حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

انویدیا کارت‌های گرافیک جدید RTX 3080، RTX 3090 و RTX 3070 خود را معرفی کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

انویدیا امروز نسل جدید کارت‌های گرافیک سری RTX 30 خود را معرفی کرد. این کارت‌های گرافیک جدید که بر پایه معماری جدید Ampere ساخته شده‌اند، در سه مدل عرضه می‌شوند که عبارتند از: RTX 3090، RTX 3080 و RTX 3070. این شرکت ادعا می‌کند که این سری از کارت‌های گرافیک جدید که امروز معرفی شدند، از پیشرفت‌های بزرگی در طراحی رندرهای سه بعدی برخوردار هستند.

کارت گرافیک مدل RTX 3090 پرچمدار جدید این سری است که جانشین Titan RTX می‌شود. براساس ادعای انویدیا، عملکرد این کارت گرافیک نسبت به Titan RTX ۵۰ درصد بهبود یافته است و حتی می‌تواند از عهده انجام «بسیاری از بازی‌های سنگین و کیفیت بالا» را با رزولوشن ۸K و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه نیز برآید.

کارت RTX 3090 نیز همانند مدل پیشین یعنی Titan TRX از ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6X بهره می‌برد اما سرعت آن از مدل قبلی بیشتر است. این مدل همچنین از طراحی درگاه سه‌گانه سود می‌برد و از دو فن محوری برای خنک کردن استفاده می‌کند که براساس ادعای انویدیا این فن‌ها ضمن این که نسبت به نمونه به کار رفته در Titan RTX دارای ۱۰ درصد سروصدای کمتری هستند اما میزان خنک‌کنندگی آن‌ها ۳۰ درصد نیز بیشتر است.

انویدیا کارت گرافیک RTX 3090 با قیمت بسیار وحشتناکی که اشک خریدار را سرازیر می‌کند، یعنی ۱۴۹۹ دلار به بازار عرضه می‌کند که نسبت به مدل ۱۲۹۹ دلاری RTX 2080 Ti خیلی گرانتر به نظر می‌رسد اما باز قیمت آن از کارت گرافیک Titan TRX که در زمان عرضه ۲۴۹۹ دلار قیمت داشت به مراتب ارزانتر است. این کارت گرافیک از ۳ مهرماه (۲۴ سپتامبر سال جاری) در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

کارت گرافیک بعدی مدل RTX 3080 است که از آن باید به عنوان یک گل سرسبد یا پرچمدار برای استفاده عامه مردم نام برد. انویدیا درباره عملکرد این کارت گرافیک قول می‌دهد که بهبود دو برابری نسبت به مدل RTX 2080 داشته باشد، البته نسبت به نسخه معمولی نه سوپر (Super) آن. از ویژگی‌های این کارت می‌توان به پشتیبانی از ۱۰ گیگابایت حافظه‌ از نوع GDDR6X با سرعت ۱۹ گیگابایت بر ثانیه اشاره کرد و همچنین، انویدیا ادعا می‌کند که این کارت توانایی اجرای ویدیوهای ۴K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه را به طور مداوم دارد.

قیمت این کارت گرافیک RTX 3080 ۶۹۹ دلار است که کارت گرافیک RTX 2080 Super  نیز در زمانی که  معرفی شد، چنین قیمتی داشت. این کارت از تاریخ ۲۷ شهریور (۱۷ اکتبر) به بازار عرضه خواهد شد.

سرانجام، نوبت به معرفی کارت گرافیک RTX 3070 می‌رسد. این جالب‌ترین کارت گرافیک انویدیا است. این شرکت ادعا می‌کند که RTX 3070 سریعتر از RTX 2080 Ti است که اگر چنین چیزی صحت داشته باشد واقعا ادعای بسیار جسورانه‌ای است! همچنین RTX 3070 به طور متوسط ۶۰ درصد از RTX 2070 معمولی سریع‌تر است. این کارت حافظه ۸ گیگابایتی از نوع GDDR6 دارد و به گفته‌ی انویدیا، این کارت از پس بازی‌هایی با کیفیت ۴K و رزولوشن ۱۴۴۰P به خوبی برمی‌آید که نسبت به اطلاعاتی که از کارت RTX 2070 در دست داریم، ادعای معقولی است.

کارت گرافیک RTX 3080 با قیمت ۴۹۹ دلار به بازار عرضه خواهد شد که همانند قیمت RTX 2070 در زمان عرضه آن است. این کارت نیز در ماه‌های مهر و آبان (اکتبر) در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

شرکت انویدیا، کارت‌های گرافیک سری RTX 30 را با بهبودهای نسبی و همچنین ویژگی‌های اساسی و جدید همراه کرده است. طبق ادعای انویدیا، هسته‌های CUDA که بخش عمده‌ای از سخت‌افزار پردازشی این تراشه گرافیکی جدید را تشکیل می‌دهند، ۲ برابر توان FP32 را از طریق تورینگ (Turing) و ۳۰ سایه زن TFLOPS ارائه می‌دهند. هسته‌های جدید نسل دوم RT  می‌توانند از طریق تورینگ دو برابر عملکرد بهتری داشته باشند و علاوه بر آن، به طور همزمان فرایندهای سایه زنی و رهگیری پرتو و پردازش را با ۵۸ RT-TFLOP توان تولید کنند و سرانجام هسته‌های Tensor نسل سوم نیز دارای ۲ برابر توان تورینگ هستند که از قدرت پردازشی ۳۲۸ Tensor-TFLOP برخوردار هستند.

همانطور که قبلاً اشاره شد، دو کارت از سه کارت جدید از حافظه سریعتر GDDR6X استفاده می‌کنند که انویدیا برای ساخت آن‌ها با Micron همکاری کرده است. همچنین انویدیا، کارت‌های جدید Ampere را برپایه لیتوگرافی جدید ۸ نانومتری سفارشی سامسونگ تولید کرده است.

کارت‌های جدید همچنین از ویژگی‌های RTX 10 نیز بهره می‌برند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا امکان بارگیری سریع GPU را داشته باشند و همچنین عملکرد I/O را نهایتا تا ۱۰۰ برابر در مقایسه با هارد درایوها و APIهای ذخیره سازی سنتی ارتقا می‌بخشد. همچنین، RTX IO در کنار DirectStorage Windows API کار می‌کند تا برخی از وظایف پردازنده مرکزی را پردازنده‌ی گرافیکی انجام دهد.

کارت‌های انویدیا دارای طراحی یکپارچه بوده و از فن‌های دو محوری برخوردار هستند که براساس ادعای انویدیا، این کارت‌ها قدرت خنک کنندگی دو برابری را ارائه می‌دهند. کارت‌های جدید گرافیکی دارای کانکتور برق ۱۲ پین جدید هستند که انویدیا این محصولات را اخیرا رونمایی کرده است، ضمن این که این سری از کارت‌ها با اتصالات ۸ پین موجود در منبع تغذیه، با استفاده از آداپتور نیز سازگار هستند.

دارندگان تلویزیون‌های ۸K با ۶۰ فریم در ثانیه و ۴K با ۱۲۰ فریم بر ثانیه، می‌توانند از کارت‌های سری RTX 30 را با استفاده از کانکتور HDMI 2.1 استفاده کنند که به کاربران امکان انتقال سیگنال‌های ۸K با ۶۰ هرتز یا ۴K با ۱۴۴ هرتز را از طریق کابل HDMI را میسر می‌کند و سرانجام، کارت‌های جدید Ampere نخستین کارت‌های گرفیکی هستند که از کدک AVI به طور کامل پشتیبانی می‌کنند و نسخه متن باز برای جایگزین کردن HEVC/VVC هستند که از سوی چندین شرکت پشتیبانی می‌شوند اما تاکنون هیچ سخت‌افزار اختصاصی برای استفاده از کدک AVI  در بازار موجود نبوده است.

انویدیا همچنین از سه ویژگی رفلکس (Reflex)، برادکست (Broadcast) و آمنی‌ورس مشینیما Omniverse Machinima)) نرم‌افزار جدید خبر داد.

انویدیا رفلکس مجموعه‌ای از قابلیت‌ها است که برای بهینه سازی و اندازه گیری تأخیر طراحی شده است. از این قابلیت می‌توان در بازی‌هایی همچون Apex Legends، Call of Duty: Warzone، Fortnite و Valorant بهره برد و تاخیر را تا حداکثر ۵۰ درصد کاهش داد و Nvidia Reflex Latency Analyze نیز می‌تواند دستورات ورودی موس را تشخیص دهد و سپس مدت زمان لازم برای تغییر پیکسل‌ها را بر روی نمایشگر اندازه‌گیری کند. ویژگی Reflex Latency Analyzer در تمام مانیتورهای ۳۶۰ هرتزی که شرکت‌هایی همچون ایسر، الین‌ور، ایسوس و ام‌اس‌آی در اینده تولید خواند کرد، وجود خواهند داشت.

Nvidia Broadcast افزونه‌ای است که کیفیت میکروفن‌ها و وب‌کم‌ها را با استفاده از جلوه‌های هوش مصنوعی تقویت شده را در کارت گرافیک سری RTX افزایش می‌دهد. از دیگر قابلیت‌های آن می‌توان به حذف نویز صوتی، جلوه‌های پس‌زمینه مجازی و افزایش فریم‌های خودکار وب‌کم اشاره کرد. ما قبلاً این ویژگی را تا حدی عملا در بتا دیده‌ایم.

Nvidia Omniverse Machinima به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از بازی، فیلم سینمایی خود را تولید نمایند. کاربران می‌توانند از بازی‌های پشتیبانی شده و استفاده از وب‌کم و هوش مصنوعی خود شخصیت خلق کنند، انیمیشن‌هایی دارای چهره و صدای با کیفیت بالا تولید کنند و فیلم‌های سینمایی با کیفیت بالا بسازند. Omniverse Machinima دارای یک ابزار و موتور ردیاب بیننده است که برای دقت در طراحی، شبیه سازی نور، ویژگی‌های طبیعی، مواد و هوش مصنوعی طراحی شده است.

انویدیا همچنین برای عناوین جدیدی که از ویژگی‌های RTX  پشتیبانی می‌کنند یک بروزرسانی تهیه می‌کند که می‌توان از Fortnite و Call of Duty: Black Ops Cold War نام برد. Fortnite دارای ویژگی‌هایی همچون انعکاس اشعه‌ای، سایه‌ها، نورسنجی سراسری و انسداد محیط خواهد بود. از جمله عناوینی که دارای DLSS می‌شوند می‌توان به Boundary ، Bright Memory Infinite، Call of Duty: Black Ops Cold War، Cyberpunk 2077، Fortnite، Ready or Not، Scavengers و Watch Dogs: Legion اشاره کرد.

کارت‌های سری RTX 30 از طریق شرکت‌هایی مانند ASUS ، Colorful ، EVGA ، Gainward ، Galaxy ، Gigabyte ، Innovision 3D ، MSI ، Palit ، PNY و Zotac با اورکلاک شده کارخانه، عرضه خواهند کرد. انویدیا همچنین قصد دارد تا مدل‌های Founders   Edition را از طریق وب سایت خود بفروشد. این کارت‌ها همچنین در سیستم‌های از پیش ساخته شده از شرکت‌هایی مانند CyberPower PC ، Digital Storm ، Falcon NW ، IBUYPOWER ، Maingear ، Origin ، NZXT ، Puget و غیره ارائه می‌‌شوند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر