حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ویندوز ۹۵ امروز ۲۵ ساله شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

امروز بیست‌وپنجمین سالگرد راه‌اندازی ویندوز ۹۵ است. ۲۵ سال پیش در چنین روزی، مردم در نیمه‌های شب مقابل فروشگاه‌های CompUSA و Best Buy صف کشیده بودند. از بازی جدید Call of Duty یا جدیدترین مدل آیپاد اپل یا به‌طورکلی هیچ سخت‌افزاری خبری نبود که خریداران در انتظارش باشند. این‌بار صف تشکیل‌شده برای نرم‌افزار بود و این نرم‌افزار چیزی نبود جز سیستم‌عامل ویندوز ۹۵.

مایکروسافت ویندوز ۹۵ را طبق برنامه‌ریزی، ۲۵ آگوست ۱۹۹۵ راه‌اندازی کرد. جی لنو، بازیگر و کمدین، به‌همراه بیل گیتس، هم‌بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت، سیستم‌عامل را با نمایشی کمدی و حضور کل تیم توسعه‌ی ویندوز ۹۵ روی صحنه راه‌اندازی کرد. این روز برای مایکروسافت بسیار روز بااهمیتی بود و تبلیغات تلویزیونی آهنگ Start Me Up از رولینگ استونز با تصاویری از دکمه‌ی منو استارت پخش می‌شد که همچنان در نسخه‌های بعدی سیتم‌عامل مایکروسافت به‌چشم می‌خورد. مایکروسافت حتی ستاره‌های تلویزیونی آن روزها، جنیفر انیستون و متیو پری را دعوت کرده بود تا کمدی یک‌ساعتهای درباره‌ی ویندوز ۹۵ اجرا کنند. ویندوز ۹۵ به‌قدری در کانون توجه قرار گرفت که در همان پنج هفته‌ی آغازین هفت‌میلیون نسخه از آن فروخته شد.

درادامه، تبلیغ تلویزیونی سیستم‌عامل ویندوز ۹۵ مربوط به سال ۱۹۹۵ را می‌توانید تماشا کنید:

دانلود

گذشته از تمام مراسم‌های جذاب و کمدی درباره‌ی راه‌اندازی، خوره‌های کامپیوتر در کشمکش انتخاب بین پردازنده‌های پنتیوم یا ۴۸۶ اینتل، هارد دیسک IDE یا SCSI، سی‌دی رام‌های دوسرعته، کارت صدای ساندبلاستر و… بودند تا بهترین تجربه را از کاربری ویندوز ۹۵ برای خود به‌ارمغان بیاورند. مایکروسافت ویژگی‌های زیادی به ویندوز ۹۵ افزوده بود؛ اما بزرگ‌ترین آن‌ها اضافه‌شدن دکمه‌ی استارت و منو و نوار وظیفه بود که کاربری در سیستم‌عامل و پیداکردن اپلیکیشن‌ها و گشت‌وگذار در سیستم‌عامل را بسیار آسان می‌کرد. بهبود چندوظیفگی و رابط کاربری گرافیکی جهش بزرگی درمقایسه‌با ویندوز ۳/۱ و روزهای MS-DOS به‌شمار می‌رفت؛ البته گرافیک جدید تقریبا برای کاربران مکینتاش و OS/2 آشنا بود.

ویندوز ۹۵ فقط عرصه‌ی ظهور دکمه‌ی استارت نبود؛ زیرا گذشته از سیستم‌عامل ۳۲ بیتی، یکی از ویژگی‌های جدیدش پشتیبانی از نام‌های طولانی با امکان تعریف ۲۵۰ کارکتر بود. شاید امروزه پشتیبانی از نام طولانی برای فایل‌ها در محیط نرم‌افزاری امری ضروری تلقی شود؛ اما در آن روزها این ویژگی جذابیت زیادی داشت؛ چراکه نام‌گذاری فایل‌ها بسیار آسان شده بود. یکی دیگر از امکانات مهم ارائه‌شده ویژگی Plug and Play بود که باعث می‌شد سخت‌افزارها به‌محض اتصال به سیستم شناسایی و قابل‌استفاده شوند. فرایند Plug and Play در نسخه‌های بعدی ویندوز به‌خوبی بهبود یافت؛ اما اجرای آن در ویندوز ۹۵ باعث شده بود کاربران به آن لقب Plug and Pray بدهند (به‌معنای وصل‌کن و دعا‌کن)؛ زیرا این فرایند اغلب با ارور IRG همراه بود و در ابتدا به‌خوبی اجرا نمی‌شد.

اپلیکیشن MSN / Microsoft Network

مایکروسافت برنامه‌های دیگری نظیر Microsoft Network یا به‌اختصار MSN را نیز در این سیستم‌عامل معرفی کرد. این برنامه برای فراهم‌کردن دسترسی به ایمیل، چت روم‌ها، گروه‌های خبری و نخستین صفحه‌ی WWW ازطریق اتصال Dial-up طراحی شده بود. مایکروسافت برای دسترسی به MSN ماهانه مبلغی از کاربران دریافت می‌کرد و اگر کاربری در طول یک ماه بیش ‌از سه ساعت از این برنامه استفاده می‌کرد، باید مبلغ بیشتری می‌پرداخت.

عرضه ویندوز ۹۵ / Windows 95 Release

افزون‌براین، مایکروسافت اولین‌بار ایده‌ی همگام‌سازی اطلاعات بین چند دستگاه را در ویندوز ۹۵ ارائه کرد. هدف از طراحی نرم‌افزار My Briefcase این بود که اطلاعات بین سیستم رومیزی و لپ‌تاپ منتقل شود. این برنامه اکنون به‌لطف قابلیت ابری ازطریق حافظه‌ی وان‌درایو مایکروسافت دردسترس کاربران است.

در ادامه بخوانید:

مایکروسافت در ویندوز ۹۵ امکان ساخت چندین پروفایل و حساب کاربری را فراهم کرد تا اعضای یک خانواده هرکدام حساب اختصاصی خود را داشته باشند. اگر هنوزهم جذب ویندوز ۹۵ نشده بودید، می‌توانستید نسخه‌ی Microsoft Plus ویندوز ۹۵ را بخرید. این نسخه به نرم‌افزار Internet Jumpstart Kit (نسخه‌ی اولیه‌ی Internet Explorer) و دیگر ابزارهای سیستمی مجهز بود و از تم‌های مختلف پشتیبانی می‌کرد. به‌روزرسانی‌های بعدی ویندوز ۹۵ نیز قابلیت‌های جدیدی ارائه می‌کرد تا اینکه بعداز سه سال ویندوز ۹۸ عرضه شد و تغییرات عمده‌ی زیادی به‌همراه داشت.

دانلود

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر