NEC کوچکترین ابررایانه هوش مصنوعی جهان را معرفی کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – کوچکترین ابررایانه جهان توسط NEC معرفی شد. این محصول قدرت زیادی در پردازش امور مربوط به یادگیری ماشین و هوش مصنوعی دارد.

به نظر می‌رسد شرکت NEC به منظور وارد کردن پردازش نرده‌ای و برداری و زیرسیستم حافظه حجیم به گروه بزرگی از نرم‌افزارها پلتفرم‌های SX-Aurora TSUBASA AI را معرفی کرده است. به گفته این کمپانی کوچک بودن ابعاد رابط PCIe باعث می‌شود که بتوان از آن در همه سیستم‌ها مانند ورک‌استیشن‌ها و سرورها استفاده کرد.

ابرکامپیوتر معرفی‌شده در مرکز پلتفرم SX-Aurora TSUBASA AI قرار می‌گیرد و شامل ۶ ماژول حافظه HBM2 است. این ابررایانه به دلیل قدرت بالا در عملکرد پردازشی خود می‌تواند مصرف برق را کاهش دهد. علاوه بر آن از فناوری CoWos پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود پهنای باند حافظه ۱/۲ ترابایت بر ثانیه ایجاد شود.

ابررایانه

سوپررایانه جدید به کمک میان افزار Frovedis شرکت NEC و کلاس رایانش موازی یک دستور چند داده (SMID) کار می‌کند. گفته می‌شود دلیل سریع بودن عملیات‌های آنالیز داده این پلتفرم نیز سازگاری زیاد آن با Fortran و زبان‌های برنامه‌نویسی استاندارد مانند ++ C و C است. 

کمپانی سازنده پلتفرم برای به کار بردن در سیستم‌های تشخیص کلاهبرداری، سیستم‌های تراکنش مالی با توان عملیاتی بالا، موتورهای پیشنهادگر (Recommendation Engines) فروشگاه‌های اینترنتی مقیاس بزرگ و سامانه‌های احراز هویت ایجاد کرده است.

علاوه بر مواردی که گفته شد شرکت NEC برخی مدل‌های پلتفرم SX-Aurora TSUBASA AI را ارائه می‌کند. برای مثال A500-64 یکی از قوی‌ترین مدل‌های آن است. این پلتفرم می‌تواند حداکثر ظرفیت حافظه ۳۸۴ گیگابایت و حداکثر عملکرد موتور برداری ۱۵۷/۲۸ ترافلاپس را ارائه ‌کند. در حال حاضر قیمت این محصول به‌وسیله کمپانی سازنده اعلام نشده است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر