Ultra) گوشی پرچم‌دار جدید شیائومی، مجموعه‌ای از قابلیت‌های نوآورانه و رده‌بالا را در بطن خود دارد. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این گوشی هوشمند، شارژ سریع است. شیائومی می ۱۰ اولترا نخستین گوشی هوشمند دنیا محسوب می‌شود که فناوری شارژ سریع سیمی ۱۲۰ وات ارائه می‌دهد. شیائومی می‌گوید فناوری Mi Turbo Charge می‌تواند باتری ۴،۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی می ۱۰ اولترا را تنها در ۲۰ دقیقه کاملا شارژ کند. می ۱۰ اولترا از باتری لیتیوم‌یون مبتنی‌بر گرافین استفاده می‌کند.

یکی دیگر از نکات بسیار مهم مربوط به می ۱۰ اولترا به پشتیبانی آن از شارژ بی‌سیم ۵۰ وات بازمی‌گردد. براساس اعلام رسمی، فناوری شارژ بی‌سیم می ۱۰ اولترا، درصد باتری گوشی را در مدت‌زمان ۴۰ دقیقه از صفر به ۱۰۰ می‌رساند. بدیهی است که برای دستیابی به حداکثر ظرفیت این فناوری باید شارژر بی‌سیم سازگار با آن را تهیه کنید. فناوری شارژ بی‌سیم شیائومی می ۱۰ اولترا از شارژ سیمی بسیاری از گوشی‌های هوشمند نیز سرعت بیشتری دارد.

از زمان رونمایی شیائومی می ۱۰ اولترا این سؤال در ذهن بسیاری از کاربران ایجاد شد که فناوری شارژ بی‌سیم ۵۰ وات چه سازوکاری دارد. شیائومی در همین راستا توضیحاتی درباره‌ی فناوری شارژ می ۱۰ اولترا ارائه می‌‌دهد. شیائومی می‌گوید کلید اصلی دستیابی به این فناوری، تغییر چینش قطعات کوچک بین سیم‌پیچ و خود باتری است که از آن‌ها با اصطلاح پمپ‌های شارژ یاد می‌شود. می ۱۰ اولترا در بطن خود مبدل‌های DC-DC دارد که از آن‌ها برای افزایش یا کاهش ولتاژ استفاده می‌شود. 

کالبدشکافی می 10 اولترا شیائومی باتری پنل پشتی

در باتری‌های عادی به‌طور سنتی از دو پمپ شارژ به‌صورت پشت‌سرهم استفاده می‌شود؛ اما مهندسان شیائومی در می ۱۰ اولترا پمپ‌های شارژ را به‌صورت موازی قرار داده‌اند. فرایند تبدیل ولتاژ، ۱۰۰ درصد پربازده نیست؛ پمپ‌های شارژ معمولی دارای بازدهی ۹۷ درصد هستند. اگر دو پمپ شارژ به‌صورت سری چینش پیدا کنند، میزان بازدهی دو بار کاهش می‌یابد و به ۹۴ درصد می‌رسد. با پمپ‌های شارژ موازی، میزان بازدهی فقط یک بار کاهش پیدا می‌کند. 

شیائومی در باتری مدرن می ۱۰ اولترا از نسل جدید پمپ‌های شارژ استفاده می‌کند که به‌صورت پیش‌فرض بازدهی بیشتری دارند؛ شیائومی میزان بازدهی این پمپ‌ها را ۹۸٫۵ درصد اعلام می‌کند. ممکن است در ابتدا فکر کنید که پمپ‌های جدید تفاوتی بسیار اندک با پمپ‌های عادی دارند، اما فراموش نکنید در توان ۵۰ وات حتی اگر یک درصد از انرژی پمپ‌ها به گرما تبدیل شود، کنترل آن برای دستگاهی به کوچکی گوشی‌های هوشمند کار سختی خواهد بود.

پمپ‌های شارژ به‌صورت مستقیم به باتری متصل هستند. خود باتری دارای مواد اولیه‌ای از جنس گرافین است که ماده‌ای به‌شدت رسانا به‌حساب می‌آید و برای کاهش افت بازدهی پمپ تلاش می‌کند. شیائومی می‌گوید باتری می ۱۰ اولترا از دو سلول ۲۲۵۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد که به‌صورت سری به یکدیگر متصل هستند.

سیم‌پیچ استفاده‌شده در پرچم‌دار جدید شیائومی نیز سیم‌پیچ پیشرفته‌ای به‌حساب می‌آید. شیائومی در می ۱۰ اولترا از فناوری سیم‌پیچ چند رشته‌ای استفاده می‌کند تا بتواند به‌شکلی محکم، پنج لایه‌ی سیم را در هم ببافد. این طراحی به متمرکزسازی میدان مغناطیسی و کاهش افت بازدهی کمک می‌کند. درکنار این‌ها گوشی جدید شیائومی ارتباطی ثابت و مداوم با شاٰرژر دارد و به‌منظور حفظ بهینگی فرایند شارژ، همواره در حال تنظیم جریان خروجی است. 

مقایسه سرعت شارژ بی سیم می 10 اولترا شیائومی با آیفون 11 پرو مکس و هواوی پی 40 پرو پلاس

در ادامه بخوانید

شیائومی همچنین اسلاید بالا را منتشر کرده است تا نتایج ناشی از سبک جدید طراحی باتری را نشان دهد. هواوی در گوشی P40 پرو پلاس از فناوری شارژ سریع ۴۰ وات استفاده کرد که در آن زمان موردتوجه کارشناسان قرار گرفت؛ باتری می ۱۰ اولترا به‌صورت بی‌سیم حتی سریع‌تر از P40 پرو پلاس شارژ می‌شود؛ درحالی‌که P40 پرو پلاس باتری کم‌ظرفیت‌تری دارد. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر