عینک واقعیت افزوده فیسبوک دو فناوری صوتی ویژه دارد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مدت‌ها از زمان اعلام آغاز کار فیسبوک روی عینک واقعیت افزوده (AR) اختصاصی می‌گذرد و گزارش جدیدی که ازسوی محققان این شرکت منتشر شده اعلام می‌کند که عینک واقعیت افزوده‌ی فیسبوک دارای فناوری صوتی پیشرفته خواهد بود. اعضای تیم تحقیقاتی Facebook Reality Labs (موسوم‌به FRL) با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی به‌طور دقیق به دو نوع فناوری صوتی که اکنون درحال کار روی آن‌ها هستند اشاره کردند.

یکی از این فناوری‌ها که فیسبوک آن را «ابرقدرت‌های ادراکی» (Perceptual Superpowers) می‌نامد به شما امکان می‌دهد برخی صداهای خاص را تقویت کنید و هم‌زمان صدای پس‌زمینه‌ی مربوط به دنیای واقعی را کاهش دهید. مزیت‌های متنوعی ازسوی فناوری ابرقدرت‌های ادراکی ارائه می‌شود؛ فیسبوک در مثالی می‌گوید که فرض کنید در رستورانی شلوغ نشسته‌اید و با فردی دیگر که روبه‌رو‌تان است مشغول گفت‌وگو هستید. در این شرایط به‌لطف فناوری موردبحث، صدای شلوغ محیط کاهش می‌یابد و صدای فردی که با او صحبت می‌کنید تقویت می‌شود. 

دو مهندس فیسبوک با عینک واقعیت افزوده فیسبوک / Facebook AR Glasses

فناوری ابرقدرت‌های ادراکی به‌منظور درست‌کارکردن، به چندین میکروفونی که فیسبوک در عینک واقعیت افزوده‌ی خود قرار داده است متکی می‌شود. درواقع این فناوری به‌لطف میکروفون‌ها، صدای اطراف شما را ضبط می‌کند. سپس فناوری موردبحث نحوه‌ی حرکات سر و چشم شما را موردبررسی قرار می‌دهد تا بفهمد که به شنیدن کدام صداهای اطراف تمایل دارید و می‌خواهید کدام صداها به گوش‌تان نرسد. محققان فیسبوک، فناوری ابرقدرت‌های ادراکی را به‌طور ویژه برای افراد کم‌شنوا توسعه نمی‌دهند، اما این فناوری می‌تواند به کمک افراد کم‌شنوایی بیاید که دوست ندارند در محیط‌های اجتماعی از سمعک استفاده کنند.

توماس لونر یکی از محققان پروژه‌ی موردبحث فیسبوک است که سابقه‌ی کار روی نخستین سمعک دیجیتالی دنیا را دارد. او می‌‌گوید فناوری ابرقدرت‌های ادراکی می‌تواند شنوایی افراد کم‌شنوا را به سطح افراد معمولی برساند و همین موضوع به افراد کم‌شنوا کمک می‌کند تا بیشتر خودشان را درگیر فعالیت‌های اجتماعی کنند. او می‌گوید مشکلات حوزه‌ی شنوایی در اغلب اوقات باعث می‌شود افراد از اجتماعات دوری کنند و فیسبوک در تلاش است تا با توسعه‌ی فناوری‌هایی جدید جلوی این اتفاق را بگیرد. 

محققان تیم FRL Research فیسبوک در بخشی دیگر از اطلاعیه‌ی جدید خود از کار روی فناوری دیگری با نام «حضور صوتی» (Audio Presence) خبر دادند. فناوری حضور صوتی نحوه‌ی جابه‌جایی صدا در دنیای واقعی را برای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بازسازی می‌کند تا دنیاهایی که برپایه‌ی این دو فناوری خلق می‌شوند حس واقع‌گرایانه‌تری به کاربر منتقل کنند. این فناوری نیز در عینک واقعیت افزوده‌ی فیسبوک وجود خواهد داشت و باعث خواهد شد صدایی که از عینک موردبحث به گوش شما می‌رسد بسیار جالب‌تر و واقعی‌تر باشد. محققان فیسبوک می‌گویند این صدا به‌گونه‌ای خواهد بود که واقعا حس خواهید کرد آن را از دنیای واقعی می‌شنوید، نه از دستگاهی الکترونیکی.

محققان فیسبوک برای عملی کردن استفاده از این فناوری، درحال کار روی المان‌های مختلفی هستند. یکی از این المان‌ها این است که محققان باید مطمئن شوند شدت صدا برای هر کدام از گوش‌های کاربر متفاوت باشد و صدا به‌گونه‌ای به گوش برسد که انگار به دیوار برخورد کرده و بازگشته است. اعضای تیم تحقیقاتی فیسبوک همچنین امیدوار هستند به راهکاری دست پیدا کنند تا بر اساس آن، صدا را بسته‌ به شکل گوش شما تغییر دهند؛ یعنی همان اتفاقی که در دنیای واقعی می‌افتد. فیسبوک امیدوار است درنهایت بتواند ازطریق فناوری حضور صوتی، حس‌و‌حال مجازی بودن تماس‌های صوتی و ویدئویی را از بین ببرد و شما فکر کنید که در دنیای واقعی مشغول حرف زدن با طرف مقابل هستید.

ویدئوی زیر، نحوه‌ی کارکرد فناوری حضور صوتی را نشان می‌دهد:

تونی میلر، مدیر تیم سخت‌افزار گروه تحقیقاتی FRL Research، می‌گوید شنوایی حس شگفت‌انگیزی است که به ما امکان می‌دهد ازطریق زبان‌هایی که با آن‌ها حرف می‌زنیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم. میلر می‌گوید او و اعضای تیم FRL Research درحال کشف فناوری‌های جدیدی هستند که می‌توانند توانایی شنوایی شما را تقویت و از آن محافظت کنند تا بتوانید بیش‌ازپیش تمرکز کنید و به‌شکلی متداول درحال برقراری تعامل با مردم و اطلاعاتی که به آن‌ها اهمیت می‌دهید باشید. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر