معرفی رسمی تراشه G 95 مدیاتک و نخستین استفاده آن در ریلمی۷

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بیش از یک سال پیش، مدیاتک تراشه‌های مخصوص گیم سری G90 خود را شامل G90 وG90T معرفی کرد. اکنون این شرکت خبر از تولید و رونمایی محصولات برتر این سری تحت عنوان G95 و نسخه اورکلاک شده G90T می‌دهد که نسبت به محصولات پیشین از ۵ درصد عملکرد بهتر GPU برخوردار است. البته این تراشه‌ هنوز هم فقط از شبکه ارتباطات ۴G پشتیبانی می‌کند و از همان ترکیب و طرح پردازنده، رم و اتصال هلیو G90T بهره می‌برد. شرکت مدیاتک پردازنده G95 را قدرتمندترین تراشه ۴G خود برای گوشی‌های هوشمند می‌داند و ظاهرا قرار است با عرضه این تراشه به بازار، با پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۷۳۲G رقابت کند.

هلیو G95 از هر لحاظ شبیه هلیو G90T قبلی است. تنها تفاوت آن دو در این است که پردازنده گرافیکی ARM Mali G76 3EEMC4 موجود در G95 دارای سرعت ۹۰۰ مگاهرتز است درحالی که این سرعت در G90T روی ۸۰۰ مگاهرتز تنظیم شده است. بنابراین از نظر تئوری باید عملکرد بهتری را در هنگام استفاده در گیم ارائه دهد.

تراشه G95 مدیاتک برپایه فرایند فناوری ۱۲ نانومتری شرکت TSMC ساخته شده و دارای دو هسته کورتکس A76 برای فرکانس ۲٫۰۵ گیگاهرتز در کنار ۶ هسته کورتکس A55 با سرعت ۲٫۰ گیگاهرتز تنظیم شده است. پردازنده گرافیکی mail G76 MC4 نیز اکنون برای فرکانس ۹۰۰ مگاهرتز تنظیم گردیده است که این کار باعث افزایش عملکرد این تراشه می‌گردد. از نظر حافظه رم هم تا سقف نهایتا ۱۰ گیگابایت از نوع LPDDR4x را پشتیبانی می‌کند هرچند که در هنگام استفاده از حافظه‌های ذخیره سازی از نوع UFS 2.1 سرعت عملکرد آن اندکی کاهش می‌یابد.

تراشه G95 جدید از پنل‌های +FHD با نرخ تازه‌سازی تا ۹۰ هرتز و همچنین سنسورهای دوربین ۶۴ مگاپیکسلی و ضبط فیلم ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. همچنین، این تراشه قادر به پشتیبانی از ارتباطات ۴G VoLTE است که استفاده از دو سیمکارت ۴G را به طور همزمان ممکن می‌سازد و نیز از وایفای نسخه ۵، بلوتوث نسخه ۵٫۰، GPS، Glonass ،Beidou و گوریلاگلس GNSS نیز پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این، این شرکت ادعا می‌کند که این تراشه با فناوری گیمینگ HyperEngine مدیاتک ارائه می‌شود که با استفاده از اتصال داده WIFI و LTE، ضمن این که منابع را بهتر مدیریت می‌کند و گرافیک را نیز بهبود می‌بخشد، اتصال بهتری را نیز به ارمغان می‌آورد.

براساس شواهد موجود، انتظار می‌رود که گوشی‌های سری ۷ ریلمی اولین میزبانان تراشه هلیو G95 باشند. این گوشی‌ها قرار است در تاریخ ۱۳ شهریور (۳ سپتامبر) رونمایی شوند. البته می‌توان امیدوار بود که در ماه‌های آینده شاهد حضور بیشتر این تراشه در گوشی‌های گیم میان‌رده زیادتری باشیم.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر