بهانه اپل برای مسدود کردن هشدار «مالیات اپ استور» فیس‌بوک

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،
به نظر می‌رسد که کشمکش اپل و فیس‌بوک بر سر کارمزدهای فروش درون‌اپی در روزهای اخیر قدری افزایش یافته باشد. یک نماینده فیسبوک در گفتگویی مطبوعاتی اعلام کرد که اپل «تلاش فیس‌بوک برای اطلاع دادن به کاربرانش» مبنی بر اینکه اپل 30% از مبلغ دریافتی برای جدیدترین قابلیت رویداد آنلاین فیس‌بوک را برای خود برخواهد داشت رد کرده است.
 
به گزارش تک تایمز به نقل از اسلش‌گیر، این قابلیت رویداد، آنگونه که فیس‌بوک بیان کرده است، برای این ساخته شده بود که برای سازندگان امکان پول در آوردن به منظور «جبران درآمد از دست رفته» در طی همه‌گیری جهانی غیرمنتظره امسال فراهم شود.
 
به نوشته رویترز، یکی از نمایندگان فیس‌بوک گفت که «اکنون بیش از همیشه، ما باید امکان کمک به افراد برای اینکه درک کنند پولی که برای کسب و کارهای در نظر دارند در واقع کجا می‌رود را داشته باشیم».
 
این نماینده فیسبوک گفت که «متاسفانه اپل اعلان شفافیت ما درباره مالیات 30 درصدیش را رد کرد، ولی ما همچنان در تلاشیم تا این اطلاعات را درون اپ خودمان در دسترس بگذاریم». این نماینده فیس‌بوک گفت که «ابزار» این شرکت «برای اینفلونسرهای آنلاین و کسب و کارهای دیگر» امکان میزبانی از رویدادهای پولی را فراهم خواهد آورد، و اینکه فیس‌بوک از اپل خواهد خواست که از 30% کارمزد معمول خرید درون‌اپی چشمپوشی کند «تا فیس‌بوک بتواند تمام عایدی این رویدادها را به مالکان کسب و کارها بدهد».

 

فیس‌بوک می‌گوید که اپل یک قانون برای اپ استور خود وضع کرده است که توسعه‌دهندگان را از ارائه برخی اطلاعات مشخص به کاربران اپ منع می‌کند. این قانون (دستورالعمل 2.3.10) از این قرار است: «اطلاعات نامرتبط ارائه نکنید، از جمله اطلاعات درباره اپل یا فرایند توسعه». سایر «دستورالعمل‌های مرور اپ استور» در فهرست عمومی مربوطه اپل قابل مشاهده هستند.
 
فیس‌بوک در این تلاش برای اعتراض به آنچه اصطلاحا مالیات اپ استور (App Store tax) شناخته می‌شود تنها نیست. البته فیس‌بوک قصد ارائه چنین پیامی در اپ اندرویدی خود را نیز داشت، ولی این پیام هم در نسخه اخیر فیسبوک نبود. مشخص نیست چرا فیسبوک چنین بیانیه‌ای را فقط علیه اپل صادر کرده و به گوگل اشاره‌ای نکرده است.
 
فیس‌بوک همچنین یادداشتی درباره اینکه چگونه iOS 14 اپل علیه بیزینس آگهی‌های تبلیغاتی فیس‌بوک سختگیری می‌کند منتشر کرد. فیس‌بوک گفته است که این نرم‌افزار جدید آیفون را می‌توان مستقیما از بابت قابلیت «محدودشده» آن برای هدفمندسازی آگهی‌ها مقصر دانست.
 
  بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر