عملیات انتقال آب از دریای عمان به چند استان شرقی کشور آغاز شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

احمد قندهاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، اعلام کرد که سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی، سال گذشته در شورای عالی آب تصویب شده و در ماه‌های آینده، عملیات اجرایی این طرح آغاز خواهد شد. به گفته‌ی قندهاری در چارچوب این سند، ۲ پروژه‌ی اساسی استفاده از آب‌های نامتعارف (آب‌های شور و لب شور)و انتقال آب از دریای عمان در دستور کار قرار گرفته است. قندهاری همچنین اعلام کرد که مطالعات اولیه در خصوص مدیریت آب‌های نامتعارف و انتقال منابع آبی از کویر مرکزی نیز آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد که پروژه‌ی انتقال آب از دریای عمان از سال ۹۷ آغاز شده و این امکان برای سه استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان فراهم شده است. قندهاری، اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان را در قالب سه فاز نام برد که فاز اول آن منطقه مکران و سیستان و بلوچستان، فاز دوم خراسان جنوبی و فاز سوم خراسان رضوی است و طبق برنامه باید تا سال ۱۴۰۵ آبرسانی به این استان‌ها انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، نگاه نخست پروژه‌ی انتقال آب را که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، توسعه اقتصادی دانست، ولی مباحث استراتژیک و تأمین آب مورد نیاز جمعیت در نوار شرقی کشور را نیز جزو اهداف مورد توجه دولت نام برد.

قندهاری توسعه‌ی بدون آب را تقریبا غیرممکن خواند و اعلام کرد که درحال‌حاضر برخی از روستاهای استان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان ازطریق تانکر آبرسانی می‌شوند و با ادامه‌ی این روش، توسعه‌ای نیز اتفاق نخواهد افتاد. وی در مورد پروژه انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور اعلام کرد که امیدوار است این انتقال، باعث کم‌شدن مشکلات کمبود آب در بخش صنعتی و سپس تأمین آب شرب شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر