حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

فروش فوری تیبا کارکرده در سه مرحله با خودرو45

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

عملکرد شرکت خودرو ۴۵ به‌نحوی است که بسیاری از دغدغه‌ها و شک و تردیدها را پیرامون فروش مطمئن خودرو کارکرده به حداقل ممکن رسانده و مالکان می‌توانند با اطمینان کامل نسبت به فروش اتومبیل خود اقدام کنند و خودرو تیبا کارکرده یا هر ماشین دست دوم دیگری را تنها در سه مرحله ساده به پول نقد تبدیل کنند.

فروش خودروهای کارکرده تولید داخل شاید به مراتب ساده‌تر از سایر خودروها در بازار باشد که تیبا و انواع آن از جمله خوش فروش‌ترین خودروهای کارکرده محسوب می‌شود.

معرفی

خودرو ریزنقش تیبا به‌عنوان یک سدان کوچک از پلتفرم مشترک با پراید بهره برده و اخیرا پس از توقف تولید این محصول کهنسال سایپا، به‌عنوان خودروی جایگزین پراید به حیات خود در خطوط تولید دومین شرکت بزرگ خودروسازی ایران ادامه می‌دهد. تیبا ازلحاظ ظاهری نسبت به پراید بسیار زیباتر به‌نظر رسیده اما در قیاس با محصولات جدید حرف زیادی برای گفتن ندارد. به هر حال شرکت سایپا مدل تیبا را ابتدا با نام مینیاتور در سال ۸۸ به بازار معرفی کرد اما پس از مدتی اسم این محصول خود را به تیبا تغییر داد که تاکنون نیز دست نخورده باقی مانده است‌.

طراحی ظاهری سایپا تیبا

اگر بخواهید به‌عنوان یک ماشین‌باز یا کارشناس حرفه‌ای خودرو به تیبا نگاه کنید، ناهماهنگی‌های فراوانی در چهره و ظاهر این اتومبیل خواهید یافت که جذابیت آن را بیش‌ازپیش در نظر شما کاهش می‌دهد. اما باید بدانیم که در بازار کم‌تنوع ایران و باتوجه‌به قیمت این خودرو نمی‌توان انتقاد زیادی را به تیبا وارد دانست‌. این سدان کوچک اقتصادی، جایگزین پراید شده و نسبت به خودرو مذکور از طراحی ظاهری روان‌تر با خطوط سیال بیشتر بهره می‌برد.

با این حال، طرح چهره به‌ویژه چراغ‌ها و جلو پنجره کوچک میان آن‌ها چندان جذاب و هیجان‌انگیز به‌نظر نمی‌رسد. مخصوصا اگر تیبا را با نمونه فیس‌لیفت خود یعنی ساینا مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که طرح چهره تیبا از جذابیت چندانی برخوردار نیست و تا حدودی گنگ و اصطلاحا گیج به‌نظر می‌رسد. طراحان شرکت سعی کرده‌اند تا با استفاده از برخی خطوط روی درپوش موتور و نمای جانبی از سادگی این بخش‌ها کاهش دهند و جلوه جذاب‌تری در مقابل چشمان بینندگان رقم بزنند.

نمای عقب تیبا نیز جذابیت چندانی نداشته؛ اما به‌عنوان یک اتومبیل اقتصادی ارزان‌قیمت می‌توان آن را قابل قبول ارزیابی کرد. در مجموع باید عنوان داشت که نمای ظاهری تیبا در بازار کم‌تنوع ایران به‌نوبه خود قابل قبول ارزیابی شده و توانسته رضایت نسبی مشتریان کمتر برخوردار این‌گونه خودروهای ارزان‌قیمت را نسبت به خود جلب سازد.

طراحی داخلی تیبا

با ورود به کابین سایپا تیبا شاهد محیطی سرشار از پلاستیک‌های خشک خواهید بود که ادوات مختلف آن با سبک طراحی قدیمی و ساده درکنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. طرح داشبورد و کنسول میانی آن دارای المان هیجان‌انگیزی نبوده و درکنار سایر بخش‌ها، نمای ساده اما مناسب‌تر از پراید را دراختیار مشتریان ایرانی قرار می‌دهد. بااین‌حال، فرم غربیلک فرمان سه‌شاخه و پنل کیلومترشمار پشت آن تا حدودی قابل قبول به‌نظر می‌رسد. وجود یک محفظه کوچک در قسمت پایین کنسول میانی و دو عدد جا لیوانی نیز در نوع خود بسیار کاربردی و مناسب ارزیابی می‌شود.

کیفیت متریال به خدمت گرفته شده نیز همان‌طور که اشاره شد، چندان مرغوب نبوده و پلاستیک خشک قسمت‌های مختلف داشبورد و رودری‌ها را به خود اختصاص داده است. فضای کابین تیبا جهت حضور چهار سرنشین بزرگسال کفایت خواهد کرد؛ اما سرنشینان ردیف عقب به‌ویژه افراد بلندقد با محدودیت‌هایی از ناحیه زانو یا سر مواجه خواهند شد‌. بااین‌حال نسبت به پراید فضای تیبا اندکی جادارتر برآورد می‌شود. درمجموع باید عنوان داشت که کابین تیبا ازلحاظ طراحی و فاکتورهای کاربردی چندان سطح بالا نخواهد بود؛ اما برای مشتریان ایرانی به‌ویژه خانواده‌های کم‌جمعیت می‌تواند پاسخگوی نیازهای متعارف مشتریان باشد.

آپشن ها و امکانات تیبا

شرکت سایپا ابتدا تیبا را در چهار تیپ SL بدون ایربگ و تیپ LX با ایربگ راننده، تیپ SX با دو عدد کیسه هوا و تیپ EX با آپشن‌های مناسبی همچون تهویه خودکار، شیشه بالابر برقی عقب، تنظیم برقی آینه‌ها، ریموت کنترل و رینگ‌های آلومینیومی به دست مشتریان ایرانی رساند. بااین‌حال پس از سال ۱۳۹۶ فقط تیپ SX این خودرو توسط سایپا به مشتریان عرضه شد. در ادامه به مهم‌ترین آپشن‌های تیبا اس ایکس اشاره می‌کنیم: ترمز ضد قفل ABS، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با اسپیکرهای جلو و عقب، USB، دو عدد کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، ریموت کنترل فابریک، سیستم تهویه دستی، صندلی راننده با تنظیمات شش حالته و صندلی سرنشین با تنظیمات چهار حالته دستی، ایزوفیکس صندلی، آینه جانبی با تنظیم برقی.

مشخصات فنی تیبا

خودرو تیبا نیروی محرکه خود را مدیون پیشرانه ارتقایافته پراید بوده که با حجم ۱.۵ لیتر در این خودرو مشغول به‌خدمت شده است. حداکثر قدرت پیشرانه تیبا برابر با ۸۷ اسب‌بخار است و گشتاور آن به ۱۲۸ نیوتن‌متر می‌رسد. این میزان نیرو توسط جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی به سمت چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا صد تیبا برابر با ۱۳ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. میانگین مصرف سوخت تیبا نیز حدود ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

مزایا و معایب تیبا سایپا

در بحث نقاط قوت تیبا می‌توان به طراحی ظاهری بهتر از پراید، کابین جادارتر از پراید، بهبود ایمنی نسبت به پراید، هزینه نگه‌داری پایین، بازار دست دوم پررونق و خدمات پس از فروش و لوازم یدکی گسترده اشاره کرد. از سوی دیگر کیفیت مونتاژ، عایق‌بندی کابین و به‌طور کلی کیفیت ساخت خودرو چندان سطح بالا به‌نظر نمی‌رسد.

بازار خرید و فروش تیبا در بین خودروهای داخلی

همان‌طور که اشاره شد، تیبا به‌عنوان نسخه جایگزین یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ارزان‌قیمت ایران یعنی پراید وارد بازار کشور شد و به‌دلیل قیمت نسبتا مناسب، خیلی زود مورد توجه مشتریان مختلف قرار گرفت. درحال‌حاضر نیز تیبا به‌دلیل قیمت پایین، هزینه نگه‌داری معقول و سایر دلایل، از وضعیت فروش بسیار مناسب و پررونقی در بازار ایران سود می‌برد. بنابراین به‌راحتی می‌توان اعلام داشت که وضعیت فروش تیبا در ایران بسیار پررونق بوده و همواره مشتریان زیادی جهت خرید یک خودروی تیبا در بازار وجود خواهند داشت.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر