حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

نرخ سرطان روده بزرگ در افراد جوان درحال افزایش است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

درگذشت چادویک بوزمن، هنرپیشه‌ی آمریکایی، عصر جمعه با انتشار بیانیه‌ای از حساب رسمی توییتر او اعلام شد. این هنرپیشه‌ی ۴۳ ساله در فیلم‌هایی مانند پلنگ سیاه بازی کرده بود. در توییتی که خبر درگذشت وی اعلام شده است، گفته شده که در سال ۲۰۱۶ ابتلای او به سرطان روده بزرگ مرحله سوم تشخیص داده شد و سپس سرطان او به مرحله‌ی چهارم رسید و درنهایت جان او را گرفت.

بوزمن قبل از مرگش خبر ابتلای خود را به‌طور علنی افشا نکرد و طرفدارانش با شنیدن این خبر شوکه شدند و در ناراحتی فرو رفتند و بسیاری از این موضوع ابراز تعجب کردند که فردی به این جوانی براثر سرطان روده بزرگ جان خود را از دست بدهد. اما درحالی‌که نرخ ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد مسن‌تر در حال کاهش است، شیوع آن در میان افراد جوان افزایش یافته است.

چادویک بوزمن Chadwick  Boseman

چادویک بوزمن، هنرپیشه آمریکایی در ۴۳ سالگی به‌علت ابتلا به سرطان روده بزرگ در گذشت

دکتر کیمی ان‌‌جی از مؤسسه سرطان دانا فاربر در بوستون گفت: «سرطان روده بزرگ، دومین علت شایع مرگ‌های ناشی‌از سرطان در مردان و زنان است و در بیش از یک‌دهم موارد، افراد دارای سن کمتر از ۵۰ سال را درگیر می‌کند. باید متوجه شویم چرا سرطان روده بزرگ در افراد جوان درحال رخ دادن است تا بتوانیم استراتژی‌های درمانی و پیشگیرانه‌ی جدیدی توسعه دهیم.»

گزارشی از انجمن سرطان آمریکا پیش‌بینی می‌کند که در سال جاری، روزانه، ۴۹ مورد جدید سرطان روده بزرگ و ۱۰ مورد مرگ در افراد دارای سن کمتر از ۵۰ سال رخ خواهد داد.

فالون اروین از هوستون ایالت تگزاس که در ۲۸ سالگی ابتلای او به سرطان روده بزرگ تشخیص داده شد، گفت: «من دارای هر نشانه‌ای که بتوانید آن را با سرطان روده‌ی بزرگ ارتباط دهید، بودم. من در مدفوع خود خون و مخاط داشتم، غذا نمی‌خوردم، انرژی نداشتم و طی چند ماه به‌شدت وزن کم کردم.»

بسیاری از علائم مرتبط با سرطان روده بزرگ ازجمله، تغییرات عادات روده، نفخ، ضعف و خستگی شدید می‌توانند از علائم مشکلات کم‌خطرتر دیگری باشند. این امر موجب می‌شود که مردم در دریافت کمک پزشکی تأخیر کنند و مشکل آن‌ها تشخیص داده نشود یا اینکه دیر تشخیص داده شود. اروین گفت: «قبل از رفتن به اورژانس، برای بیش از دو سال بیمار بودم. من دانشجو بودم و شغل و بیمه‌ای نداشتم و پسر کوچکی داشتم. می‌دانستم مشکلی وجود دارد. در آن زمان نمی‌دانستم مشکل چیست اما خیلی می‌ترسیدم و با خود فکر می‌کردم اگر معلوم شود دچار چه مشکلی هستم، می‌خواهم چه کار کنم.»

براساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، از اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ میانگین سنی تشخیص سرطان روده بزرگ در حال کاهش بوده است. اما علت چیست؟ ان‌جی گفت: «این سوالی است که همه در تلاش هستند به آن پاسخ دهند و تاکنون پاسخ آن مشخص نشده است. احتمال تشخیص دیرتر در افراد جوا‌ن‌تر بیشتر از بیماران مسن‌ است. به‌علت عدم آگاهی، تاخیرهایی در تشخیص وجود دارد. برای مثال، افراد جوان‌تر، وقتی مشکل سلامتی خاصی ندارند، ممکن است زیاد درمورد وجود خون در مدفوع یا علائم دیگر نگران نباشند.»

شیوع سرطان روده بزرگ بر اساس سن

طی دو دهه‌ی گذشته متوسط سن افرادی که ابتلای آن‌ها به سرطان روده بزرگ تشخیص داده شده، درحال کاهش بوده است اما دانشمندان هنوز علت آن را نمی‌دانند

اروین گفت: «من مدت‌ها بیمار بودم و وقتی فهمیدم مشکل چیست، تا حدودی تسکین پیدا کردم. من سرانجام درحال دریافت کمک بودم و درحالی‌که برایم بسیار ترسناک بود، تیمی عالی از پزشکان را داشتم که همه چیز را برای من توضیح می‌دادند و البته اولین چیزی که به آن فکر می‌کنید این است که زمان مبارزه است. این طرز فکری بود که من داشتم و مجبور بودم که داشته باشم.»

انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند که غربالگری برای سرطان روده بزرگ از سن ۴۵ سالگی آغاز شود مگر اینکه فردی دارای استعداد ژنتیکی شناخته‌شده برای ابتلا به بیماری باشد یا دارای سابقه‌ی خانوادگی باشد که نشان دهد درمعرض خطر بالای توسعه‌ی سرطان روده‌ی بزرگ قرار دارد.

به‌خاطر سیستم‌های غالبا ناخوشایند مرتبط با سیستم گوارشی، سرطان روده‌ی بزرگ می‌تواند با ننگ همراه باشد و مردم اغلب تمایلی به بحث در این مورد و رفتن به‌دنبال کمک پزشکی برای علائم خود ندارند. اروین می‌گوید: «قطعا ننگ وجود دارد، این زیبا نیست. این بخشی از بدن است که مردم نمی‌خواهند درمورد آن صحبت کنند و آزمایش‌های تشخیصی آن نیز ناخوشایند است.»

افراد جوانی که دراین مورد نگران هستند که علائم آن‌ها ممکن است نشان‌دهنده‌ی سرطان روده بزرگ باشد، باید چه کاری انجام دهند؟ اگر شما فرد بزرگسال جوانی هستید و این علائم را تجربه می‌کنید، نگذارید مردم به شما بگویند خیلی جوان هستید. سرطان روده‌ی بزرگ افراد جوان‌تر را درگیر می‌کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر