حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

انویدیا ۸۰ درصد از بازار کارت‌های گرافیک مجزا را دراختیار دارد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مؤسسه‌ی پژوهشی Jon Peddie Research که روی سهم شرکت‌های مختلف از بازار نظارت می‌کند، به‌تازگی جدیدترین گزارش تحلیلی خود مربوط به سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی را  منتشر کرده است. براساس این گزارش، انویدیا امروزه ۸۰ درصد از سهم بازار کارت‌های گرافیک مجزا را دراختیار دارد و ۲۰ درصد دیگر به AMD رسیده است. این آمار نشان می‌دهد انویدیا بازار پردازنده‌های گرافیکی مجزا را در تسلط خود دارد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که انویدیا قصد دارد به‌زودی جدیدترین نسل از کارت‌های گرافیک خود، یعنی RTX 3000 را رونمایی کند؛ کارت‌هایی که مبتنی‌بر معماری جدید امپر هستند. به‌علاوه AMD در آینده‌ای نزدیک، پردازنده‌های گرافیکی جدید سری بیگ نوی (Big Navi) را معرفی می‌کند که قدرتمندتر از نسل فعلی هستند. کارت‌های سری RTX 3000 و Big Navi آینده‌ی بازار کارت‌های گرافیک را در سال‌های آتی تشکیل می‌دهند. هنوز دقیقا نمی‌دانیم که عملکرد کدام خانواده از کارت‌های گرافیک بهتر از دیگری خواهد بود.

آمار مؤسسه‌ی Jon Peddie Research اعلام می‌کند میزان فروش کلی پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ درمقایسه‌با سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۰ رشدی ۶٫۵ درصدی را تجربه کرده است. درحال‌حاضر دقیقا نمی‌دانیم دنیاگیری ویروس کرونا چه تأثیری روی بازار کارت‌های گرافیک گذاشته است. در نظر داشته باشید دنیاگیری ویروس کرونا کارخانه‌ها را تعطیل کرد و ضرر زیادی به شرکت‌ها زد؛ اما هم‌زمان افزایش استقبال از صنعت بازی را شاهد بودیم. هرچه استقبال از صنعت بازی بیشتر شود، میزان تقاضا برای کارت‌های گرافیک افزایش پیدا می‌کند. افزون‌براین، افراد زیادی به تهیه‌ی رایانه برای انجام دورکاری مجبور شدند و میزان تقاضا برای قطعات رایانه‌ها افزایش یافت. میزان استقبال به‌حدی زیاد شد که در دوره‌ای خاص، بسیاری از فروشگاه‌ها با کمبود رایانه مواجه شدند.

در کل بازار پردازنده‌های گرافیکی، انویدیا ۱۸ درصد و AMD یک درصد و اینتل ۶۴ درصد از سهم بازار را در سه‌ماهه‌ی دوم امسال دراختیار داشته‌اند. در نظر داشته باشید که اینتل و AMD درون تراشه‌های مخصوص دستگاه‌های قابل‌حمل و حتی برخی از تراشه‌های دسکتاپ، پردازنده‌های گرافیکی مجتمع قرار می‌دهند. درحال‌حاضر، اینتل صرفا در بازار پردازنده‌های گرافیکی مجتمع فعالیت می‌کند و کارت گرافیک مجزا ندارد؛ اما در سال آینده کارت گرافیک مجزای خود را عرضه خواهد کرد.

مقاله‌ی مرتبط:

پردازنده‌ی گرافیکی مجزای اینتل که با نام Xe-HPG شناخته می‌شود، از فناوری نوین رهگیری پرتو و حافظه‌ی GDDR6 پشتیبانی می‌کند. تحلیلگران می‌گویند Xe-HPG قابلیت مناسبی دارد و می‌تواند بخش اندکی از سهم بازار کارت‌های گرافیک مجزا را برای اینتل به‌ارمغان بیاورد.

اینتل قصد دارد در سال جاری میلادی کارت‌های گرافیک Xe DG1 و SG1 را نیز عرضه کند که درحقیقت نسخه‌ی مستقل معماری Xe LP هستند. البته دو کارت گرافیک یادشده بیشتر اهداف آزمایشی دارند و برای کارهای سبک استفاده می‌شوند؛ بنابراین، سخت است بخواهیم پیش‌بینی کنیم که مردم به خرید آن‌ها تمایل زیادی داشته باشند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر