قابلیت بحث‌برانگیز iOS 14 برای جلوگیری از رهگیری کاربران به‌تأخیر افتاد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اپل به‌هنگام معرفی آی او اس ۱۴ (Apple iOS) اعلام کرد که این سیستم‌عامل برخی تغییرات ظاهری محسوس به‌‌خود دیده است. بااین‌حال چیزی که کاربران توجه کمتری به آن داشتند، تغییری مهم در سیاست‌های حریم خصوصی این سیستم‌عامل بود. این تغییر که در نگاه اول چندان پیچیده نیست، پتانسیل نابودی صنعتی میلیارد دلاری یعنی تبلیغات هدفمند را دارد. همین موضوع اعتراضات زیادی در بین شرکت‌های حوزه‌ی تبلیغات ایجاد کرد و درنهایت به‌نظر می‌رسد که اعتراضات آن‌ها جواب داده است.

اپل در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که قابلیت جدید iOS 14 را به‌تأخیر می‌اندازد. طبق این قانون جدید، توسعه‌دهندگان iOS 14 به‌منظور جمع‌آوری داده‌های کاربران و پایش آن‌ها در اپلیکیشن‌های موبایلی و وب‌سایت‌ها در سیستم‌های عامل iOS و iPadOS باید حتما به‌صورت مستقیم اجازه‌ی این کار را از کاربران بگیرند؛ بدیهی است که کمتر کاربری حاضر می‌شود در این شرایط اجازه‌ی رهگیری داده‌هایش را صادر کند و همین موضوع درنهایت به تبلیغات هدفمند ضربه‌ای بزرگ می‌زند. 

اپل در ابتدا اعلام کرده بود که تغییر موردبحث به‌هنگام انتشار نسخه‌ی عمومی iOS 14 به‌صورت رسمی روی کار می‌آید (این نسخه از سیستم‌عامل موبایلی اپل در تاریخی نامشخص در پاییز امسال روی دستگاه‌های مقصد منتشر می‌شود)، بااین‌حال اپل اکنون اعلام کرده که زمان بیشتری دراختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا خودشان را با جدیدترین تغییرات iOS تطبیق دهند.

در بین شرکت‌هایی که از تغییر جدید iOS نگران بودند، فیسبوک بیشتر از همه به چشم آمد. فیسبوک و گوگل دو غول صنعت تبلیغات آنلاین هستند و سیاست‌های جدید iOS 14 در حوزه‌ی حریم خصوصی به‌شدت آن‌ها را متأثر می‌کند. فیسبوک حتی اطلاعیه‌ای نیز در این زمینه منتشر کرد و به توسعه‌دهندگان هشدار داد که تصمیم جدید اپل درنهایت میزان اثرگذاری تبلیغات و به‌تبع درآمد حاصل از آن‌ها را پایین می‌آورد. 

پیام شناور iOS 14 اپل در زمینه رهگیری فعالیت های کاربر برای تبلیغات

اکثر اپلیکیشن‌های امروزی مشخصه‌ای تحت عنوان IDFA (شناسه‌ی تبلیغاتی) دارند. IDFA به توسعه‌دهندگان و بازاریابان امکان می‌دهد فعالیت‌های کاربر را در اپلیکیشن برای اهداف تبلیغاتی پایش کنند. اپل قصد دارد به‌صورت عمومی به کاربران درباره‌ی این IDFA اطلاع‌رسانی کند. فیسبوک در اطلاعیه‌ای گفت درصورتی‌که تغییر موردبحث iOS 14 به مرحله‌ی عملیاتی برسد، مجبور می‌شود استفاده از IDFA را متوقف کند. فیسبوک گفت مشکلی برای انجام این کار ندارد، اما نگران تبلیغ‌کنندگان متفرقه‌ی حاضر در شبکه‌ی بزرگ Facebook Audience Network است و معتقد است که این شرکت‌ها نمی‌توانند زیر هزینه‌های سنگینی که در پی تغییرات iOS 14 به آن‌ها تحمیل می‌شود دوام بیاورند. 

اپل در بیانیه‌ی جدید خود می‌گوید که خودش را متعهد می‌داند تا به کاربران امکان دهد خودشان تصمیم بگیرند که در فضای وب توسط شرکت‌ها رهگیری شوند یا نه. در ادامه‌ی بیانیه‌ی مطبوعاتی اپل می‌آید که به‌منظور ارائه‌ی زمان بیشتر به توسعه‌دهندگان برای اعمال تغییرات لازم، تغییر جدید iOS 14 از آغاز سال آینده‌ی میلادی به مرحله‌ی عملیاتی می‌رسد. اپل در بخشی از بیانیه‌ی خود می‌گوید توسعه‌دهندگان به انتخاب خودشان می‌توانند هنگام انتشار iOS 14 از قانون جدید تبعیت کنند، بااین‌حال انجام این کار تا سال ۲۰۲۱ اجباری نخواهد بود.

اپل در بیانیه‌ی جداگانه‌ای که برای رسانه‌ی ورج ارسال کرد می‌گوید: «ما معتقدیم که فناوری باید از حق اساسی کاربران برای حریم خصوصی محافظت کند. این گفته بدین معنی است که باید به کاربران ابزارهایی داده شود تا با استفاده از آن‌ها بفهمند داده‌هایشان توسط کدام اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها با دیگر شرکت‌ها به‌منظور تبلیغات یا اهداف وابسته به آن به‌اشتراک گذاشته می‌شود. به‌علاوه کاربران باید به ابزاری برای جلوگیری از رهگیری شدن‌شان دسترسی داشته باشند».

در ادامه بخوانید:

اپل در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود می‌گوید که طبق قانون جدید، هرگاه کاربر وارد اپلیکیشن جدیدی شود، پیغامی شناور روی صفحه می‌آید و به آن‌ها امکان می‌دهد که یکی از دو گزینه‌ی ارائه‌شده را انتخاب کنند؛ یکی از این گزینه‌ها اجازه‌ی پایش فعالیت‌های کاربر را به اپلیکیشن می‌دهد و گزینه‌ی دیگر از این کار جلوگیری می‌کند. 

اپل ازطریق تصمیم جدیدش لزوما به‌ جنگ مستقیم با صنایع تبلیغات دیجیتالی و موبایلی نمی‌رود، بااین‌حال قابلیت جدید iOS 14 را می‌توانیم جزو یکی از سرسختانه‌ترین قوانینی به‌حساب بیاوریم که اپل طی سال‌های اخیر در زمینه‌ی حریم خصوصی وضع کرده. فیسبوک که بیشتر از همه‌ی شرکت‌ها نگران است، می‌گوید انتظار داشته اپل پیش از وضع کردن قانون جدیدش برای iOS 14، این شرکت مشورت کند. فیسبوک معقتد است که سیاست جدید iOS 14 به‌شدت شبکه‌ی تبلیغاتش را متأثر می‌کند. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر