حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

کرونا به صورت غیر مستقیم باعث به وجود آمدن چه مشکلاتی در افراد شده است؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

درحال‌حاضر، ویروس کرونا به یکی از بحران‌های بزرگ سلامتی در سراسر جهان تبدیل شده است. بسیاری از افراد در نقاط مختلف جهان همچنان به‌‌دلیل ترس از شیوع ویروس کرونا، یا قرنطینه را کاملا ترجیح داده‌اند یا رفت‌و‌آمدهای خود را بسیار محدود کرده‌اند؛ چراکه ماندن در خانه میزان ابتلا به کرونا را تا ۱۰ برابر کاهش می‌دهد.

این بیماری علاوه‌بر تأثیر مستقیم بر بیماران مبتلا به پیش‌زمینه‌های خاص، به‌طور غیرمستقیم نیز به شیوع بسیاری از بیماری‌ها دامن زده است. یکی از مشکلات دوران خانه‌نشینی به‌علت کرونا، خوردن هله‌هوله و تنقلات مضر است. در وضعیت قرنطینه، به‌دلیل تحرک کمتر و دسترسی بیشتر به این نوع خوراکی‌ها، آهنگ تغذیه افراد با اختلال مواجه شده است و این بی‌تعادلی به وقوع پیامدهای خطرناکی نیز منجر خواهد شد.

به‌گفته‌ی دانشمندان، حتی افراد بزرگ‌سال بدون مشکلات جسمی نیز تنها با کاهش میزان فعالیت می‌توانند باعث افزایش چربی‌های شکمی خود شوند؛ به‌همین‌دلیل، وضعیت تغذیه در وضعیت سکون و بی‌تحرکی اهمیت بیشتری دارد.

بسیاری از افراد هنگام مواجهه با شرایط استرس‌زا و مضطرب‌کننده، تمایل به خوردن خوراکی‌های شیرین پیدا می‌کنند. این میل واکنشی طبیعی است که براثر فعل‌و‌انفعالات مغز و در پاسخ به محرک استرس‌زا اتفاق می‌افتد. برای مثال در روزهای اوج شیوع کووید ۱۹، خانه‌نشینی و کاهش فعالیت بدنی به تغییر سبک زندگی افراد و کاهش توجه به مقوله‌ی سلامتی منجر شد. استفاده از شکر موجب تضعیف قدرت سیستم ایمنی بدن در برابر مشکلات می‌شود؛ بنابراین، خوردن چندباره‌ی شیرینیجات در دوران قرنطینه، سیستم ایمنی بدن را به‌طور مداوم با این وضعیت نامساعد رو‌به‌رو خواهد کرد. افزایش آنزیم‌های کبدی و افزایش وزن نیز از موضوعات ناخوشایند دیگری است که در دوران قرنطینه به مسئله‌ای مهم تبدیل شده است.

در این دوران، افراد به مصرف بی‌رویه غذاهای چرب و شیرین تمایل پیدا کردند و ازآنجاکه شکر سمّ خاموشی برای کبد است، این امر موجب ابتلای بسیاری از افراد فاقد پیش‌زمینه به بیماری‌های کبدی و کبد چرب شد. علاوه‌بر شکر، چاقی و بی‌تحرکی و چربی خون زیاد از دلایل مهم ابتلا به کبد چرب هستند. کبد چرب که ظاهری خاموش، اما باطنی بسیار خطرناک دارد، نوعی بیماری کبدی است که به‌دنبال بزرگ‌شدن کبد براثر تجمع چربی در سلول‌های آن بروز پیدا می‌کند. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتاد که چربی کبدی بیش از ۵ درصد باشد.

برای کاهش ابتلا به بیماری‌های ذکرشده و به‌دلیل پیدانشدن درمان قطعی و واکسنی برای مقابله با کرونا، بهترین راه دفاع از خود داشتن تغذیه مناسب و تحرک کافی است. سازمان جهانی بهداشت نداشتن فعالیت بدنی و صرف مدت طولانی برای نشستن و درازکشیدن در خارج از زمان خواب در دوران قرنطینه را نگران‌کننده توصیف کرد و آن را یکی از دلایل افزایش مرگ‌و‌میر در این دوران و حتی سال‌های آینده عمر افراد دانست.

به‌گفته‌ی متخصصان، چاقی خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد و قرنطینه و خانه‌نشینی نیز عامل اصلی افزایش وزن است. همچنین، این خانه‌نشینی ها به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی، دیابت، کبد چرب و… منجر خواهد شد و هرکدام از این بیماری‌ها نیز ممکن است نقش پررنگی در ابتلا به کووید ۱۹ ایفا کنند؛ بنابراین، تقویت سیستم ایمنی بدن را می‌توان مهم‌ترین عامل مبتلانشدن به ویروس کرونا دانست.

با رعایت نکاتی ساده در دوران قرنطینه، می‌توان از بروز بیماری‌های کبد و بیماری‌های مرتبط با تغذیه جلوگیری کرد یا از شدت آن کاست. برای مثال، در روزهای خانه‌نشینی استفاده از غذاهای چرب و شیرین را کاهش دهیم و وعده‌های غذایی خود را با پروتئین و سبزیجات و میوه سالم‌تر کنیم و به‌طور کلی از موادغذایی‌ای استفاده کنیم که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند. همچنین، با ایجاد تحرک مانند پیاده‌روی در مکان های خلوت یا ورزش های سبک در خانه، احتمال ابتلا به آتروفی یا تحلیل‌رفتگی عضلانی و چربی را کاهش دهیم؛ زیرا این وضعیت ممکن است در نوجوانان و جوانان برگشت‌پذیر باشد؛ اما در افراد مسن با پیامدهای منفی و مهمی مانند از‌دست‌دادن استقلال حرکتی و زمین‌خوردن همراه خواهد بود.

کرونا علاوه‌بر درگیری جسم در دوران قرنطینه، موجب افزایش بیماری‌ها و دغدغه‌های روحی نیز شده است. بنابراین، لازم است با رعایت نکاتی ساده به سلامت روانی خود در دوران قرنطینه و شیوع کرونا کمک کنیم. قسمت ناراحت‌کننده‌ی شیوع کرونا و ارتباط آن با آسیب‌های روانی، این است که شیوع این ویروس فقط برای افراد دچار سابقه‌ی بیماری‌های روانی نگران‌کننده نیست؛ بلکه همه‌ی افراد به‌‌دلیل مدت طولانی خانه‌نشینی، کاهش فعالیت، زمان‌های زیاد بیکاری و کاهش روحیه، مستعد ابتلا به اختلالات روانی هستند.

حس ترس از ابتلا به بیماری‌های همه‌گیر و و شایع موجب بروز احساسات مهم و ناراحت‌کننده‌ای شده است. احساس استیصال، بی‌حوصلگی، نگرانی از پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا، نگرانی از قحطی و… ازجمله عواملی هستند که احتمال ابتلا به آسیب‌های روانی را در دوران قرنطینه افزایش داده‌اند.

با داشتن برنامه‌ریزی روزانه حتی در روزهای خانه‌نشینی، حفظ برنامه‌ی غذایی سالم، خواب کافی و ورزش یا حرکات نرمشی در خانه، می‌توان با آسیب‌های روانی در دوران قرنطینه مقابله کرد و به حفظ تعادل روحی خود کمک کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر