حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

یونیتی برای عرضه عمومی سهام اقدام می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شرکت یونیتی (Unity Technologies)، از فعالان جدی دنیای بازی، برای عرضه‌ی عمومی سهام اقدام می‌کند. این شرکت ابزارهایی کاربردی را برای توسعه‌دهنده‌های بازی ارائه می‌کند تا روند ساده‌تری را برای ساخت بازی و دیگر سرگرمی‌های کامپیوتری داشته باشند. عرضه‌ی عمومی سهام یا IPO شرکت یونیتی، به احتمال زیاد به افزایش ارزش و سرمایه‌ی این شرکت می‌انجامد که مسیر را برای رقابت با بزرگانی همچون اپیک گیمز ساده‌تر می‌کند.

شایعه‌ی عرضه‌ی عمومی سهام یونیتی از مدت‌ها پیش در محافل رسانه‌ای مطرح شده بود. اخبار جدید تأیید می‌کنند که شرکت، اسناد S-1 خود را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده تحویل داده است. اسنادی که جزئیات مهمی از عملکرد و وضعیت فعالیت شرکت نشان می‌دهد. یونیتی در این اسناد، برای اولین‌بار جزئیات مالی خود را منتشر کرد. شرکت ساکن سان‌فرانسیسکو، در سال ۲۰۱۹ آمار ۱/۵ میلیون کاربر فعال ماهانه را برای موتور بازی‌سازی خود ثبت کرد. درآمد شرکت هم در سال گذشته برابر با ۵۴۱/۸ میلیون دلار گزارش می‌شود که ضرر مالی ۱۶۳/۲ میلیون دلاری را در پی داشت. یونیتی در سال ۲۰۱۸ درآمد ۳۸۰/۷ میلیون دلاری داشت که آن هم با ضرر مالی ۱۳۱/۶ میلیون دلاری همراه بود.

توسعه‌دهنده‌های بسیاری در سرتاسر جهان از ابزارهای یونیتی برای ساخت محصولات نرم‌افزاری استفاده می‌کنند. نرم‌افزارهایی که به‌کمک موتور یونیتی ساخته شده‌اند، اکنون روی بیش از ۱/۵ میلیارد دستگاه اجرا می‌شوند. ابزارهای یونیتی، از مهم‌ترین فناوری‌های صنعت بازی هستند. از میان ۱۰۰۰ بازی برتر مارکت‌های اپ استور و پلی استور، حدود ۵۳ درصد از ابزارهای یونیتی استفاده می‌کنند.

یونیتی ادعا می‌کند که بیش از ۵۰ درصد بازی‌های موبایلی، کامپیوتر شخصی و کنسول‌های بازی، از پلتفرمش استفاده می‌کنند. رقیب اصلی آن‌ها موتور آنریل انجین شرکت اپیک گیمز است. البته موتورهای حرفه‌ای و اختصاصی دیگری همچون Cocos2d هم به‌عنوان رقیب یونیتی در بازار فعالیت می‌کنند. شرکت آمریکایی، بازاری ۲۹ میلیارد دلاری را برای خود پیش‌بینی می‌کند. بازاری که به‌جز بازی‌های ویدیویی، شامل انواع سرگرمی و حتی تبلیغات تلویزیونی و فیلم‌های انیمیشنی هم می‌شود.

آمار ۱/۵ میلیون سازنده ماهانه یونیتی

آمار مالی یونیتی نشان می‌دهد که شرکت در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۰، با وجود درآمد ۳۵۱/۳ میلیون دلاری، ضرر مالی ۵۴/۱ میلیون دلاری را ثبت کرد. در دور‌ه‌ی مشابه سال گذشته، درآمد ۲۵۲/۷ میلیون دلاری و ضرر ۶۷ میلیون دلاری ثبت شده بود. یونیتی تا به امروز به‌صورت مجموع ۵۶۹/۳ میلیون دلار ضرر مالی داشته است.

همان‌طور که گفته شد، یونیتی رقابت شدیدی را ازسوی آنریل انجین احساس می‌کند. موتوری که به‌لطف موفقیت خارق‌العاده‌ی اپیک گیمز با فورت‌نایت، روزبه‌روز پیشرفت می‌کند. اپیک گیمز در سال ۲۰۱۹ سود ۷۳۰ میلیون دلاری را در درآمد ۴/۲ میلیارد دلاری ثبت کرده بود. آن‌ها همچنین تاکنون فرایندهای متعدد جذب سرمایه را اجرا کرده‌اند که شرکت را در مجموع به ارزش ۱۷/۳ میلیارد دلاری رسانده است. از مهم‌ترین فرایندهای جذب اپیک می‌توان به ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ازسوی سونی اشاره کرد که اکنون ۱/۴ درصد از شرکت را تحت مالکیت دارد.

یونیتی می‌‌گوید مشتریان موتورش در حوزه‌های بازی و دیگر اپلیکیشن‌ها فعالیت می‌کنند. آن‌ها ادعای آمار دانلود سه میلیاردی برای هر ماه دارند. شرکت آمریکایی می‌گوید توسعه‌دهنده‌ها هر روز در ۱۹۰ کشور جهان، ۱۵۰ هزار پروژه‌ی جدید را با موتور یونیتی شروع می‌کنند. بازی‌های مبتنی بر موتور یونیتی شامل انواع مشهوری از Fall Guys: Ultimate Knockout تا Ori and the Will of the Wisps می‌شوند.

یونیتی فعالیت خود را از سال ۲۰۰۴ به‌عنوان یک شرکت بازی‌سازی شروع کرد

موتور بازی‌سازی یونیتی در مقایسه با آنریل تفاوت‌های بنیادی زیادی دارد. بنیان‌گذاران یونیتی، دیوید هلگاسن، نیکولاس فرانسیس و یواخیم آنته، شرکت را در سال ۲۰۰۴ به‌عنوان یک شرکت بازی‌سازی راه‌اندازی کردند. اولین بازی آن‌ها با شکست مواجه شد؛ اما بنیان‌گذاران به این نتیجه رسیدند که ابزارهای داخلی‌شان برای ساده‌سازی روند توسعه‌ی بازی، فرصتی تجاری ایجاد می‌کند. درنتیجه شرکت تغییر مسیر داد و شعار دموکراتیزه کردن توسعه‌ی بازی را دنبال کرد. آن‌ها محتوای سه‌بعدی و دوبعدی را هدف قرار دادند و بیش از همه روی بازار رو‌به‌رشد بازی‌های موبایلی متمرکز شدند. در سال ۲۰۰۷ و پس از معرفی آیفون، یونیتی روند رشد سریع را شروع کرد. آن‌ها اکنون در مسیر محصولاتی با کیفیت بالاتر و ابزارهای پیچیده‌تر تولیدی هستند. درمقابل، آنریل انجین بیشتر روی دنیای کامپیوترهای شخصی و کنسول‌ها تمرکز می‌کند و البته رقابت در همه‌ی بازارها با جدیت ادامه دارد. به‌هرحال اکنون یونیتی و اپیک، بازار موبایل را به‌صورت جدی هدف قرار داده‌اند. یونیتی از پایین به سمت بالا و ابزارهای حرفه‌ای‌تر حرکت می‌کند و اپیک با آنریل، از ابزارهای حرفه‌ای مخصوص کنسول و PC به سمت پایین می‌آید.

موتورهای بازی‌سازی امروز در دنیای سرگرمی نقشی حیاتی دارند. آن‌ها به توسعه‌دهنده‌ها امکان می‌دهند تا در زمان کمتر، محصولاتی حرفه‌ای تولید کنند. توسعه‌دهنده‌ها یک بار کد خود را برای موتور می‌نویسند و سپس تبدیل آن برای اجرا روی پلتفرم‌های گوناگون برعهده‌ی موتور خواهد بود.

جان ریکیتیلو مدیرعامل یونیتی

جان ریکیتیلو مدیرعامل یونیتی

یونیتی در سال ۲۰۱۴ یک تغییر مهم در ساختار مدیریتی داشت و جان ریکیتیلو، مدیرعامل سابق الکترونیک آرتس، جایگزین هلگاسن در سمت مدیریت عامل شد. از آن زمان، یونیتی از دنیای بازی فراتر رفت و انواع دیگر سرگرمی را نیز هدف قرار داد. آن‌ها در مسیر توسعه، شرکت‌هایی همچون Digital Monarch Media, DeltaDNA, Vivox, Artomatix و Codice Software را نیز خریداری کردند. یونیتی در سال ۲۰۱۹ هشت شرکت جدید خریداری کرد و از سال ۲۰۱۱ تاکنون، چندین شرکت را به زیرمجموعه‌ی خود افزوده است.

اسناد S1 شرکت یونیتی نشان می‌دهد که آن‌ها در سال ۲۰۱۹ با پرداخت ۱۲۳/۴ میلیون دلار به‌صورت نقد و سهام، شرکت Vivox را خریداری کرده‌اند. از خریدهای دیگر می‌توان به DeltaDNA اشاره کرد که با پرداخت ۵۳/۱ میلیون دلار به‌صورت نقد و سهام، به زیرمجموعه‌ی یونیتی پیوست. شرکت Artomatrix هم با پرداخت ۴۸/۸ میلیون دلار به‌صورت نقد و سهام خریداری شد. از خریدهای مهم سال ۲۰۲۰ نیز می‌توان به Finger Food Studios اشاره کرد که با دریافت ۴۶/۸ میلیون دلار به یونیتی پیوست.

مشتریان یونیتی شامل انواع توسعه‌دهنده‌های بازی، هنرمندان، معمارها، فیلم‌سازان و حتی طراحان خودرو می‌شوند. یونیتی می‌گوید در ۶ ماهه‌ی اول سال جاری، ۵۱۵ مشتری با درآمد بیش از ۱۰۰ هزار دلار به جمع مشتریانش پیوسته‌اند. آن‌ها ادعا می‌کنند که توسعه‌ی حق اشتراک و فروش در آینده درکنار جذب مشتریان جدید معیارهای کلیدی برای رشد و توسعه‌ی مالی شرکت هستند. نکته‌ی جالب‌توجه اینکه حدود ۷۶ درصد از درآمد یونیتی از خارج از ایالات متحده تأمین می‌شود.

یونیتی هم مانند رقیب خود تاکنون فرایندهای متعدد جذب سرمایه را طی کرده است که به‌مرور موجب افزایش ارزش شرکت شده‌اند. آن‌ها در ماه مه سال ۲۰۱۹ با جذب سرمایه‌ی ۱۵۰ میلیون دلاری به ارزش ۶ میلیارد دلاری رسیدند. تا پیش از آن، در مجموع ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه در یونیتی جذب شده بود. آن‌ها سرمایه‌گذاری‌های عظیمی روی بخش تحقیق و توسعه دارند و در دو سال مالی گذشته، ۴۵۰ میلیون دلار در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند. البته شرکت در سال‌های اخیر با چالش‌هایی هم روبه‌رو بود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شکایت مدیر سابق منابع انسانی از ریکیتیلو به اتهام آزار جنسی اشاره کرد.

از سهام‌داران اصلی یونیتی می‌توان به سکویا کپیتال اشاره کرد که ۲۴/۱ درصد از شرکت را دراختیار دارد. سهام‌داران بزرگ دیگر، سیلور لیک پارتنرز با ۱۸/۲ و جی‌ای تکنولوژی با ۸/۲ درصد سهم مالکیت هستند. یونیتی با فرایند عرضه‌ی عمومی سهام، سعی در جذب سرمایه‌ی جدید دارد تا انعطاف‌پذیری مالی و اهداف عمومی کسب‌وکاری خود را با جدیت بیشتری ادامه دهد. آن‌ها همچنین باید بدهی اعتباری ۱۲۵ میلیون دلاری خود را نیز بپردزند. ریکیتیلو اکنون ۰/۴ درصد از شرکت و هلگاسن، ۴/۴ درصد از سهم مالکیت را دراختیار دارد.

در ادامه بخوانید:

یونیتی در بخشی از سند IPO خود به روند روبه‌رشد صنعت بازی اشاره می‌کند. آن‌ها می‌گویند توسعه‌دهنده‌های بازی به‌مرور بیش از گذشته به بازارهای بازی‌سازی خارجی روی می‌آورند و از توسعه‌ی موتورهای داخلی خودداری می‌کنند. البته در ادامه‌ی سند، به فاکتورهای ریسکی شرکت هم اشاره می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها، ضرر‌های مالی ادامه‌دار هستند. یونیتی تأیید می‌کند که در آینده‌ی نزدیک به سوددهی یا حفظ سود نخواهد رسید. همچنین سابقه‌ی محدود عملیاتی نیز به‌عنوان یک فاکتور مهم ریسکی بیان می‌شود. اگر شرکت آمریکایی نتواند فعالیت خود را به صنایع جدید گسترش دهد، رشد محدودی خواهد داشت. بازار هم که همیشه در وضعیت رقابت جدی خواهد بود.

چالشی که اخیرا برای اپیک گیمز پیش آمد، به‌نوعی یونیتی را هم تهدید می‌کند. آن‌ها با اشاره به درگیری اپیک و اپل می‌‌گویند که بالاخره ریسک مهمی در پیش دارند. این حقیقت که موتور ساخت شرکت درنهایت وابسته به شرکت‌های سازنده‌ی سیستم‌عامل خواهد بود، یونیتی را هم مانند اپیک تهدید می‌کند. به‌هرحال سازنده‌های سیستم‌عامل هر زمانی امکان تغییر سیاست را دارند که شرکت‌های دیگر را در معرض خطر قرار می‌دهد.

یونیتی تا پایان ماه جون سال جاری، ۴۵۳/۲ میلیون دلار دارایی نقد و مجموع دارایی ۱/۲۹ میلیارد دلار را گزارش کرد. در ۶ ماهه‌ی اول سال جاری، آمار بازی‌های مبتنی بر موتور یونیتی به هشت میلیارد ساعت بازی در ماه رسید. توسعه‌دهنده‌های یونیتی در ۶ ماه‌ی اول سال جاری بیش از هشت هزار بازی و اپلیکیشن جدید را در هر ماه توسعه دادند. شرکت آمریکایی اکنون ۳،۳۷۹ کارمند دارد که ۵۶ درصد آن‌ها یعنی ۱،۸۷۹ کارمند در بخش تحقیق و توسعه فعال هستند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر