آیفون ۱۲ / iPhone 12 اپل ؛ آخرین اخبار + قیمت و مشخصات فنی و عکس و تاریخ عرضه

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شمار شرکت‌هایی که به‌طور جدی در بازار گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کنند، امروزه بسیار زیاد شده و محصولات متنوعی ازسوی آن‌ها دردسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. اپل یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های صنعت موبایل است که از سال‌ها پیش، گوشی تولید می‌کند. این شرکت عموما برای واحد تجاری موبایل خود، استراتژی مشخصی دارد. برخلاف بسیاری از شرکت‌ها، اپل تمایل چندانی به تولید تعداد زیادی گوشی ندارد و سعی می‌کند فروش دستگاه‌ها را روی چند گوشی معدود، متمرکز نگه دارد.

آن‌طور که از گوشه و کنار شنیده‌ایم، اپل قصد دارد امسال گوشی‌های بیشتری نسبت‌به سال‌های گذشته روانه‌ی بازار کند تا افراد با بودجه‌های مختلف توانایی تهیه‌ی گوشی‌های جدید را داشته باشند. آیفون ۱۲، پرچم‌دار اپل برای سال ۲۰۲۰ به‌حساب می‌آید که شایعه‌های مرتبط‌به آن از مدت‌ها پیش شنیده می‌شوند. در ابتدا انتظار می‌رفت اپل، آیفون ۱۲ را در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور و مهر ۱۳۹۹) عرضه کند، اما در اتفاقی که شاید چندان دور از انتظار نبود، اپل به‌صورت رسمی از تأخیر چند هفته‌ای در عرضه‌ی آیفون‌های جدید خبر داد. برخی گزارش‌ها ادعا می‌کنند دنیاگیری ویروس کرونا و ایجاد مشکلات جدی برای زنجیره‌ی تأمین محصولات اپل، دلیل اصلی تأخیر در عرضه‌ی آیفون ۱۲ است.

به‌نظر می‌رسد تأمین قطعات مدل‌های پرو از آیفون ۱۲ به زمان بیشتری نیاز دارد و به‌همین دلیل احتمالا اپل بخواهد خانواده‌ی آیفون ۱۲ را در دو سری روانه‌ی بازار کند. گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۲ قرار است شامل آیفون ۱۲ معمولی، آیفون ۱۲ مکس، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس (Apple iPhone 12 Pro Max) باشند.

گفته می‌شود آیفون ۱۲ از تراشه‌ی جدیدی بهره می‌برد که به‌لطف لیتوگرافی پنج نانومتری، می‌تواند ۱۵ درصد عملکرد بهتری نسبت‌به تراشه‌ی نسل فعلی ارائه دهد؛ البته برخی گزارش‌ها میزان پیشرفت را بیشتر از این اعلام می‌کنند. درکنار این‌ها قیمت هر کدام از مدل‌ها را نیز می‌دانیم. به‌نظر می‌رسد اپل قصد دارد امسال نیز قیمت گوشی‌هایش را افزایش دهد. یکی از جنجال‌برانگیزترین گزارش‌هایی که درباره‌ی آیفون ۱۲ منتشر شده، این است که گفته می‌شود اپل در جعبه‌ی گوشی،‌ هدفون و شارژر قرار نمی‌دهد؛ اتفاقی که قطعا شماری از کاربران را آزرده‌خاطر خواهد کرد.

آیفون 12 اپل / Apple iPhone 12 از نمای جلو و عقب نقره ای

آیفون ۱۲ اپل با تأخیر از راه می‌رسد

مجموعه‌ی جدید گوشی‌های خانواده‌ی آیفون به‌احتمال زیاد در اواخر شهریورماه رونمایی خواهند شد. البته برخی شایعه‌ها، چیز دیگری می‌گویند. انتظار داریم اپل تاریخ عرضه‌ی آیفون ۱۲ را برای ماه اکتبر ۲۰۲۰ (مهر و آبان ۱۳۹۹) تعیین کرده باشد. اپل ماه گذشته‌ی میلادی جدیدترین گزارش مالی خود را که نشان از عملکرد بسیار خوب شرکت داشت، منتشر کرد. در آن زمان مدیر ارشد مالی اپل به‌صورت رسمی تأیید کرد که آیفون ۱۲ قرار است چند هفته دیرتر از حالت معمول به دست مشتریان برسد. این گفته، هنوز هم جای ابهام دارد. اپل به‌خوبی از اوضاع بازار موبایل باخبر است و قصد دارد دستگاه‌هایش را هرچه زودتر دردسترس قرار دهد تا درآمدهایش را از فروش آیفون بالا ببرد، با درنظرگرفتن این توضیحات، قطعا شرایط تا حد زیادی بحرانی بوده که اپل را به تأخیر چند هفته‌ای در عرضه‌ی آیفون ۱۲ مجبور کرده است. 

در ادامه بخوانید:

شماری از افشاگران در توییتر به‌تازگی ادعا کرده‌اند که رویداد رونمایی آیفون‌های جدید قرار است روز هشتم سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۸ شهریورماه ۱۳۹۹) برگزار شود (به‌تازگی منبعی دیگر، تاریخ برگزاری رویداد را بیستم شهریور اعلام کرده است). برگزاری رویداد رونمایی آیفون‌های جدید در هجدهم شهریورماه، پیش‌بینی بسیار خوش‌بینانه‌ای است. برخی منابع دیگر از احتمال عقب‌افتادن عرضه‌ی آیفون‌های جدید تا سال ۲۰۲۱ سخن به‌میان آورده‌اند که اتفاقی بسیار دور از انتظار است. نباید فراموش کنید که فرایند تولید آیفون ۱۲ در حال انجام است.

اپل به‌تازگی خطوط تولید بیشتری در هند راه‌اندازی کرده که برخلاف خطوط تولید قبلی، آیفون‌هایی تولید می‌کنند که مخصوص بازارهای غیر از هند هستند. به‌همین دلیل گفته می‌شود بخشی از آیفون‌های جدید قرار است در هند تولید شوند. 

اکتبر (مهر و آبان) ماه محتملی برای برگزاری رویداد جدید اپل به‌نظر می‌رسد. جان پراسر، از افشاگران مورداعتماد صنعت فناوری که چند ماه پیش کانال یوتیوب خود را هم راه‌اندازی کرده، تاکنون جزئیات بسیار زیادی از آیفون‌های جدید اپل دردسترس ما قرار داده است. جان پراسر تاکنون چند بار به تاریخ رونمایی آیفون ۱۲ اشاره کرده. او در جدیدترین توییت خود می‌نویسد آیفون ۱۲ در هفته‌ای که از ۱۲ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۱ مهر ۱۳۹۹) آغاز می‌شود رونمایی خواهد شد. البته از نگاه پراسر، در این روز، آیفون ۱۲ و مدل مکس معرفی می‌شوند. او می‌گوید تاریخ عرضه‌ی این دو گوشی برای هفته‌ای که از ۱۹ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۸ مهر ۱۳۹۹) آغاز می‌شود، تعیین شده است.

اپل احتمالا آیفون ۱۲ را در دو مرحله روانه‌ی بازار خواهد کرد

پراسر نیز به تئوری جدید برخی تحلیلگران مبنی‌بر عرضه‌ی گوشی‌های سری آیفون ۱۲ در دو مرحله، باور دارد، البته به‌شکلی متفاوت. پراسر انتظار دارد اپل ابتدا آیفون ۵٫۴ اینچ و آیفون ۶٫۱ اینچ دو دوربینه را عرضه کند و سپس آیفون ۶٫۱ اینچ سه ‌دوربینه و آیفون ۶٫۷ اینچ را روانه‌ی بازار کند. بااین‌حال برخی تحلیلگران می‌گویند اپل ابتدا دو آیفون ۶٫۱ اینچ را عرضه می‌کند و سپس شاهد عرضه‌ی آیفون ۵٫۴ اینچ و آیفون ۶٫۷ اینچ سال ۲۰۲۰ خواهیم بود. از آن‌جایی که احتمالا دو آیفون ۶٫۱ اینچ مجهز به یک نوع صفحه‌نمایش OLED خواهند بود، فشار کمتری به خطوط تولید اپل وارد خواهد شد.

پراسر می‌گوید اپل سپس قصد دارد پیش‌فروش آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مکس را در همان هفته‌ی معرفی آغاز کند و آن‌ها را هفته‌ی بعد، دردسترس مخاطبان قرار دهد. همچنین طبق گفته‌ی این تحلیلگر، آیفون ۶٫۱ اینچ سه‌ دوربینه و آیفون ۶٫۷ اینچ در ماه نوامبر ۲۰۲۰ (آبان و آذر ۱۳۹۹) روانه‌ی بازار می‌شوند.

بازگشت به ریشه‌ها

به‌لطف رندرهای غیررسمی، اکنون تا حدی می‌دانیم آیفون ۱۲ قرار است چه ظاهری داشته باشد؛ زیرا اکثر شایعه‌هایی که درباره‌ی طراحی آیفون ۱۲ منتشر شده‌اند، روی نکات مشترک زیادی اتفاق نظر دارند. یکی از نکاتی که تقریبا تمامی منابع به آن باور دارند، این است که اپل امسال قصد ندارد آیفون تاشدنی عرضه کند. مدتی پیش تصاویر نمونه‌ی اولیه‌ی آیفون تاشدنی در برخی رسانه‌ها منتشر شده بود. گفته می‌شود عرضه‌ی این محصول برای ۲۰۲۱ و سال‌های پس از آن برنامه‌ریزی شده است.

یکی از افشاگران نام‌آشنای صنعت فناوری یعنی مکس واین‌بک مدعی شد که توانسته به طرح‌واره‌های CAD آیفون ۱۲ مکس دسترسی پیدا کند که در اینجا قابل‌مشاهده است.

در ادامه بخوانید:

اگر دلتان برای طراحی جعبه‌مانند آیفون ۴ تنگ شده است، اخبار خوبی برای شما داریم. آیفون‌های چند سال اخیر دارای کناره‌های خمیده بودند که مورداستقبال قرار گرفتند، اما هنوز هم افراد زیادی پیدا می‌شوند که به طراحی آیفون ۴ علاقه‌مند باشند. مینگ‌چی کو، از تحلیلگران شناخته‌شده‌ی اپل، می‌گوید بدنه‌ی آیفون ۱۲ قرار است به‌شکلی محسوس بازطراحی شود و پس از سال‌ها از کناره‌های تخت بهره بگیرد. این ادعا تاکنون بارها از سوی منابع دیگر تأیید شده است.

مینگ‌چی کو اعتقاد دارد آیفون ۱۲ همچنان قرار است دارای شیشه‌ای با لبه‌های خمیده باشد، یعنی شبیه به آنچه پیش‌تر در آیفون ۱۱ دیده‌ایم. مینگ‌چی کو در یادداشت‌های تحلیلی خود به‌ بهره‌مندی آیفون ۱۲ از شیشه‌ی دو‌و‌نیم‌بعدی اشاره کرده است. درحال‌حاضر آیفون ۱۱ پرو کناره‌های خمیده دارد. این گوشی از پنل پشتی و جلویی شیشه‌ای به‌همراه لبه‌ای از جنس فولاد ضد زنگ استفاده می‌کند. آیفون ۴ در لبه‌های خود حالتی کاملا مربعی داشت و بین طراحی آیفون ۴ با آیفون‌های امروزی، تفاوت‌هایی محسوس به‌چشم می‌خورد.

تصویر منتسب به بریدگی صفحه‌نمایش آیفون ۱۲

گزارشی که مدتی پیش از سوی زنجیره‌ی تأمین اپل منتشر شد ادعا کرد گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۲ قرار است ضخامت کمتری نسبت‌به خانواده‌ی آیفون ۱۱ داشته باشند و ضخامت بزرگ‌ترین مدل آیفون ۱۲ یعنی مدل پرو مکس به ۷٫۴ میلی‌متر برسد. آیفون ۱۱ پرو مکس ضخامتی برابر با ۸٫۱ میلی‌متر دارد و این یعنی آیفون ۱۲ پرو مکس قرار است به‌میزان حدودا ۱۰ درصد باریک شود. اینکه دیگر اعضای خانواده‌ی آیفون ۱۲ نیز قرار است تا این حد باریک‌تر شوند یا نه، فعلا نامشخص است.

وقتی که به زبان طراحی آیپد پرو نگاه کنید، متوجه می‌شوید بازگشت اپل به طراحی شبیه آیفون ۴ منطقی به‌نظر می‌رسد. در سال ۲۰۱۸، اپل تبلت‌های رده‌بالای سری آیپد پرو را بازطراحی کرد و در محصولِ معرفی‌شده، شاهد استفاده از لبه‌های تخت بودیم. کاربران از این زبان طراحی به‌شکلی چشم‌گیر استقبال کرده‌اند، بنابراین اگر آیفون ۱۲ طراحی شبیه به آیپد پروهای جدید داشته باشد تعجب نخواهیم کرد. تصویر زیر که ماکت آیفون ۱۲ است، می‌تواند تا حد زیادی طراحی نهایی گوشی را به شما نشان دهد:

ماکت CAD آیفون 12 اپل / Apple iPhone 12 از جلو و کنار

همان‌طور که می‌توانید مشاهده کنید، در این ماکت‌ها پنل جلویی آیفون ۱۲ تقریبا هیچ‌گونه تفاوتی با آیفون ۱۱ ندارد و عملا همان حس و حال را به شما منتقل می‌کند. البته انتظار می‌رود که در پنل جلویی آیفون ۱۲ شاهد یک تغییر نسبتا محسوس باشیم:‌ کوچک شدن ابعاد بریدگی (ناچ). برخی تحلیلگران گفته بودند اپل کم‌کم به‌سمت حذف بریدگی می‌رود. یکی از انتقاداتی که برخی کاربران به طراحی آیفون‌های مدرن وارد می‌کنند،‌ بزرگ‌بودن ابعاد بریدگی است.

اندازه بریدگی آیفون ۱۲ کاهش پیدا می‌کند

فراموش نکنید آیفون‌های مدرن برخلاف بسیاری از گوشی‌های اندرویدی، در بخش بالایی خود علاوه‌بر دوربین، حسگرهای ویژه و بسیار پیشرفته‌ای برای بهره‌مندی از قابلیت فیس ID دارند؛ حذف کردن بریدگی و این حسگرها به‌معنی حذف فیس ID است. اپل تلاش می‌کند ابعاد بریدگی را کاهش دهد و احتمالا سرانجام روزی فرا خواهد رسید که اپل بتواند دوربین و حسگرهای فیس ID را به زیر صفحه‌نمایش مننقل کند.

جان پراسر می‌گوید اپل قصد دارد فروردین‌ماه سال آینده مدل جدید آیفون SE را بدون بریدگی عرضه کند. این گوشی احتمالا به‌جای فیس ID دارای تاچ ID خواهد بود. گزارش‌هایی که ازسوی بلومبرگ و چند رسانه‌ی معتبر دیگر منتشر شده‌اند، همگی ادعا می‌کنند اپل توانسته در آیفون ۱۲ حسگرهای مربوط به فیس ID را با فاصله‌ی کمتری نسبت‌به یکدیگر قرار دهد تا ابعاد کلی بریدگی کاهش پیدا کند.

گزارشی که ازسوی رسانه‌ی بلومبرگ منتشر شده است نیز ادعا می‌کند طراحی جدید با لبه‌های تخت منحصربه مدل‌های پرو خواهد بود و این یعنی آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مکس قرار است دارای همان طراحی آیفون ۱۱ باشند. این دیدگاه در نگاه اول منطقی به‌نظر می‌رسد. اپل رویکردی مشابه برای تبلت‌های سری آیپد اتخاذ کرده و امروزه مدل‌های پرو از آیپد دارای طراحی با لبه‌ی تخت و مدل‌های عادی دارای طراحی قدیمی هستند. 

آیفون 12 اپل / iPhone 12 در کنار آیفون 4 / iPhone در دست

مارکز برونلی ملقب‌به MKBHD از یوتیوبرهای شناخته‌شده‌ی صنعت فناوری است که مدتی پیش ویدئوی مربوط به ماکت آیفون ۱۲ را منتشر کرد و آن را درکنار آیفون ۴ قرار داد تا بهتر با شباهت‌های بین دو گوشی ازلحاظ طراحی آشنا شویم. مارکز برونلی همچنین به این نکته اشاره کرد که iOS 14 قرار است روی آیفون ۱۲ چگونه به‌نظر برسد.

امروزه به‌لطف افشاگران، ایده‌ای کلی از طراحی نهایی آیفون ۱۲ می‌دانیم. انتظار داریم طی هفته‌های پیش‌رو اطلاعات بیشتری از طراحی آیفون ۱۲ فاش شود تا بهتر با ظاهر نهایی گوشی آشنا شویم. 

کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین آیفون‌های تمام‌صفحه‌ در راه‌اند

برای نخستین بار در تاریخ، تمامی آیفون‌های جدیدی که اپل معرفی می‌کند قرار است دارای صفحه‌نمایش OLED باشند. تجربه نشان داده اپل یکی از بهترین نمایشگرهای LCD دنیا را در آیفون‌هایش قرار می‌دهد، اما این نمایشگرها هرچقدرهم که خوب باشند، به‌پای OLED نمی‌رسند و هرگز نمی‌توانند مثل OLED رنگ‌های مشکی را عمیق نشان دهند. حضور نمایشگر OLED در تمام مدل‌های آیفون‌های جدید خبر بسیار خوبی است. سال گذشته اپل، آیفون ۱۱ را با صفحه‌نمایش LCD عرضه کرد. پیش از آن هم شاهد آیفون XR با صفحه‌نمایش مشابه بودیم. امسال اپل آیفون SE را با صفحه‌نمایش LCD به بازار عرضه کرده است. به‌نظر می‌رسد آیفون SE تنها گوشی LCD امسال به‌حساب می‌آید.

در ادامه بخوانید:

فراموش نکنید که بهره‌مندی آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مکس از صفحه‌نمایش OLED، قطعی نیست و برخی افشاگران هنوز هم شانس حضور صفحه‌نمایش LCD در این گوشی‌ها را زیاد می‌دانند. گزارش‌های مختلف ادعا می‌کنند اپل قصد دارد آیفون‌های جدید را با ابعاد متفاوتی از نمایشگر عرضه کند. ظاهرا به پایان دوران آیفون ۵٫۸ اینچی رسیده‌ایم. گفته می‌شود آیفون ۱۲ معمولی صفحه‌نمایش ۵٫۴ اینچ OLED دارد؛ آیفون ۱۲ مکس و آیفون ۱۲ پرو دارای صفحه‌نمایش ۶٫۱ اینچ OLED هستند و درنهایت آیفون ۱۲ پرو مکس با صفحه‌نمایش ۶٫۷ اینچ OLED روانه‌ی بازار می‌شود.

بدین ترتیب شایعه‌ها ادعا می‌کنند آیفون ۱۲ کوچک‌ترین آیفون تمام‌صفحه‌ی اپل به‌حساب می‌آید. به‌علاوه خانواده‌ی آیفون ۱۲ قرار است شامل بزرگ‌ترین آیفونی باشد که اپل تاکنون موفق‌به تولید آن شده. گزارش‌ها می‌گویند آیفون ۱۲ اپل ابعادی در بین نسل اول آیفون SE و آیفون ۸ دارد. همچنین گفته می‌شود مدل ۶٫۱ اینچ آیفون ۱۲ دارای ابعادی در بین آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس خواهد بود. آیفون ۱۲ پرو مکس ۶٫۷ اینچ به‌میزان اندکی طویل‌تر از آیفون ۱۱ پرو مکس خواهد بود.

درکنار پنل OLED، گفته می‌شود آیفون‌های جدید دارای نمایشگری با نرخ نوسازی (رفرش ریت) ۱۲۰ هرتز هستند. نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز باعث می‌شود محتوای بصری به‌شکلی روان و دل‌چسب به‌نمایش دربیایند. البته گزارش‌ها درباره‌ی اضافه شدن نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز به آیفون‌های جدید،‌ ضد و نقیض هستند. آیفون‌ها تا به امروز دارای نمایشگر ۶۰ هرتز بوده‌اند و قطعا اضافه شدن نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، تجربه‌ی کاربری ارائه‌شده ازسوی آیفون‌ها را بهبود می‌بخشد.

آیفون ۱۲ اپل احتمالا میزبان صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز می‌شود

اپل پیش‌تر سابقه‌ی اضافه کردن نمایشگر ۱۲۰ هرتز را به محصولات دیگرش دارد؛ برای مثال در سال ۲۰۱۷ بود که اپل این نوع نمایشگر را به آیپد اضافه کرد. البته گزارش‌های جدید می‌گویند اپل برای اضافه کردن نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز به آیفون‌های جدید به مشکل خورده است.

احتمال نبود نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز در آیفون‌های جدید اپل بسیار زیاد است. حتی برخی تحلیلگران می‌گویند اپل می‌خواهد صرفا آیفون ۱۲ پرو مکس را به نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز مجهز کند. ویدئوی فاش‌شده توسط جان پراسر نشان می‌دهد اپل هنوز آیفون ۱۲ پرو مکس را به مرحله‌ی تولید انبوه نرسانده و در نمونه‌های پیش‌تولید، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را گنجانده است. بهره‌مندی مدل نهایی این گوشی از نمایشگر ۱۲۰ هرتز، قطعی نیست.

در نگاه اول ممکن است ابعاد آیفون‌های جدید کمی گیج‌کننده به‌نظر برسد؛ بهتر است بدانید امسال قرار است شاهد یک آیفون ۱۲ با ابعاد کوچک‌تر از آیفون ۱۱، دو آیفون ۱۲ هم‌اندازه با آیفون ۱۱ و یک آیفون ۱۲ بزرگ‌تر از آیفون ۱۱ باشیم.

هیولاهای چندچشم

به‌غیر از ابعاد صفحه‌نمایش، بزرگ‌ترین وجه تمایز بین مدل‌های مختلف آیفون ۱۲، پنل پشتی و به‌طور دقیق‌تر ماژول دوربین آن‌ها است. براساس آنچه از گوشه و کنار شنیده‌ایم، اپل قصد دارد امسال دو دستگاه از خانواده‌ی آیفون ۱۲ را به دوربین دوگانه و دو دستگاه دیگر را به دوربین سه‌گانه به‌همراه اسکنر فراشکافت لایدار (LiDAR) مجهز کند.

آیفون ۱۲ مدل ۵٫۴ اینچ قرار است در پنل پشتی خود میزبان دو دوربین مجزا باشد. این دوربین‌ها احتمالا شامل یک دوربین عریض و یک دوربین فوق عریض خواهند بود. این چینش دوربین‌ها در آیفون ۱۲ مکس ۶٫۱ اینچ هم حضور پیدا خواهد کرد. بنابراین اگر به تهیه‌ی آیفون ۱۲ یا آیفون ۱۲ مکس علاقه‌مند هستید، بهتر است بدانید که این گوشی‌ها تجربه‌ی تصویربرداری بسیار مشابه آیفون ۱۱ ارائه می‌دهند.

دوربین اصلی آیفون 11 پرو اپل / Apple iPhone 11 از نمای نزدیک

وقتی به مدل‌های پرو از خانواده‌ی آیفون ۱۲ می‌رسیم، ماجرا جالب‌تر می‌شود. در آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس شاهد سه دوربین مجزا، شبیه به آنچه پیش‌تر در آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس به‌کاررفته است، خواهیم بود. بدین ترتیب مدل‌های پرو از خانواده‌ی آیفون ۱۲ شامل یک دوربین عریض، یک دوربین فوق عریض و یک دوربین تله‌فوتو خواهند بود.

در ادامه بخوانید:

همان‌طور که اشاره کردیم، آیفون‌های جدید قرار است شامل نوعی حسگر سه‌بعدی مدت‌پرواز (3D ToF) جدید هم باشند. حسگر سه‌بعدی مدت‌پرواز چه کاربردی دارد؟ حسگر سه‌بعدی مدت‌پرواز ازلحاظ عملکرد، شبیه به دوربین مادون قرمز TrueDepth است که در پنل جلویی آیفون‌های مدرن برای دستیابی به فناوری فیس ID از آن استفاده می‌شود.

اضافه کردن حسگر سه‌بعدی مدت‌پرواز به پنل پشتی، امکان تولید تصاویر سه‌بعدی را با دقت بیشتر فراهم می‌کند. به‌علاوه این نوع حسگر باعث می‌شود بتوان به‌شکلی بهتر در آیفون‌ها از فناوری واقعیت افزوده استفاده کرد. حسگر سه‌بعدی مدت‌پرواز پنل پشتی به‌لطف بهره‌مندی از فناوری لیزر، عملکرد قوی‌تری نسبت‌به دوربین TrueDepth از خود نشان خواهد داد.

دوربین سه‌بعدی مدت‌پرواز، افزون‌بر به‌ارمغان آوردن قابلیت‌های جدید در حوزه‌ی واقعیت افزوده، ویژگی‌هایی را که مبتنی‌بر داده‌های عمق‌محور هستند، بهبود می‌بخشد؛ ویژگی‌هایی که از بین آن‌ها می‌توانیم به حالت پرتره در نرم‌افزار دوربین آیفون اشاره کنیم. اطلاعاتی که از کد منبع نسخه‌ی بتای iOS 14 استخراج شده‌اند تأیید می‌کنند صرفا آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس قرار است دارای حسگر سه‌بعدی مدت‌پرواز جدید باشند. 

اشاره به دوربین لایدار / LiDAR آیپد پرو 2020 اپل / iPad Pro

اگر نگاهی به پنل پشتی آیپد پرو ۲۰۲۰ بیندازید، متوجه می‌شوید تصمیم اپل برای اضافه‌کردن اسکنر لایدار به آیفون‌های جدید، منطقی به‌نظر می‌رسد. آیپد پرو ۲۰۲۰ نخستین دستگاه اپل بود که میزبان اسکنر لایدار شد و خود اپل نیز سعی کرد تا حدی روی توانایی‌های این حسگر، مانور دهد. اسکنر لایدار به‌طور ویژه روی بهبود توانایی‌های آیپد پرو در حوزه‌ی واقعیت افزوده متمرکز است. برخی رسانه‌ها گفته‌اند اپل در حال کار روی اپلیکیشن واقعیت افزوده‌ی جدیدی برای iOS 14 است که می‌تواند از پتانسیل‌های اسکنر لایدار نهایت استفاده را ببرد.

اسکنر لایدار (LiDAR) در مدل‌های پرو از آیفون ۱۲ حضور دارد

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های اسکنر لایدار آیفون ۱۲ پرو، این است که توسعه‌دهندگان خواهند توانست به‌شکلی بهتر از قابلیت‌هایش بهره بگیرند، به‌این‌دلیل‌که این نوع اسکنر درحال‌حاضر روی آیپد پرو وجود دارد و قطعا زمان کافی دراختیار توسعه‌دهندگان قرار داشته تا توانایی‌های لایدار را بسنجند.

مدتی پیش تصویری منتشر شد که نشان می‌داد اپل قصد دارد برای اضافه‌کردن اسکنر لایدار، چینش دوربین‌ آیفون‌های پرو امسال را تغییر دهد. اسکنر لایدار، مشکی به‌نظر می‌رسد؛ بااین‌حال درون دوربین‌های عادی مشخص است. در ابتدا گفته می‌شد اپل روی فناوری خاصی کار می‌کند تا بتواند بدون ایجاد مشکل برای دوربین‌های اصلی، پوشش روی آن‌ها را مشکی کند. بااین‌حال ظاهرا این اتفاق قرار نیست برای آیفون‌های جدید رخ دهد.

ازلحاظ نرم‌افزاری انتظار داریم گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۲ دارای تمامی قابلیت‌هایی که امروزه روی آیفون ۱۱ قابل‌دسترس است، باشند که شامل مواردی مثل دیپ فیوژن (Deep Fusion) و نایت مود (Night Mode) می‌شوند. گفته می‌شود اپل در آیفون‌های امسال قابلیت‌های بیشتری برای پردازش نرم‌افزاری تصاویر اضافه کرده تا کیفیت نهایی آن‌ها افزایش پیدا کند؛ به‌خصوص برای بهره‌مندی از مزیت‌های حسگر سه‌بعدی مدت‌پرواز. درحال‌حاضر اطلاعات خاصی درباره‌ی دوربین سلفی آیفون‌های جدید اپل نمی‌دانیم، بااین‌حال انتظار داریم این دوربین برخی بهبودها نسبت‌به دوربین سلفی آیفون ۱۱ به‌خود ببیند. 

A14 بایونیک؛ قلب تپنده‌ی پرچمداران ۲۰۲۰ اپل

پردازنده ای 14 بایونیک اپل / Apple A14 Bionic مخصوص آیفون 12 / iPhone 12

یکی از مهم‌ترین نکاتی که همه‌ساله درباره‌ی آیفون‌ها مطرح می‌شود، تراشه‌ی آن‌ها است. اپل از سال‌ها پیش، تراشه‌ی گوشی‌هایش را به‌صورت اختصاصی می‌سازد. تراشه‌های سری A که مبتنی‌بر معماری آرم هستند، قدرت پردازشی بسیار زیادی دارند. گرچه مقایسه‌ی مستقیم قدرت تراشه‌ی آیفون‌ها با گوشی‌های اندرویدی در نگاه اول کار درستی نیست، اما اگر به آمار و ارقام اتکا کنیم می‌توانیم تراشه‌های سری A را قدرتمندترین تراشه‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند به‌حساب بیاوریم. فرایند بهبود تراشه‌های سری A در نسل جدید هم ادامه پیدا خواهد کرد. گفته می‌شود گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۲ دارای نسل بعد تراشه‌های اپل با نام A14 Bionic هستند.

در ادامه بخوانید:

براساس گزارشی جدید که ازسوی زنجیره‌ی تأمین آیفون منتشر شده، شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC) که یکی از شرکای تجاری مهم اپل به‌حساب می‌آید، فرایند تولید تراشه‌های مخصوص آیفون‌های جدید اپل را آغاز کرده است. گفته می‌شود A14 برپایه‌ی لیتوگرافی پنج نانومتری تولید شده است. تراشه‌ی A13 اپل از لیتوگرافی هفت نانومتری استفاده می‌کرد. استفاده از لیتوگرافی پنج نانومتری باعث می‌شود تراشه‌ی A14 ضمن کم‌مصرف‌تر بودن، قدرت پردازشی بیشتری ارائه دهد. 

باید انتظار چه قدرتی را از پردازنده‌ی جدید اپل داشته باشیم؟ ‌گزارش‌های اولیه تخمین می‌زنند که آیفون ۱۲ با ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و تراشه‌ی A14 می‌تواند قدرتی در حد و اندازه‌ی مک‌بوک پرو ۱۵ اینچ ارائه دهد. تراشه‌ی A14 اپل با تأکید ویژه روی عملکرد چند هسته‌ای، به‌شکلی بسیار بهتر بازی‌ها را اجرا خواهد کرد. برخی گزارش‌ها می‌گویند عملکرد A14 برای اجرای بازی قرار است به‌میزان ۵۰ درصد نسبت‌به نسل فعلی بهبود پیدا کند. این بهبودها تا حد زیادی به‌لطف استفاده از لیتوگرافی پنج نانومتری به‌دست می‌آیند. 

تراشه‌ی ای ۱۴ بایونیک اپل برپایه‌ی لیتوگرافی پنج نانومتری تولید می‌شود

گفته می‌شود فیس ID آیفون ۱۲ اپل نیز قرار است برخی بهبودها به‌خود ببیند. تحلیلگران یکی از مؤسسه‌های معتبر می‌گویند گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۲ دارای مدل بهبودیافته‌ی سیستم فیس ID خواهند بود. اینکه تحلیلگران به‌طور دقیق چه منظوری داشته‌اند، فعلا مشخص نیست، بااین‌حال انتظار داریم اپل بهبودهایی در دوربین TrueDepth اعمال کند تا عملکرد کلی فیس ID بهبود یابد.

انتظار می‌رود فیس ID در آیفون ۱۲ سریع‌تر باشد و از زاویه‌های بیشتری کار کند. آیفون ۱۱ نیز دارای نسخه‌ی بهبودیافته‌ی فیس ID نسبت‌به آیفون XS بود. بااین‌حال بهبودهایی که فیس ID در آیفون ۱۱ به‌خود دید، عمدتا نرم‌افزاری بودند نه‌ سخت‌افزاری. به‌نظر می‌رسد اپل در آیفون ۱۲ به‌دنبال پیاده‌سازی بهبود سخت‌افزاری در فیس ID است.

درکنار این‌ها آن‌طور که شایعه‌ها می‌گویند، آیفون ۱۲ باتری ۲،۲۲۷ میلی‌آمپرساعتی دارد و دو گوشی آیفون ۱۲ مکس و آیفون ۱۲ پرو از باتری ۲،۷۷۵ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کنند. درنهایت آیفون ۱۲ پرو مکس قرار است از باتری ۳،۶۸۷ میلی‌آمپرساعتی بهره‌مند باشد.

آغاز عصر آیفون‌های 5G

گوشی هوشمند در دست از نیم رخ با لوگوی فایوجی / 5G

شاید مهم‌ترین نکته درباره‌ی آیفون‌های جدید اپل این باشد که طبق شنیده‌ها تمامی چهار مدل از خانواده‌ی آیفون ۱۲ قرار است از شبکه‌ی 5G پشتیبانی کنند. با وجود انتشار برخی گزارش‌های ضدونقیض، گفته می‌شود تمامی آیفون‌های جدید از هر دو نوع شبکه‌ی 5G، یعنی شبکه‌ی 5G مبتنی‌بر امواج میلی‌متری و شبکه‌ی 5G مبتنی‌بر امواج دارای فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز، پشتیبانی می‌کنند. شبکه‌ی 5G هنوز به‌صورت گسترده در سراسر دنیا آغاز به‌کار نکرده، به‌علاوه تا زمانی‌که این فناوری به‌صورت کامل در سراسر ایران دردسترس قرار بگیرد، فاصله‌ی زیادی باقی مانده است.

کشورهای مختلف فرایند پیاده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای دستیابی به شبکه‌ی 5G را آغاز کرد‌ه‌اند. موج میلی‌متری نسبت‌به نسخه‌ی دیگر 5G سرعت بیشتری در حد و اندازه‌ی اینترنت گیگابیتی دارد، اما دامنه‌ی بسیار کمتری را شامل می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد شبکه‌ی 5G مبتنی‌بر امواج دارای فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز در ایالات متحده‌ی آمریکا بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه سرعت می‌دهد.

در نظر داشته باشید که در برخی مناطق دنیا شبکه‌ی میلی‌متری و در برخی مناطق دیگر شبکه‌ی زیر ۶ گیگاهرتز پیاده‌سازی شده‌اند؛ بنابراین مهم است که آیفون‌های جدید توانایی پشتیبانی از هر دو نسخه‌ی 5G را داشته باشند. گفته می‌شود استفاده از 5G،‌ قیمت نهایی آیفون‌ها را بالا می‌برد و به‌همین دلیل اپل در تلاش است هزینه‌ی مربوط به قطعات دیگر را کاهش دهد. 

برخی گزارش‌ها می‌گویند اپل از مدتی پیش کار روی مودم اختصاصی خود را آغاز کرده است، اما این مودم به آیفون‌های امسال نمی‌رسد و هنوز فرایند تولیدش تکمیل نشده است. به‌همین دلیل رسانه‌ها می‌گویند آیفون‌های ۲۰۲۰ اپل قرار است مجهز به مودم 5G کوالکام باشند. نکته‌ی مهمی را نباید فراموش کنید؛ پشتیبانی اپل از فناوری 5G تنها نیمی از داستان است. اپراتورهای مخابراتی نیز باید به زیرساخت‌های 5G مجهز شوند. دقیقا به همین دلیل است که می‌گوییم توانایی آیفون ۱۲ برای اتصال به 5G به‌این‌زودی‌ها در ایران کاربرد خاصی نخواهد داشت.

iOS 14

آیفون ۱۲ نخستین گوشی از خانواده‌ی آیفون به‌حساب می‌آید که به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل iOS 14 روانه‌ی بازار می‌شود. اپل سیستم‌عامل iOS 14 را به‌صورت رسمی در جریان برگزاری کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان موسوم‌به WWDC معرفی کرد.

مقاله‌ی مرتبط:

جدیدترین نسخه‌ی iOS برخی بهبودها به‌خود دیده و از قابلیت‌هایی همچون ویجت در صفحه‌ی هوم، تصویردرتصویر و موارد دیگر استفاده می‌کند. iOS 14 همچنین شامل بخش جدیدی تحت عنوان App Library که به‌صورت خودکار تمامی اپلیکیشن‌های گوشی را در قالب صفحه‌ای مجزا ساماندهی می‌کند.

درضمن iOS 14 به‌شما امکان می‌دهد صفحات اصلی را پنهان کنید. سیستم‌عامل جدید اپل همچنین شامل اپلیکیشن Translate است که ازطریق آن می‌توان متن را از یک زبان به زبان دیگر ترجمه کرد. 

دیگر تغییری که اپل در iOS 14 اعمال کرده شامل رابط کاربری جدید برای دستیار صوتی سیری می‌شود. در iOS 14 برخلاف نسخه‌های پیشین، سیری کل صفحه را نمی‌پوشاند. به‌علاوه تماس‌های ورودی رابط کاربری جدیدی دارند و تمام صفحه‌نمایش را در بر نمی‌گیرند. تمامی قابلیت‌های جدید iOS 14 را می‌توانید در ویدئوی نگاه نزدیک تک تایمز به این سیستم‌عامل مشاهده کنید. 

شارژر و هدفون از جعبه‌ی آیفون ۱۲ حذف می‌شوند؟

کابل بافته شده لایتنینگ به USB-C اپل / Apple

درکنار خود گوشی، اپل قصد دارد تغییراتی نیز در لوازم جانبی عرضه‌شده با آیفون ۱۲ اعمال کند. یکی از شایعه‌های بسیار مهمی که مدتی پیش فضای مجازی را درنوردید، ادعا می‌کند اپل در پی حذف هدفون و شارژر از جعبه‌ی آیفون ۱۲ است. نخستین بار مینگ‌چی کو بود که چنین ادعایی را مطرح کرد.

اتخاذ این تصمیم، مزیت‌هایی برای اپل به‌دنبال دارد. حذف شارژر و هدفون باعث می‌شود ابعاد جعبه‌ی آیفون ۱۲ به‌شکلی محسوس کاهش پیدا کند (برخی تحلیلگران می‌گویند ابعاد جعبه نصف می‌شود)، با کوچک شدن ابعاد جعبه، هزینه‌های حمل‌و‌نقل کاهش پیدا می‌کند و اپل می‌تواند در هر بسته، جعبه‌ی بیشتری جای دهد. همان‌طور که اشاره کردیم، اپل با برخی اقدامات در پی جبران هزینه‌های تحمیل‌نشده‌ی ناشی از اضافه کردن 5G به آیفون‌های جدید است. کو می‌گوید حذف شارژر و هدفون، یکی از اقدامات اپل در همین راستا به‌حساب می‌آید. در نهایت حذف شارژر می‌تواند روی کاهش حجم زباله‌های الکترونیکی، تأثیر محسوسی بگذارد.

در ادامه بخوانید:

بسیاری از کاربران می‌توانند با نبود هدفون سیمی در جعبه کنار بیایند، اما حذف شدن شارژر را اتفاقی بسیار منفی به‌حساب می‌آورند. آیفون‌های اپل محبوبیت بسیار زیادی در بازار دارند. اپل نشان داده است که از قدرت کافی برای انجام کارهای بحث‌برانگیز برخوردار است که نمونه‌ی آن را سال‌ها پیش با حذف جک هدفون دیدیم. برخی از شایعه‌ها می‌گویند اپل برای جلب رضایت کاربرانی که از حذف شارژر و هدفون ناراحت شده‌اند قصد دارد کابل لایتنینگ باکیفیت‌تری را درون جعبه‌ی آیفون ۱۲ قرار دهد. شایعه‌ای جدید می‌گوید اپل در پی اضافه‌کردن کابل لایتنینگِ بافته‌شده به جعبه‌ی آیفون ۱۲ است. این کابل دوام بیشتری نسبت‌به کابل عادی خواهد داشت. 

تمامی شواهد و مدارک نشان می‌دهند اپل قصد دارد جدیدترین محصولات خانواده‌ی آیفون را با نام آیفون ۱۲ عرضه کند. با درنظرگرفتن میزان بازطراحی محصول، استفاده از نام آیفون ۱۲ منطقی به‌نظر می‌رسد. احتمالا امسال قرار نیست شاهد عرضه‌ی گوشی هوشمندی از خانواده‌ی آیفون ۱۲ با پسوند S باشیم. درحال‌حاضر به‌صورت رسمی نام نهایی گوشی‌های اعلام نشده، اما افشاگران اسامی مختلف را مطرح کرده‌اند.

همچون نام‌گذاری، قیمت نهایی آیفون‌ها را نیز نمی‌دانیم و پیش‌بینی قیمت این گوشی‌ها همواره کار سختی است. اپل در سال ۲۰۱۹ قیمت آیفون ۱۱ را نسبت‌به آیفون XR کاهش داد، اینکه اهالی کوپرتینو می‌خواهند روند کاهش قیمت آیفون را امسال نیز ادامه دهند یا خیر، فعلا نامشخص است. البته می‌توانیم به ادعاهای مطرح‌شده ازسوی افشاگران اشاره کنیم. براساس گفته‌های جان پراسر، آیفون ۱۲ معمولی و آیفون ۱۲ مکس به‌ترتیب ۶۴۹ و ۷۴۹ دلار قیمت دارند، آیفون ۱۲ پرو با قیمت ۹۹۹ دلار عرضه می‌شود و درنهایت آیفون ۱۲ پرو مکس برچسب قیمت ۱٬۰۹۹ دلار را یدک می‌کشد.

گوشی‌های خانواده‌ی آیفون عموما در بازار ایران قیمت بسیار بالایی دارند. صرف‌نظر از قیمت جهانی گوشی، از آن‌جایی که نظارت دقیقی بر بازار موبایل وجود ندارد دلالان هرگونه که بخواهند گوشی را قیمت‌گذاری می‌کنند، به‌همین دلیل است که در بازار ایران، آیفونِ ۴۰۰ دلاری گران‌قیمت‌تر از گوشی اندرویدی ۴۰۰ دلاری است. اگر اوضاع به‌همین صورت پیش برود، قطعا اکثر ایرانی‌ها توانایی تهیه‌ی آیفون ۱۲ را نخواهند داشت. معدود کسانی که توانایی تهیه‌ی گوشی را دارند نیز نمی‌توانند به‌این‌سادگی‌ها تهیه‌اش کنند؛ زیرا احتمال دارد آیفون ۱۲ هیچ‌گاه به‌صورت رسمی وارد بازار ایران نشود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر