حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

شیائومی سال ۲۰۲۱ گوشی هوشمندی با دوربین مخفی‌شده زیر نمایشگر عرضه می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

یکی از ویژگی‌های گوشی هوشمند که پس از معرفی با استقبال گسترده‌ای مواجه شد، دوربین سلفی بود. اصولا گوشی‌ها از حاشیه‌های بسیاری در دورتادور نمایشگر به‌خصوص در بالای آن برخوردار بودند که جایگاهی برای بلندگوی مکالمه بود؛ اما به‌مرور زمان دوربین سلفی نیز در حاشیه بالای نمایشگر قرار گرفت.

با انقلابی که در طراحی گوشی‌های هوشمند رخ داد، شاهد محصولاتی بودیم که حاشیه موجود در اطراف نمایشگر آن‌ها تاحد قابل‌توجهی کاهش داده شده بود. پس از مدتی نیز طراحان تلفن‌های هوشمند برای کاهش حاشیه موجود در بالای نمایشگر اقدام به استفاده از دوربین‌‌های کشویی یا چرخشی کردند که البته هم‌اکنون نیز شاهد محصولاتی با چنین ویژگی‌هایی در تلفن‌های هوشمند هستیم.

بااین‌حال، انقلاب بعدی طراحی، استفاده از بریدگی یا حفره در بالای نمایشگر برای قرار گرفتن دوربین سلفی بود؛ اما چنین طراحی نیز قدیمی شده و سازندگان گوشی هوشمند به‌دنبال ساخت محصولاتی هستند که دوربین سلفی در زیر نمایشگر پنهان شده باشد. استفاده از چنین تکنولوژی چالش‌های بسیاری داشت؛ زیرا ساختار پیکسلی، چینش‌ آن‌ها و متریال‌هایی که برای تولید نمایشگر استفاده می‌شدند، برای قرار گرفتن دوربین سلفی در زیر نمایشگر باید تغییر کنند؛ برای مثال باید از متریال‌های شفافی استفاده شود که تصاویر ثبت‌شده با دوربین یا ویدیوهای در حال ضبط با تاری سوژه‌ها مواجه نشوند.

شیائومی یکی از شرکت‌هایی است که در این زمینه سرمایه‌گذاری کلانی کرده و طبق گزارش‌های اخیر نیز انتظار می‌رود محصولی با ویژگی ذکرشده را در سال ۲۰۲۱ عرضه کند. با وجود اینکه انتظار می‌رود ZTE در یکم سپتامبر (یازدهم شهریور) محصولی با دوربین پنهان‌شده در زیر نمایشگر معرفی کند؛ اما رقابت شرکت‌های مختلف برای استفاده از چنین ویژگی در گوشی‌های هوشمند جدیدشان می‌تواند به کاهش هزینه آن کمک فراوانی کند.

چینش پیکسل‌ها در  فناوری جدید شیائومی

یکی از مقامات بلندپایه‌ی شیائومی در صفحه رسمی ویبوی خود (شبکه‌ای شبیه به توییتر در چین) پستی منتشر کرده و گفته که شیائومی در حال ساخت محصولی با دوربین مخفی‌شده در زیر نمایشگر است. در انتهای پست نیز ویدیویی منتشر شده که نحوه کارکرد تکنولوژی نسل سومی شیائومی در تلفن هوشمند معرفی‌نشده‌ی این شرکت را نشان می‌دهد.

شرکت چینی، فناوری خود در زمینه استفاده از دوربین پنهان‌شده در زیر نمایشگر را نسل سومی می‌خواند. گویا نسل اول این فناوری تنها در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفت و هرگز در محصول تجاری استفاده نشد. نسل دوم نیز کیفیت لازم برای استفاده در محصولی با مقیاس تولید انبوه را نداشت؛ اما به‌نظر می‌رسد که نسل سوم فناوری جدید شیائومی توانسته مهندسان شرکت چینی را برای استفاده در محصولی تجاری راضی کند.

طی پستی جداگانه که در حساب رسمی ویبوی شیائومی منتشر شد، به نحوه عملکرد دوربین پنهان‌شده در زیر نمایشگر پرداخته می‌شود. طراحان شرکت چینی، چینش پیکسل‌ها در نمایشگر را تغییر داده‌اند تا امکان عبور نور از کنار ساب‌پیکسل‌ها وجود داشته باشد. در این بین، هر پیکسل نیز از لایه‌ی کاملی از ساب‌پیکسل RGB برخوردار است تا تراکم پیکسلی در نمایشگر کاهش نیابد. درواقع چنین ترکیبی باعث می‌شود قسمت دایره‌ای‌شکلی که میدان دید دوربین سلفی را احاطه می‌کند از تراکم پیکسلی یکسانی با نقاط دیگر نمایشگر برخوردار باشد.

در ادامه بخوانید:

پیکسل‌های قرارگرفته در محیط دایره‌ای‌شکل میدان دید دوربین سلفی قادر خواهند بود تا از پیکسل‌های کناری خود، رنگ‌ها را قرض بگیرند؛ اما در زمان فعال‌شدن دوربین، خاموش خواهند شد. شیائومی معتقد است که پیکسل‌های اشاره‌شده از همان دقت رنگ، گاموت و روشنایی پیکسل‌های موجود در نقاط دیگر نمایشگر برخوردار هستند و کاربر، افت کیفیتی را مشاهده نخواهد کرد.

انتظار می‌رود محصولات بالارده سری می ۱۱ شیائومی اولین گوشی‌های هوشمند شرکت چینی باشند که از فناوری دوربین پنهان‌شده در زیر نمایشگر استفاده خواهند کرد.

دانلود ویدئو

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر