ايتنا – پایان غم‌انگیز جهان

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

یکی از دانشمندان اخترفیزیک می‌گوید ستاره‌ها مدت‌ها پس از سرد شدن و «مردن» جهان، همچنان منفجر خواهند شد.

 

به گزارش تک تایمز و به نقل از Space، مت کاپلان (فیزیکدان نظری در دانشگاه ایالتی ایلینویز) می‌گوید: «هنگامی که کیهان ما «بمیرد»، به یک مکان سرد، تنها و ناراحت‌کننده تبدیل خواهد شد». کاپلان در یک مطالعه جدید، محاسبه کرده است که ستاره‌های مرده ممکن است با گذشت زمان تغییر کنند و مشخص نموده است که آخرین ابرنواختر در آینده بسیار دوری منفجر خواهد شد.

 

او ادامه می‌دهد: «پایان جهان به‌معنای مرگ گرماست که در اثر آن جهان عمدتاً متشکل از سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های سوخته خواهد بود. من به این دلیل فیزیکدان شدم که می‌خواستم در مورد سؤالات بزرگ فکر کنم؛ اینکه چرا جهان وجود دارد و چگونه به پایان خواهد رسید».

 

کاپلان در این مطالعه جدید، به آینده انفجارهای ستاره‌ای توجه داشته است. هنگامی که آهن در هسته ستاره‌های پرجرم انباشته می‌شود، ستاره‌ها منفجر می‌شوند و دچار فروپاشی می‌گردند. اما ستارگان کوچکتر مانند کوتوله‌های سفید (اجساد ستاره‌ای فوق‌سنگین که وقتی ستاره‌های خورشیدمانند تمامی سوخت هسته‌ای خود را مصرف می‌کنند به آن تبدیل می‌شوند) وزن و چگالی لازم برای تولید این میزان آهن را ندارند. با این حال، کاپلان دریافت که با گذشت زمان، کوتوله‌های سفید ممکن است متراکم‌تر شوند و به ستاره‌های «کوتوله سیاه» تبدیل شوند که در واقع می‌توانند آهن تولید کنند.

 




 

کاپلان می‌گوید: «هنگامی که کوتوله‌های سفید در طی چند تریلیون سال خنک شوند، کم‌رنگ‌تر می‌شوند و سرانجام به شکل یخ جامد در می‌آیند و به ستاره‌های «کوتوله سیاه» تبدیل می‌گردند که دیگر نمی‌درخشند». درخشش ستاره‌ها به‌دلیل همجوشی گرمای هسته‌ای است؛ آنها از حرارت کافی برخوردارند تا هسته‌های کوچک را به هم بریزند و هسته‌های بزرگتری ایجاد کنند که این کار باعث آزاد شدن انرژی می‌شود. کوتوله‌های سفید خاکستر هستند؛ کاملاً سوخته‌اند، اما واکنش‌های همجوشی باز هم می‌توانند به‌دلیل تونل‌زنی کوانتومی اتفاق بیفتند؛ اما بسیار کندتر». خاطرنشان می‌کند که این ترکیب برای ایجاد آهن در کوتوله‌های سیاه و تحریک این نوع از ابرنواخترها بسیار مهم است.

اما پس از آنکه آخرین ابرنواختر هم منفجر شود، جهان «غمگین و تنها» چه شکلی پیدا خواهد کرد؟ به‌گفته کاپلان، «کهکشان‌ها پراکنده و سیاهچاله‌ها تبخیر خواهند شد و گسترش جهان باعث می‌شود تا همه اشیاء باقیمانده از هم جدا شوند؛ به‌طوری که دیگر هیچکدام شاهد منفجر شدن دیگری نباشد. حتی از لحاظ فیزیکی نیز این امکان وجود نخواهد داشت تا نور هم بتواند به آنجا سفر کند».

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر