کالبدشکافی گلکسی نوت 20 اولترا حقیقت عجیبی درباره گوشی برملا می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

گلکسی نوت ۲۰ اولترا سامسونگ مجموعه‌ای از قوی‌ترین قطعه‌های سخت‌افزاری را در زیر بدنه‌‌ای با طراحی زیبا قرار داده است و پرچم‌دار همه‌فن‌حریفی به‌حساب می‌آید. این گوشی فرمول خانواده‌ی گلکسی نوت را چندان تغییر نمی‌دهد؛ اما به‌طور کلی کیفیت بسیار چشمگیری دارد. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد سامسونگ برخی تغییرات محسوس در زیر بدنه‌ی نوت ۲۰ اولترا اعمال کرده که در ابتدا انتظارشان را نداشتیم.

مؤسسه‌ی iFixit به‌طور ویژه درزمینه‌ی کالبدشکافی گوشی‌های هوشمند تخصص دارد. این مؤسسه به‌تازگی مقاله‌ای جدید روی خروجی وب‌سایت خود قرار داده است که در آن کالبدشکافی دقیق گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ اولترا سامسونگ (Samsaung Galaxy Note 20 Ultra) را شاهد هستیم. به‌لطف این کالبدشکافی، می‌توانیم بهتر بفهمیم که در زیر برآمدگی دوربین پرچم‌دار ۱،۳۰۰ دلاری به قلم لمسی سامسونگ مجهز و در مدل عادی آن، چه تجهیزاتی قرار داده شده است.

در کمال تعجب، iFixit متوجه شده است هیچ‌یک از دو گوشی جدید سامسونگ به سیستم خنک‌کننده‌ی مبتنی‌بر محفظه‌ی بخار مجهز نیستند و حتی در آن‌ها لوله‌های حرارتی مسی هم دیده نمی‌شود. این در حالی است که سامسونگ از سال‌ها پیش در گوشی‌هایش از این نوع سیستم‌های خنک‌کننده استفاده می‌کند. به‌لطف سیستم‌های مبتنی‌بر محفظه‌ی بخار و سیستم‌های متشکل از لوله‌های حرارتی مسی، می‌توان گرمای ناشی از فعالیت پردازنده ‌هنگام انجام کارهای سنگین نظیر اجرای بازی‌های ویدئویی را پراکنده کرد. 

براساس یافته‌های iFixit، درون هر دو گوشی جدید سامسونگ به‌جای مس از پد حرارتی چند لایه از جنس گرافیت استفاده شده است. ظاهرا کانال معروف JerryRigEverything نیز توانسته درون یکی از گوشی‌ها، پد حرارتی گرافیتی چند لایه پیدا کند.

نکته‌ی عجیب ماجرا این است که ظاهرا همه‌ی گوشی‌های نوت ۲۰ اولترا سامسونگ پد حرارتی ندارند. این ویدئو کالبدشکافی در یوتیوب نشان می‌دهد حداقل یک دستگاه گلکسی نوت ۲۰ اولترا از لوله‌ی حرارتی مسی و سیستم خنک‌کننده‌ی محفظه‌ی بخار استفاده می‌کند. 

iFixit در ابتدا تصور کرد تفاوت سیستم خنک‌کننده به تفاوت بین مدل‌های اکسینوس و اسنپدراگون نوت ۲۰ اولترا مربوط می‌شود. درواقع، فرض بر این بود که مدل اکسینوس پد حرارتی ندارد. بااین‌حال، گوشی بررسی‌شده‌ی JerryRigEverything که پد حرارتی گرافیتی داشت، از تراشه‌ی اکسینوس بهره می‌برد. iFixit می‌گوید که احتمالا سامسونگ در حال آزمایش پد حرارتی گرافیتی در برخی گوشی‌ها است. 

پد حرارتی گرافیتی گلکسی نوت 20 اولترا / Note20 Ultra

همان‌طورکه در تصویر بالا می‌بینید، گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ اولترا سامسونگ به‌جای لوله‌ی حرارتی مسی دارای چند لایه گرافیت هستند.

درحال‌حاضر، دقیقا نمی‌دانیم که چرا برخی از گوشی‌های گلکسی نوت ۲۰ اولترا پدهای حرارتی گرافیتی دارند و از لوله‌های حرارتی مسی استفاده نمی‌کنند. همین موضوع می‌تواند به‌نوبه‌ی خود باعث ایجاد نگرانی در بین کاربران شود. به‌گفته‌ی تعدادی از کارشناسانی که گوشی پرچم‌دار جدید سامسونگ را بررسی کرده‌اند، این گوشی با مشکل داغی مواجه شده است، صرف‌نظر از اینکه کارشناسان چگونه از دستگاه استفاده کنند. داغ‌شدن مدل اکسینوس گوشی‌های سامسونگ همواره با انتقادات روبه‌رو بوده و ظاهرا نوت ۲۰ اولترا نیز با این مشکل دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. البته این‌بار به‌دلیل نبود لوله‌ی حرارتی، مشکل داغی برای مدل اسنپدراگون نیز رخ داده است. 

برخی از دستگاه‌های نوت 20 اولترا پد حراراتی گرافیتی و برخی دیگر لوله‌ی مسی دارند

کارشناس رسانه‌ی Android Authority در بررسی خود از گلکسی نوت ۲۰ اولترا می‌نویسد: «نوت ۲۰ اولترا همواره داغ می‌شد. از دوربین استفاده می‌کنید؟‌ گوشی داغ می‌شود. بازی می‌کنید؟ گوشی داغ می‌شود.» کارشناس Android Authority درادامه‌ی بررسی خود می‌گوید نوت ۲۰ اولترا درمقایسه‌با گوشی‌های مشابه مجهز به تراشه‌های اسنپدراگون بیشتر داغ شده است. شعبه‌ی بریتانیای وب‌سایت Wired می‌گوید دانلود بازی فورتنایت روی گلکسی نوت ۲۰ اولترا در محیط داخل خانه باعث شده گوشی جدید سامسونگ «گرم‌تر از حد انتظار»‌ شود.

قطعات گلکسی نوت 20 اولترا / Note20 Ultra در حالت کالبدشکافی شده

رسانه‌ی PCWorld برای بررسی داغ‌شدن دستگاه‌ها از نوعی دماسنج مادون‌قرمز استفاده می‌کند تا بتواند هنگامی که گوشی در حال انجام وظایف سنگین است، دماهای بیشتر از ۱۰۰ درجه‌ی فارنهایت (۳۷٫۷ درجه‌ی سلسیوس) را اندازه بگیرد. آزمایش‌های این رسانه نیز از داغ‌شدن نوت ۲۰ اولترا حکایت می‌کند. طبق ادعای رسانه‌ی SamMobile، دمای گلکسی نوت ۲۰ اولترا فقط با ۵ تا ۶ دقیقه ضبط ویدئو 8K به بیش از ۴۵ تا ۴۶ درجه‌ی سلسیوس رسیده است.

به‌گفته‌ی دو نفر از کارشناسانی که نوت ۲۰ اولترا را بررسی کرده‌اند، امروزه بسیاری از رقبای گلکسی نوت ۲۰ از سیستم خنک‌کننده‌ی ویژه برخوردار هستند تا بتوانند گرمای ناشی از فعالیت قطعات قدرتمندشان را دفع کنند. در ابتدا تصور می‌کردیم سامسونگ نیز نوت ۲۰ اولترا را به سیستم خنک‌کننده‌ی بسیار کارآمد مجهز کند؛ اما ظاهرا این اتفاق رخ نداده است.

کارشناسان مدعی شده‌اند گلکسی Note20 Ultra بیش‌ازحد داغ می‌شود

کارشناس رسانه‌ی ورج گفته است حین بررسی نوت ۲۰ اولترا به مشکل داغی بیش‌ازحد برخورد نکرده است. در آزمایش‌های تک تایمز نیز گوشی‌های جدید سامسونگ داغ شدند. بررسی‌های ما نشان داد گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ اولترا پس از رسیدن به دمای حدود ۴۶ درجه‌ی سلسیوس، فرکانس پردازنده را کاهش می‌دهند تا دمای گوشی کاهش پیدا کند. 

اوضاع‌واحوال بازار ایران به‌گونه‌ای است که تهیه‌ی گوشی هوشمندی مثل گلکسی نوت ۲۰ اولترا برای خیلی‌ها حتی در رؤیا هم ناممکن شده است؛ بااین‌حال، اگر به‌هر نحوی به تهیه‌ی گوشی علاقه‌مند هستید و می‌توانید آن را بخرید، باید نوع سیستم خنک‌کننده را هم بدانید تا از داغ‌نشدن دستگاه مطمئن شوید. درحال‌حاضر، دقیقا نمی‌دانیم چگونه می‌توان این موضوع را تشخیص داد. خبرنگاران با سامسونگ ارتباط برقرار کرده‌اند؛ اما سامسونگ فعلا درخواست آن‌ها برای شفاف‌سازی بیشتر را بی‌پاسخ گذاشته است. 

مادربرد گلکسی نوت 20 اولترا / Note20 Ultra و مدل عادی

اگر طرفدار مجموعه‌ی استار وارز هستید، احتمالا تصویر بالا برایتان آشنا به‌نظر می‌رسد؛ تصویری که به مادربرد گوشی‌های جدید سامسونگ مربوط است.

درکنار سیستم خنک‌کننده، iFixit متوجه نکته‌ی جالب دیگری در گوشی گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ اولترا شده است که به مادربرد آن ارتباط دارد. به‌نظر می‌رسد سامسونگ مادربرد گوشی‌های جدیدش را شبیه به ربات‌های جنگجوی چهارپای معروف استار وارز با نام AT-AT ساخته است.

برای آشنایی بیشتر با گوشی‌های جدید سامسونگ می‌تواند بررسی گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ اولترا سامسونگ را در تک تایمز مطالعه کنید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر