براساس گزارش‌های جدید، شاید اپل مجبور نباشد تا وی‌چت را از اپ‌استور چینی خود حذف کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

از دست دادن تعداد بی‌شماری کاربر، برای اپل ظالمانه به نظر می‌رسد. یک دستورالعمل اجرایی که از سوی آقای دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا امضا شده، مانع از این خواهد شد تا شرکت‌های آمریکایی از نیمه ماه آینده بتوانند هرگونه تجارتی با برنامه فوق محبوب وی‌چت (WeChat) چینی داشته باشند. برنامه وی‌چت در چین به قدری محبوب و پرطرفدار است که بیش از یک میلیارد نفر عضو دارد که برای مرور، ارسال و دریافت ایمیل، خرید آنلاین، پرداخت‌های موبایلی و موارد دیگر از این برنامه کاربردی استفاده می‌کنند.

از آنجا که وی‌چت برای چینی‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، از اول مشخص بود که این دستور اجرایی برای اپل یک مشکل بسیار بزرگ ایجاد می‌کند. برخی از کاربران آیفون در چین اعلام کردند در صورتی که نتوانند برنامه وی‌چت را در گوشی هوشمند آیفون خود اجرا و استفاده نمایند، این گوشی برای آن‌ها بی‌ثمر بوده و در واقع  ارزش آن تا حد یک «زباله الکترونیکی گران‌قیمت» کاهش پیدا خواهد کرد.

در یکی از نظرسنجی های منتشر شده در سایت چینی ویبو، از ۱٫۲ میلیون نفری که در این نظرسنجی خواسته شده که بین نگه داشتن اپلیکیشن WeChat و حفظ آیفون خود، یکی را انتخاب کنند. ۹۵ درصد این افراد گفته‌اند که ترجیح می‌دهند حساب کاربری خود در وی چت را حفظ کنند. مینگ-چی کو (Ming-chi Kuo) تحلیلگر بین‌المللی TF در این‌باره اعلام کرد که اگر اپل مجبور شود وی‌چت را از اپ استور خود حذف کند، فروش جهانی آیفون بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد و همچنین باید بین ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش فروش دستگاه‌های AirPod، iPad و اپل واچ را نیز در نظر گرفت.

دلیل امضای دستور اجرایی ترامپ به خاطر ممنوعیت استفاده از تیک‌تاک در ایالت‌های آمریکا و نابود کردن هوآوی، ZTE و سایر شرکت‌های چینی است زیرا آمریکایی‌ها هر شرکت فناوری چینی را به عنوان بازوی دولت کمونیست چین به حساب می‌آورند و معتقد هستند که این شرکت‌ها از دستگاه‌ها و تجهیزات خود برای جاسوسی از کاربران و شرکت‌های آمریکایی استفاده می‌کنند. گرچه تاکنون هیچ مدرک آشکاری که این موضوع را اثبات کند به دست نیامده است اما در سیاست مسایل دیگری بیش از دیدن چشم‌ها مطرح هستند.

امروز خبرهای خوبی برای اپل به گوش می‌رسد. به گزارش بلومبرگ (Bloomberg) دولت ترامپ بدون سروصدا به شرکت‌های آمریکایی ازجمله اپل اعلام کرده که به رغم امضای دستور اجرایی، آن‌ها می‌توانند به تجارت خود با تیک‌تاک در چین ادامه دهند. اگر این خبر واقعیت داشته باشد اپل دیگر مجبور نمی‌شود برنامه تیک‌تاک را از اپ استور خود حذف کند و فروش آیفون در چین متحمل هیچگونه مشکلاتی نیز نمی‌شود. برای درک عمق مطلب کافی است این موضوع را در نظر بگیرید که ۲۰ درصد کل آیفون‌های تولیدی، در چین به فروش می‌رسند، ضمن این که اکثر دستگاه‌های این شرکت نیز در چین تولید می‌شوند. اگر این خبر واقعیت داشته باشد به این معناست که اپل مجبور نیست برنامه وی‌چت را از اپ استور خود حذف کند و باز به دلیل این که این برنامه در میان کاربران چینی از محبوبیت خاصی برخوردار است، فروش آیفون در چین با کاهش مواجه نمی‌گردد. با توجه به این که ۲۰ درصد کل فروش آیفون از چین وارد می‌شود و همچنین اکثر دستگاه‌های اپل نیز در چین تولید می‌گردد لذا این موارد می‌تواند راه را برای انجام عکس‌العمل متقابل دولت چین نیز باز بگذارد و این برای اپل از دستور اجرایی بسیار زیانبارتر است اما درصورتی که دولت ایالات متحده اپل را مجبور نکند تا برنامه وی‌چت را از اپ استور چین خود حذف کند، این خبر بسیار مسرت‌بخشی برای این غول فناوری خواهد بود.

در حال حاضر این طور به نظر می‌رسد که مقامات دولت آمریکا در واقع  در حال بررسی تاثیر این دستور‌العمل بر روی شرکت‌های فناوری و سایر صنایع در ایالات متحده هستند. افرادی که با نحوه‌ی تصمیم‌گیری در داخل دولت ترامپ آشنا هستند، اعلام می‌کنند که هنوز بحث در این‌باره جریان دارد که آیا کاخ سفید به شرکت‌هایی همچون اپل و گوگل اجازه می‌دهد تا برنامه وی‌چت را در استورهای جهانی و خارج از ایالات متحده عرضه کنند یا خیر. یک نفر که از نزدیک با این قضیه مرتبط است گفت مقامات ارشد دولت در حال گفتگو پیرامون این موضوع هستند اما ممکن است هر تصمیمی که آن‌ها اتخاذ کنند از سوی رئیس جمهور نادیده گرفته شود.

البته مقامات دولت اذعان دارند که هدف از این دستور اجرایی حذف فوری برنامه وی‌چت در ایالات متحده نیست بلکه منظور این است که منبعد کسی نتواند آن را نصب کند و کسانی هم که در حال حاضر آن را روی دستگاه‌های خود نصب دارند نتوانند به روزرسانی انجام دهند و همچنین مسافرانی که از خارج به خاک آمریکا وارد می‌شوند گرچه می‌توانند از آن استفاده کنند اما در صورتی که برای مدت زمانی طولانی در این کشور ماندگار شوند نتوانند بروزرسانی‌های این برنامه را دریافت کنند و این کار سبب می‌شود تا به مرور این برنامه منسوخ شود و نتوانند از آن استفاده کنند.

لابی‌های آمریکا تلاش زیادی کرده‌اند تا دولت سخنان آن‌ها را بشنود. آن‌ها تلاش می‌کنند تا دولت جنبه‌های منفی تاثیر این دستور اجرایی را درک کند. کریک آلن (Craig Allen)، رئیس شورای بازرگانی ایالات متحده آمریکا و چین گفت: ما با هر کسی که به سخنان ما گوش دهد گفتگو می‌کنیم. وی‌چت مثل برق است که در همه جای چین از آن استفاده می‌شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر