خرید و فروش هیوندا ولستر هاچبک کارکرده در بازار با خودرو45

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

 فروش هیوندا ولستر به‌عنوان یک هاچبک خاص و اسپرت کره‌ای در بازار کشورمان کاری راحت و ساده نبوده و افراد فاقد تجربه و تبحر کافی در این زمینه نمی‌توانند به‌راحتی این مسئله را به سرانجام برسانند؛ چراکه احتمال دارد در فرایند قیمت‌گذاری خودرو یا موارد دیگر از سوی فرد خریدار بهانه‌ها و اشکالات بی‌مورد نسبت به ماشین روا داشته شود. بدین ترتیب ممکن است فروشنده از همه جا بی‌خبر اتومبیل خود را پایین‌تر از قیمت متناسب آن به فروش برساند.

متاسفانه در بازار این روزهای خودروهای کارکرده که مملو از افراد سودجو، دلال یا بعضا کلاهبردار است، ریسک فروش خودرو کارکرده از جمله هیوندای ولستر بسیار بالا بوده و فروشندگان به‌ویژه مصرف‌کنندگان فاقد تخصص نمی‌توانند بدون بهره‌گیری از دانش کارشناسان معتمد، اتومبیل خود را به فروش برسانند. همین مسئله باعث ایجاد نگرانی‌ها و دغدغه‌های فراوانی برای مالکان هیوندای ولستر یا سایر خودروهای کره‌ای شده است.

معرفی هیوندا ولستر

 یک هاچبک با فرم بدنه کوپه و ابعاد جمع‌وجور است که نخستین بار طی برگزاری نمایشگاه خودرو دیترویت ۲۰۱۱ در معرض دید مشتریان و علاقه‌مندان قرار گرفت. این خودرو توسط نمایندگی رسمی کمپانی هیوندا در ایران از سال ۲۰۱۳ به پارکینگ منازل ایرانیان راه پیدا کرد. در سال ۲۰۱۵ نیز مدل جدیدتر ولستر مجهز به موتور GDi یا پاشش مستقیم که در آن انژکتورها بی‌واسطه سوخت خود را درون سیلندر تزریق می‌کنند، وارد بازار کشورمان شد. نسخه GDi هیوندای ولستر ازلحاظ قدرت و گشتاور پیشرانه در سطح بالاتری قرار داشت و به‌دلیل همین عملکرد فنی بهتر با استقبال مناسب‌تر مشتریان مواجه گردید.

مشخصات ظاهر هیوندای ولستر

شرکت هیوندای با ارائه مدل ولستر به بازار ریسک بالایی را پذیرفت؛ بااین‌حال به دلیل طراحی اسپرت و متفاوت این هاچبک کوپه، استقبال نسبتا مناسبی در سطح بین‌المللی از ولستر به عمل آمد و به‌ویژه جوانان از ارائه این خودرو اسپرت لبخند رضایت بر لب خود نشاندند.

 البته همان‌طور که می‌دانید شرایط بازار ایران با بازارهای خودرو سایر نقاط جهان کمی متفاوت بوده و به دلیل قیمت بالای محصولات و نیز عدم ریسک‌پذیری مشتریان ایرانی، هیوندای ولستر نتوانست محبوبیت بالایی در کشورمان به دست آورد؛ چرا که بسیاری از مشتریان به‌ویژه خانواده‌ها به‌جای خرید این خودرو پول خود را صرف خرید یک سدان یا هاچبک خانوادگی می‌کنند و کمتر به سمت یک هاچبک اسپرت و جوان‌پسند تمایل دارند. وضع اقتصادی جوانان و زوج‌های جوان نیز معمولا اجازه نمی‌دهد که به سراغ چنین خودروهایی بیایند.

به هر صورت در نمای رو‌به‌رو از چراغ‌های نسبتا بزرگ و کشیده با سگرمه‌های درهم رفته استفاده شده که سعی در خط‌ونشان کشیدن برای بدخواهان دارند و چهره تهاجمی و ستیزه جویانه را از هیوندای ولستر به نمایش گذاشته‌اند. در نمای بغل نیز شاهد قوس ملایم سقف از ابتدای ستون‌های A تا انتهای شیشه عقب هستیم که جلوه‌ای متمایز و کوپه‌مانند برای بدنه این خودرو هاچبک پدید آورده است. برخی خطوط حجمی، گلگیرهای برجسته و سایر حجم‌پردازی‌ها در نمای جانبی حضور دارند تا فرمی عضلانی و جوان‌پسند به بدنه خودرو اسپرت اعطا شود.

نکته حائز اهمیت در نمای جانبی این خودرو، وجود یک در اضافه در سمت شاگرد برای سرنشینان پشت است که ورود ایشان به ردیف دوم را تسهیل کرده است. برخلاف معمول در سمت دیگر، این در وجود ندارد. در نمای عقب نیز چراغ‌های یک‌تکه دو طرف در کوچک صندوق عقب را به تسخیر خود درآورده‌اند که بی‌شباهت با برخی چراغ‌های موجود در مدل‌های پورشه نیستند. سراگزوزها و سایر جزئیات روی سپر نیز جلوه هماهنگی با دیگر المان‌های ظاهری قسمت پشت هیوندای ولستر پدید آورده است.

در مجموع باید گفت که نمای ظاهری هیوندا ولستر با آنچه در ذهن ما به‌عنوان یک خودروی هاچبک معمولی نقش بسته، تفاوت زیادی دارد؛ اما همین طرح متفاوت توانست نظرات اقشار جوان و اسپرت‌پسند را به سوی خود جلب کرده و موجب خرسندی ایشان شود. هرچند که ناهماهنگی‌هایی نیز در طراحی ظاهری این خودرو به چشم می‌خورد.

طراحی داخلی هیوندا ولستر

نمای داخلی هیوندا ولستر در زمان خود بسیار جذاب، اسپرت و جوان‌پسند به‌نظر می‌رسید؛ اما بااین‌حال در شرایط امروزی شاید سلیقه مشتریان کمی فرق کرده و نیاز به طراحی‌های متفاوت و به روزتری داشته باشند. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد در بازار کم‌تنوع ایران همچنان نمای داخلی هیوندای ولستر به‌ویژه در بخش‌های داشبورد، کنسول میانی، رودری‌ها، غربیلک فرمان و پنل کیلومترشمار همچنان جذاب به‌نظر رسیده و رضایت مشتریان را در پی داشته باشد.

سطح کیفی متریال به‌خدمت گرفته شده در ساخت کابین هیوندای ولستر و بخش‌هایی نظیر داشبورد و رودری‌ها نیز نسبتا قابل قبول بوده و هم‌ردیف سایر محصولات کره‌ای این رنج قیمت ارزیابی می‌شود. هیوندا ولستر یک خودرو چهار نفره است؛ اما بااین‌حال ردیف عقب آن بیشتر جهت حضور افراد کوتاه قد یا کودکان مناسب بوده و سقف شیشه‌ای نیز می‌تواند موجبات رنجش سرنشینان به‌ویژه هنگام تابش شدید خورشید را به‌دنبال داشته باشد.

گنجایش صندوق عقب هیوندای ولستر معادل ۳۲۶ لیتر است که در صورت خواباندن صندلی‌های عقب تا ۴۳۵ لیتر افزایش خواهد یافت. بنابراین به‌نظر می‌رسد که یک خانواده دو یا سه‌نفره مشکل چندانی ازلحاظ جای‌دادن وسایل مسافرت در صندوق عقب این خودرو نداشته باشند. در یک جمع‌بندی باید اعلام کنیم که سبک طراحی و سطح کیفی کابین هیوندای ولستر به‌راحتی می‌تواند خرسندی مشتریان ایرانی را در پی داشته باشد؛ اما فضای کابین آن به‌ویژه ردیف عقب چندان جادار نبوده و گلایه‌هایی را نسبت به این خودرو روا می‌دارد.

آپشن ها و امکانات هیوندای ولستر هاچبک

هیوندای ولستر از امکانات زیر بهره می‌برد:

کروز کنترل، سیستم کنترل کشش و پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی، مدیریت پایداری خودرو، حسگر پارک عقب و فشار باد تایر، توزیع نیرو ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، روشنایی در روز، اتولایت، مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی دو حالته حساس به سرعت با روکش چرم مجهز به دکمه‌های کنترل، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، سیستم صوتی با شش یا هشت اسپیکر ۴۵۰ وات و ساب ووفر، هندزفری، نمایشگر هفت اینچی، سامانه نویگیشن، دوربین عقب، بلوتوث، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو به‌علاوه ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، ورود و استارت بدون کلید، تهویه خودکار، صندلی راننده با تنظیمات چهار جهته برقی و تنظیم گودی کمر، صندلی سرنشین با تنظیمات چهار حالته دستی، صندلی عقب تاشونده، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، روکش صندلی چرمی، آینه جانبی تاشونده برقی، سقف پانوراما، سانروف.

مشخصات فنی هیوندای ولستر

هیوندا ولستر قوای محرکه خود را مدیون یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۶ لیتر است که در مدل‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ با سیستم پاشش سوخت MPi به فعالیت خود ادامه می‌داد. حداکثر قدرت این نسخه ۱۲۸ اسب‌بخار بوده و بیشینه گشتاور آن به ۱۵۷ نیوتن‌متر می‌رسد. این میزان نیرو توسط یک جعبه‌دنده شش دنده خودکار دو کلاچه به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌شود. شتاب صفر تا صد هیوندای ولستر با موتور mpi برابر با ۱۱.5 ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن به رقم ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این مدل نیز ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

از طرف دیگر هیوندای ولوستر مدل ۲۰۱۶ به پیشرانه پاشش مستقیم یا GDi مجهز شده که توان خروجی آن به ۱۳۸ اسب‌بخار رسیده و حداکثر گشتاور آن نیز ۱۶۷ نیوتن‌متر است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این مدل برابر با ۱۰.۳ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن نیز به رقم ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد میانگین مصرف سوخت هیوندای ولستر ۲۰۱۶ چیزی در حدود ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی می‌شود.

 مزایا و معایب هیوندا ولستر

در بحث نقاط قوت این هاچبک کره‌ای می‌توان به طراحی ظاهری اسپرت و جوان‌پسند، امکانات رفاهی مقبول، پیشرانه GDi در مدل ۲۰۱۶ با عملکرد فنی نسبتا قابل قبول آن اشاره کرد. از سوی دیگر بازار دست دوم این خودرو در مقایسه با مابقی محصولات هاچبک هم‌خانواده مانند هیوندا i20 چندان پررونق نبوده و کابین نه چندان جادار آن نیز نمی‌تواند رضایت خاطر مشتریان ایرانی را به دست آورد.

وضعیت خرید و فروش هیوندا ولستر در بازار ایران

 باتوجه‌به آنکه هاچبک‌های کوپه نسبتا گران‌قیمت نمی‌توانند نیازهای متعارف مشتریان ایرانی که اکثر آن‌ها را خانواده‌ها تشکیل می‌دهند، برآورده سازند؛ بنابراین هیوندا ولستر نیز نتوانست آن‌طور که باید و شاید به اندازه هاچبک‌های خانوادگی یا سدان‌های جمع‌وجور کره‌ای مشتریان داخلی را به سوی خود بکشاند و بازار پر رونقی برای خود فراهم آورد. درنتیجه می‌توان اظهار داشت که وضعیت خرید و فروش هیوندا ولستر در ایران از رونق بالایی سود نبرده و در سطوح نسبتا کم‌رونق دنبال می‌شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر