حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

۵۷ درصد اجزای زیرساختی شبکه ملی اطلاعات کامل شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،


محمدجواد آذری جهرمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما، در پاسخ به این سوال که چرا شبکه ملی اطلاعات به جای مشخصی نمی‌رسد، گفت: شبکه ملی اطلاعات یک پروژه نیست که تمام شود بلکه یک فرایند همیشه دائم است و به نوعی مدیای برقراری ارتباط مردم محسوب می‌شود.

به گزارش تک تایمز از مهر، آذری جهرمی با بیان اینکه این شبکه شامل اجزایی است که باید تکمیل شود، گفت: طبق سند مصوب شورای عالی فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات دارای ۲۳ جز زیرساختی است که برآورد ما این است که حدود ۱۱ جز آن کامل شده، برخی از این اجزا نیازمند توسعه هستند و حدود ۴جز از این اجزا، هنوز استقرار نیافته اند. به بیان دیگر به لحاظ تعدادی، ۵۷ درصد اجزای زیرساختی این شبکه کامل شده، ۱۹ درصد اجزا نیازمند تکمیل هستند و ۲۴ درصد اجزا باید استقرار پیدا کنند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مرکز امینت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات برای استقرار این اجزا تا دو هفته دیگر راه اندازی می‌شود، افزود: مطابق سند معماری شبکه ملی اطلاعات، این شبکه دارای ۲۹ جز خدماتی است که ۴۰ درصد این اجزا استقرار یافته است، ۴۷ درصد اجزا نیازمند تکمیل و ۱۷ درصد اجزا نیازمند استقرار هستند.

وی با تاکید بر اینکه در این خصوص تقسیم کار صورت گرفته و ۵۹ درصد وظایف تکمیل اجزای زیرساختی شبکه برعهده وزارت ارتباطات است، گفت: در لایه اجزای خدمات شبکه ملی اطلاعات نیز بیشترین وزن کار مربوط به وزارت ارتباطات نیست و از بیمه و بانک و وزارت اقتصاد گرفته تا وزارت ارتباطات همه مسئول هستند. در لایه اجزای محتوایی شبکه ملی اطلاعات نیز وظایف برعهده سایر نهادها نیز است. برای مثال ۳۲ درصد وظیفه وزارت ارشاد و ۱۳ درصد وظایف با صدا و سیما است.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه توسعه موتورجستجوی بومی مطابق سند شبکه ملی اطلاعات به عنوان خدمت پایه برعهده وزارت ارتباطات است، افزود: ما در این حوزه ضعف داریم و حوادث آبان ماه نشان داد که در زمینه موتور جستجوی بومی توان اداره درخواست‌های مردم وجود ندارد و در این زمینه مردود شدیم. البته هم اکنون برنامه ریزی کرده ایم تا این مشکل برطرف شود و راه اندازی مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در این راستا انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در مورد پیام رسان ها وضعیت مان مطلوب‌تر از سابق است، افزود: برنامه عملیاتی و زمان بندی مشخصی برای تکمیل اقدامات شبکه ملی اطلاعات داریم. ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی نیز از پیشرفت این پروژه نشان می‌دهد که ما طی چند وقت اخیر، ۲۵ درصد رشد داشتیم و تا شهریور ۱۴۰۰، موضوع خدمات پیام رسان ها وموتورجستجوی بومی را تکمیل می‌کنیم. سایر موارد نیز مطابق سند معماری، تا سال ۱۴۰۴ باید تکمیل شود.

جهرمی در پاسخ به این سوال که چرا شورای عالی فضای مجازی جلسات منظمی ندارد، گفت: بله این مساله درست است و به تازگی نیز رهبری مجدداً در خصوص برگزاری جلسات و عدم اهتمام به آن، گلایه داشتند. که امیدواریم این جلسات با همدلی و همکاری منظم تر برگزار شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر