حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

اپل برای تأمین انرژی دیتاسنترش در بزرگ ترین توربین‌های ساحلی دنیا سرمایه‌گذاری می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اپل رسما تأیید کرد که قصد دارد در بزرگ‌ترین توربین‌های بادی ساحلی دنیا سرمایه‌گذاری انجام دهد تا بتواند به یکی از اهداف مهم خود یعنی تبدیل‌شدن به شرکتی که تولیداتش هیچ اثر منفی بر محیط‌زیست ندارد برسد؛ اپل پیش‌تر گفته است که برای حفاظت از محیط‌زیست استراتژی کربن خنثی برای محصولاتش درپیش می‌گیرد. فعالیت‌های خود اپل در سال ۲۰۱۸ به این هدف مهم دست پیدا کردند، بااین‌حال هدف جدید اپل، تمامی شرکت‌های حاضر در زنجیره‌ی تأمین محصول این شرکت و حتی چرخه‌ی عمر خود محصولات را شامل می‌شود. 

توربین‌های بادی موردبحث قرار است انرژی یکی از دیتاسنترهای اپل را تأمین کنند. اپل در بیانیه‌ی رسمی خود اعلام کرد که این سرمایه‌گذاری را در دانمارک انجام می‌دهد. شرکت کوپرتینویی در بیانیه‌ی خود می‌نویسد در پی سرمایه‌گذاری در تولید دو مورد از بزرگ‌ترین توربین‌های بادی ساحلی دنیا است. توربین‌های بادی ساحلی منبع تأمین‌کننده‌ی انرژی پاک و تجدیدپذیر هستند و باعث می‌شوند اپل یک قدم دیگر به هدف اصلی خود یعنی تبدیل‌شدن به شرکت کربن خنثی تا سال ۲۰۳۰ نزدیک‌تر شود.

توربین‌های یادشده که ۲۰۰ متر ارتفاع دارند در نزدیکی شهر ایسبیرگ دانمارک مستقر هستند و انتظار می‌رود که بتوانند در هر سال، ۶۲ گیگاوات‌ساعت انرژی تولید کنند که این میزان برای تأمین انرژی تقریبا ۲۰٬۰۰۰ خانه کافی است. اپل قصد دارد از این توربین‌ها به‌عنوان مرکزی آزمایشی استفاده کند تا بعدا سراغ توربین‌های بادی دریایی قدرتمند برود. انرژی تولیدشده در ایسبیرگ قرار است به دیتاسنتر اپل در شهر ویبورگ دانمارک فرستاده شود. تمامی انرژی اضافی تولیدشده توسط این توربین‌های بادی به شبکه‌ی برق دانمارک تزریق می‌شود. 

لیسا جکسون، قائم‌مقام واحد محیط‌زیست، سیاست‌ها و ابتکارات اجتماعی اپل، در این رابطه می‌گوید برای مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوایی کره‌ی زمین باید اقداماتی فوری انجام داد و به‌شکلی جهانی با شرکت‌های مختلف همکاری کرد. او می‌گوید دیتاسنتر حاضر در شهر ویبورگ مدرک بزرگ و مهمی است که نشان می‌دهد ما می‌توانیم با این چالش بزرگ جهانی مقابله کنیم.

لیسا جکسون در ادامه‌ی حرف‌هایش گفت سرمایه‌گذاری روی انرژی پاک باعث ایجاد نوآوری‌های انقلابی می‌شود؛ این نوآوری‌های انقلابی می‌توانند انرژی پاک و شغل‌های خوب را به کسب‌و‌کارها و جوامع محلی بیاورند. جکسون ادامه می‌دهد: «این، حوزه‌ای است که به‌خاطر سیاره‌مان و نسل‌های آینده، باید در آن پیش‌رو باشیم». پروژه‌ی بادی شهر ایسبیرگ درحالی آغاز می‌شود که همین چند وقت پیش یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های خورشیدی اسکاندیناوی که در شهر تایستد واقع شده، تکمیل شد. این سیستم خورشیدی عظیم نخستین پروژه‌ی خورشیدی دانمارک به‌حساب می‌آید که بدون نیاز به کمک‌هزینه‌های عمومی تولید شده است. 

اپل همچنین در بخشی دیگر از بیانیه‌ی مطبوعاتی خود اعلام کرد شماری از تأمین‌کنندگان اروپایی‌اش قدم‌هایی مهم در راستای استفاده از انرژی پاک برداشته‌اند. اپل گفت یکی از تأمین‌کنندگان آلمانی‌اش با نام Varta این هفته اعلام کرده قصد دارد تمامی تولیدات اپل را با ۱۰۰ درصد انرژی تجدیدپذیر انجام دهد. تأمین‌کنندگان مختلف اپل در سراسر اروپا کم‌کم درحال روی آوردن به انرژی پاک هستند و می‌خواهند تمامی تولیدات این شرکت را با استفاده از انرژی تجدیدپذیر به‌انجام برسانند و شامل مواردی مثل Henkel و tesa SE می‌شوند که هردوی آن‌ها نیز در آلمان حضور دارند.

از بین دیگر شرکت‌ها می‌توانیم به شرکت هلندی DSM Engineering Materials، شرکت سوئدی STMicroelectronics و شرکت بلژیکی Solvay اشاره کنیم. اپل پروژه‌ی بزرگی با نام «برنامه‌ی انرژی پاک تأمین‌کنندگان» دارد که تأمین‌کنندگان مختلف شرکت یکی پس از دیگری به آن ملحق می‌شوند. Solvay پس از ملحق شدن به این برنامه در پنج سال پیش، به‌شدت تلاش کرده است میزان استفاده از انرژی تجدیدپذیر را افزایش دهد. اپل در سال ۲۰۱۵ این پروژه را راه‌اندازی کرد. از آن زمان تاکنون ۷۲ شرکت تولیدی در ۱۷ کشور دنیا به استفاده‌ی ۱۰۰ درصدی از انرژی تجدیدپذیر برای تولید محصولات اپل مشغول شده‌اند.

هنگامی که تمامی شرکت‌های تأمین‌کننده‌ی محصولات اپل به این هدف دست پیدا کنند، از وارد شدن بیش از ۱۴٫۳ میلیون متریک تن کربن‌دی‌اکسید به محیط‌زیست به‌صورت سالانه جلوگیری می‌شود. اگر درک ابعاد این موضوع برای‌تان سخت است بهتر است مثالی بزنیم. اپل می‌گوید نهایی‌شدن پروژه‌اش مثل این است که به‌صورت سالانه بیش از سه میلیون خودرو را به‌طور کامل خاموش کنید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر