معرفی کتاب مسیر شغلی از مجموعه کتاب‌های کسب‌وکار هاروارد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

وقتی به‌طور مداوم در حال اصلاح مسیر شغلی خود باشید، می‌بینید رضایت شغلی‌تان افزایش می‌یابد و مشارکت بیشتری در فعالیت‌های سازمانی‌تان خواهید کرد. اصلاح مسیر شغلی برای هرکس که به کاری مشغول است، امری ضروری به‌نظر می‌رسد. هم‌زمان که رشد می‌کنیم و بیشتر بر شغلمان مسلط می‌شویم، نیاز داریم به شغل‌های بهتر و بهتری ارتقا پیدا کنیم تا شغلمان در هر زمان با رشد و آگاهی ما همگام باشد. دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد، به‌عنوان پیشتازی موفق در تفکر مدیریت هوشمند و مسیر شغلی مدیران و کارکنان، کتاب دیگری در مجموعه کتاب‌های همراه مدیران با نام «مسیر شغلی» منتشر کرده است که به این موضوع می‌پردازد.

معرفی کتاب مسیر شغلی

«کتاب مسیر شغلی» راه‌حل‌های حرفه‌ای برای مسائل روزانه‌ی مدیران و کارکنان ارائه می‌دهد. در این کتاب، پیشنهادها و استراتژی‌های مختلفی را برای پیش‌بردن مسیر حرفه‌ای و شغلی خود می‌آموزید که البته نیازمند صرف وقت و بررسی‌های فراوان درزمینه‌ی شناخت خود و علاقه‌هایتان است. اصلاح مداوم شغلی نتایج شگفت‌انگیزی را برای افرادی به ارمغان می‌آورد که در این مسیر قرار می‌گیرند. این کتاب به‌خوبی ساختاریافته است و بر کشف علایق شغلی و درک ارزش‌های کاری و توسعه‌ی مهارت‌های صحیح متمرکز می‌شود. ایده‌ی اصلی کتاب برپایه‌ی نیاز به شناخت خویشتن بنا نهاده شده است.

کارهایی که هرروز انجام می‌دهید، بخشی از برنامه‌ای است که شما برای شغلتان پایه‌ریزی می‌کنید. برای اینکه مسیر شغلی خودتان را به‌روز نگه‌دارید و مدام در مسیر رشد باشید، علاوه‌بر تشخیص مسیر و اشتیاقتان، نیاز دارید بدانید چه کاری را در چه زمانی و چگونه به بهترین شکل ممکن انجام دهید. درحقیقت باید مدام در حال ساختن مسیر شغلی مخصوص خودتان باشید.

Shaping_your_career_book_summary

در عصری که دانش به‌لطف فناوری در چشم‌به‌هم‌زدنی دراختیار ما قرار می‌گیرد، مسئله‌ی مهم به‌دست‌آوردن دانش نیست؛ بلکه مطرح‌کردن سؤالات مناسب و پیداکردن پاسخ‌های معتبر و تازه برای آن‌ها است. کتاب مسیر شغلی سعی کرده است به مخاطبانش کمک کند درباره‌ی مسائل کاری‌شان، سؤالات صحیحی مطرح کنند و به پاسخ تازه‌ای دست ‌یابند. بدین‌ترتیب، روند ایجادشده آن‌ها را به‌سوی موفقیت سوق می‌دهد؛ هرچند چنین مسیری نیازمند شجاعتی برای تغییر است.

در اینجا، شاید سؤال مهم آن باشد که اصلا چرا باید به فکر سرنوشت حرفه‌ای خود بود؟ پاسخ این است که در دنیای حرفه‌ای فعلی، برای افزایش رضایت شغلی و حفظ موقعیت و ارزش خود در هر شرکتی، باید به این موضوع به‌طور جدی نگاه کنید؛ چون سازمان‌ها می‌دانند برای حفظ رقابت‌پذیری و سودآوری خود، به کارکنانی نیازمندند که علایق و ارزش‌ها و مهارت‌های خود را پیوسته و مداوم ارزیابی می‌کنند.

مقاله‌ی مرتبط:

البته باید این نکته را مدنظر گرفت که تغییر مسیر شغلی الزاما به‌معنای تغییر محل کار یا از صفر شروع‌کردن نیست. تغییر مسیر شغلی و بهبود آن حتی ممکن است برای مدیران کهنه‌کار هم پیش بیاید. آنان نباید این‌طور فکر کنند که سنی از آنان گذشته و برای یادگیری مهارت‌های تازه دیگر جوان نیستند. قرار نیست هر تغییری به تغییر کامل فضا و موقعیت شغلی منجر شود؛ بلکه با ایده‌های تازه و یادگیری مستمر می‌توان به ارتقای شغلی در همان سازمان نیز اندیشید.

کتاب مسیر شغلی با راهکارها و مطالبی که ارائه می‌دهد، به خواننده کمک می‌کند زمان ایجاد تغییر در مسیر شغلی را تشخیص دهد. همچنین با کمک مطالب آن، می‌توانید به کارهایی که عمیقا به آن علاقه دارید، پی ببرید و مهارت‌ها و ارزش‌های خود را ارزیابی کنید. با ایجاد چنین شناختی، شما می‌توانید مهارت‌های خود را به‌روز کنید و از فرصت‌های شغلی جدید بهره‌مند شوید.

بخش‌های کتاب

در کتاب، پس از پیام مشاور، در بخش اول مبانی تعیین مسیر شغلی را شاهد هستیم. در این بخش، درباره‌ی موضوعاتی چون معنای تعیین مسیر شغلی، درک نیاز به تغییر، رشد در شرکت خود و مسیریابی در فرایند تغییر شغل صحبت شده است. در بخش دوم، درباره‌ی برعهده‌گرفتن مسئولیت آینده‌ی شغلی مطالبی بیان شده است. تعریف آینده‌ی شغلی، ارتقای مهارت‌ها برای حفظ رقابت‌پذیری، شبکه‌ی شغلی (نه نردبان شغلی) و تفکر استراتژیک درباره‌ی حرفه مباحثی است که در این بخش بیان می‌شود.

بخش سوم با ارائه‌ی مطالبی چون شفاف‌کردن آنچه هستید، نگاه به درون، پرسش از دیگران، استفاده از ابزارهای رسمی ارزیابی و آگاهی از زمان تغییر، درباره‌ی شناخت خود مطالب مهمی را ارائه می‌کند. در بخش بعدی، شناخت علایق کاری ازطریق هشت علاقه‌ی اصلی و راهنمایی‌های مفیدی برای پی‌بردن به علایق اصلی خود در کانون توجه قرار گرفته است.

مدیریت توسعه‌ی حرفه‌ای مستلزم تلاشی مستمر و متمرکز شما است

بعد از شناخت علایق کاری، کتاب ارزش‌های کاری و اهمیت شناخت این ارزش‌ها و راهبردهایی برای شناخت ارزش‌های کاری ناشی از کار را شفاف‌سازی می‌کند. در این بخش، مراحل شناخت ارزش‌ها نیز مدنظر قرار می‌گیرد. بخش بعدی به ارزیابی مهارت‌ها مربوط می‌شود. با آشنایی با انواع مهارت‌ها، شناخت بیشترین مهارت‌های خود، بیان مهارت‌های ‌انتقال‌دادنی و مراحل تعریف و کسب مهارت‌های جدید، می‌توانید ارزیابی مهارت‌ها را بیاموزید.

آنچه درنهایت بعد از پشت‌سرگذاشتن مراحل قبلی مهم است، یافتن فرصت‌های رشد در شرکت خود است. شروع جست‌وجو، پی‌بردن به آنچه افراد انجام می‌دهند، انتخاب فرصت‌های مناسب برای رشد، کسب مهارت‌ها و اطلاعات مورد نیاز و مراحل تعریف هدف شغلی و ساختن شغل مدنظر، مباحث این بخش را دربرمی‌گیرد. کمک به دیگران برای مدیریت مسیر شغلی خود و اولویت‌دهی به سازمان خود، در بخش آخر مطرح شده است. در پایان کتاب، ابزارهایی چون خودآزمایی و پرسش و پاسخ برای تعیین مسیر شغلی دراختیار خوانندگان قرار گرفته است.

Shaping_your_career_book_summary

درباره‌ی کتاب

عنوان کتاب به زبان انگلیسی Shaping Your Career: Expert Solutions to Everyday Challenges است. در سال ۲۰۰۸، انتشارات هاروارد بیزینس ریویو پرس (به اختصار H. B. School press) این کتاب را منتشر کرد. در سال ۱۳۹۱، انتشارات آرایانا قلم کتاب یادشده را با عنوان کامل «مسیر شغلی: خودشناسی، فرصت‌شناسی، مهارت‌افزایی، اقدام» و ترجمه‌ی افشین صمصامی و مجید کرمی در ۹۵ صفحه به بازار عرضه کرده و بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ چندبار تجدیدچاپ شده است. این کتاب در فروست مجموعه‌ی کتاب‌های همراه مدیران قرار دارد. آریانا قلم از همین مجموعه ۱۳ کتاب دیگر را نیز منتشر کرده است. همچنین در سال ۱۳۹۰، شرکت نیروی نفت و گاز سپانیر‏‫ نخستین‌بار برای کتاب مسیر شغلی با عنوان «شکل‌دهی مسیر شغلی» فیپا گرفته و آن را با ترجمه‌ی محمد نوری‌بخش منتشر کرده است. موضوعاتی که این کتاب به آن‌ها تعلق دارد، موفقیت شغلی، تغییر شغل، صلاحیت‌های حرفه‌ای و خودراهبری است.

افزون‌براین در سال ۱۳۹۶، نشر عارف کامل سراغ کتاب یادشده رفته و آن را با عنوان «مسیر شغلی خود را شکل دهید: راه‌حل‌های تخصصی برای چالش‌های روزمره» و ترجمه‌ی حسن هوشنگی و ویراستاری قاسم عبدالهی در ۱۱۸ صفحه چاپ کرده است. 

درباره‌ی نویسنده و ناشر کتاب

تیموتی باتلر و جیمز والدروپ، روان‌شناسان شغلی در مسیر کسب‌وکار و همکاران بیست‌ساله‌ی یکدیگر در دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد هستند. آن‌ها مشاورانی هستند که در تهیه‌ی کتاب «مسیر شغلی: خودشناسی، فرصت‌شناسی، مهارت‌افزایی و اقدام» به‌عنوان یکی از مجموعه‌ی کتاب‌های همراه مدیران در مدرسه‌ی کسب‌وکار هاروارد نقش ایفا کرده‌اند. مقالات مهم آن‌ها در مجله‌ی کسب‌وکار هاروارد نیز به‌چشم می‌خورد. انتشارات مدرسه‌ی کسب‌وکار هاروارد HBR، کتاب مسیر شغلی را به‌عنوان یکی از کتاب‌های مجموعه‌ی همراه مدیران منتشر کرده است.

آیا شما کتابی از مجموعه کتاب‌های کسب‌وکار هاروارد خوانده‌اید؟ دیدگاه شما درباره‌ی این کتاب‌هاِ، ازجمله مسیر شغلی چیست؟ لطفا نظرات خود را با تک تایمز درمیان بگذارید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر