حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

بررسی سامسونگ گلکسی نوت ۲۰

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

گلکسی نوت ۲۰ ارزان‌ترین گوشی از سری نوت امسال است که می‌توان آن را تهیه کرد. قیمت خرده فروشی آن ۹۹۹ دلار است و با این حال فاقد برخی از ویژگی‌های پیشرفته است.

اگر نمی‌توانید (یا نمی‌خواهید) ۱۲۹۹ دلار برای خرید گلکسی نوت ۲۰ الترا کنار بگذارید، باز هم به خرید گلکسی نوت ۲۰ توصیه نمی‌کنیم. در واقع گوشی‌هایی مانند گلکسی نوت ۱۰ پلاس یا نوت ۱۰ می‌توانند انتخاب‌های بهتری نسبت به این جواهر پلاستیکی باشند.

طراحی و صفحه نمایش

برخلاف سال گذشته دیگر خبری از نوت کوچک و نوت بزرگ نیست. گلکسی نوت ۲۰ تقریبا به بزرگی نوت ۲۰ الترا است. نوت ۲۰ دارای نمایشگر ۶٫۷ اینچی با نسبت ۲۰:۹ و نوت ۲۰ الترا دارای نمایشگر ۶٫۹ اینچی با نسبت ۱۹٫۳:۹ می‌باشد. به عبارت دیگر، هر ۲ گوشی دارای صفحه نمایش بزرگ هستند و به نوعی گوشی ۲ دستی نامیده می‌شوند. صفحه نمایش نوت ۲۰ دارای وضوح ۱۰۸۰x2400 پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۹۳PPI می‌باشد. یکی از نکات ناامیدکننده نوت ۲۰ عدم پشتیبانی نمایشگر از نرخ تازه‌سازی بالای تصویر است. از این لحاظ گوشی مانند دستگاه‌های سال ۲۰۱۹ دارای نرخ ۶۰ هرتز است. اگر بخواهیم مقایسه کنیم قیمت گوشی وان‌ پلاس نورد با نرخ ۹۰ هرتز ۴۰۰ یورو، وان‌ پلاس ۸ با نرخ ۹۰ هرتز ۷۰۰ دلار، گوگل پیکسل ۴ با نرخ ۹۰ هرتز ۸۰۰ دلار، وان‌ پلاس ۸ پرو با نرخ ۱۲۰ هرتز ۹۰۰ دلار و گلکسی S20 با نرخ ۱۲۰ هرتز ۱۰۰۰ دلار است. با توجه به اینکه نوت ۲۰ دارای پردازنده مشابه با نوت ۲۰ الترا است، به‌ نظر می‌رسد این نرخ تازه‌سازی به شکل هدفمندی پایین نگه داشته شده است.

کیفیت و پارامترهای نمایشگر

مقایسه عملکرد صفحه نمایش ۴ گوشی پرچمدار

گلکسی نوت ۲۰ پلاستیکی است و این نکته مثبتی به‌شمار نمی‌رود. با وجود اینکه گوشی دارای قاب فلزی می‌باشد، اما بیشتر سطح دست با بخش پلاستیکی پشتی دستگاه در تماس است و حس کردن آن شبیه به حس یک جنس ۱۰۰۰ دلاری نیست. حتی این حس شبیه به حسی که از گلکسی نوت ۱۰ لایت دریافت می‌کنید نیز نمی‌باشد. گرم، کمی چسبنده و انعطاف‌پذیر است. شاید برخی با این نظر مخالف باشند و بگویند که کاربران همیشه از قاب محافظ استفاده می‌کنند، اما باید گفت کارخانه‌ای که محصول ۹۹۹ دلاری تولید می‌کند نباید طراحی خود را با چنین فرضی انجام دهد. با این حال، نوت ۲۰ بسیار خوش‌دست است و با وجود سایز یزرگ گوشی هنگام در دست گرفتن آن به دلیل توازن خوب احساس سبکی به شما می‌دهد. صفحه نمایش کاملا تخت است و این مورد می‌تواند کسانی را که با صفحه نمایش خمیده مشکل داشتند خوشحال کند. ماژول دوربین پشتی نیز زیاد بزرگ نیست و گوشی از هر زاویه‌ای چشم‌نواز به نظر می‌رسد.

دوربین و صدا

دوربین نوت ۲۰ شامل سنسور اصلی ۱۲ مگاپیکسل، سنسور ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض و سنسور ۶۴ مگاپیکسلی تله‌فوتو می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که این قابلیت تله‌فوتو در حقیقت از کراپ دیجیتالی به دست آمده است. تصاویر ثبت شده با دوربین این گوشی به لطف دامنه پویا بالا و HDR هوشمند دارای جزئیات عالی و رنگ‌های تقویت‌شده‌ای هستند که بسیار با کیفیت و جذاب به نظر می‌رسند. دوربین این گوشی توانایی بزرگنمایی دیجیتال ۳۰ برابر را دارد و با وجود افزایش وضوح نرم‌افزاری، تصاویر با بزرگنمایی بیش از ۱۰ برابر کمی تار و مبهم می‌شوند. سنسور فوق عریض نیز تصاویر را با جزئیاتی مانند سنسور اصلی به ثبت می‌رساند و ضمن اینکه اعوجاج تصاویر گرفته شده با این لنز نیز تصحیح شده است. دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی نیز علاوه بر ثبت جزئیات با کیفیت بالا، رنگ پوست را به شکل طبیعی حفظ می‌کند. این سنسور دارای زاویه دید گسترده است و اگر همزمان ۲ نفر در کادر قرار داشته باشند به صورت خودکار زاویه دید را افزایش می‌دهد. البته کاربر می‌تواند به شکل دستی نیز این کار را انجام دهد. حالت عکاسی پرتره که سامسونگ نام آن را Live Focus گذاشته در هر ۲ دوربین جلو و پشتی قرار دارد. تشخیص لبه‌ها در این حالت بسیار خوب است و پس‌زمینه به تدریج شروع به محو شدن می‌کند. البته هنوز نقاط ضعفی دارد، اما هیچ گوشی هوشمندی نتوانسته عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشد.

در بخش فیلم‎برداری این گوشی از ضبط ویدیو با کیفیت ۸K و نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. با کاهش کیفیت ضبط به ۴K می‌توان نرخ را به ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه افزایش داد. علاوه بر لرزشگیر اپتیکال سامسونگ از ۲ تثبیت‌کننده نرم‌افزاری نیز استفاده کرده که باعث می‌شود تصاویر بسیار صاف و نرم باشند. بلندگوهای استریو گوشی صدای بسیار خوب و بلندی دارند و برای ویدیوهای یوتیوب، پادکست و آلارم‌ها بسیار مناسب می‌باشند.

 

نرم‌افزار و عملکرد

نوت ۲۰ در بازارهای منتخب و آمریکا با پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس و در سایر بازارهای بین‌المللی با پردازنده اگزینوس ۹۹۰ سامسونگ عرضه می‌شود. عملکرد پردازنده بسیار خوب است، اما در برخی موارد مانند نوت ۲۰ الترا روان نیست و احتمالا این موضوع به دلیل عدم پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز است. با داشتن ۸ گیگابایت رم گوشی مشکلی از نظر اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین نخواهد داشت.  به لطف مجموعه دکس سامسونگ (DeX) می‌توان نوت ۲۰ را با استفاده از یواس‌بی تایپ‌سی و HDMI به یک مانیتور یا به صورت بی‌سیم به تلویزیون‌های هوشمند و دستگاه‌های Miracast وصل کرد.

سامسونگ S Pen را نیز برای نوت ۲۰ در نظر گرفته که دارای سرعت پاسخگویی ۲۵ میلی‌ثانیه می‌باشد. این قلم به فشار و زاویه سریعا پاسخ می‌دهد و برای کسانی می‌خواهند روی صفحه دیجیتالی خود بنویسند و یا طراحی کنند بسیار مناسب خواهد بود. با وجود صفحه نمایش بزرگ نوت ۲۰ استفاده نکردن از قابلیت چند وظیفه‌ای (Multitasking) اشتباه خواهد بود. رابط کاربری One UI 2.5 شامل قابلیت‌های کاملی مانند نمایش مجزا برنامه‌ها، پنجره‌های شناور و بخش برنامه‌های سفارشی است که با کشیدن از از کنار صفحه می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

نتایج بنچ‌مارک AnTuTu

طول عمر باتری

سامسونگ برای این دستگاه باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۲۵ وات را در نظر گرفته است. در تست‌های انجام شده نوت ۲۰ توانست مثل نوت ۲۰ الترا در یک استفاده معمولی برای ۱ روز دوام بیاورد. مطمئنا این باتری و عملکرد آن بهترین باتری موجود نیست.

  • عمر باتری گلکسی نوت ۲۰ سامسونگ: ۱۱ ساعت و ۵۸ دقیقه
  • عمر باتری گلکسی نوت ۲۰ الترا سامسونگ: ۱۱ ساعت و ۵۷ دقیقه
  • عمر باتری گلکسی S20 پلاس سامسونگ: ۱۲ ساعت و ۴۰ دقیقه
  • عمر باتری وان‌پلاس ۸ پرو: ۱۰ ساعت و ۵۰ دقیقه

نکات مثبت:

  • سخت‌افزار قدرتمند
  • عملکرد خوب دوربین
  • طراحی متوازن و زیبا
  • استفاده از پنل آمولد
  • بهره‌وری پیشرفته: چند پنجره‌ای، S Pen و دکس

نکات منفی:

  • گوشی پلاستیکی ۱۰۰۰ دلاری
  • نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز
  • عمر باتری متوسط

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر