چرا قیمت بیت‌کوین تا ۱۰ هزار دلار سقوط کرد و برگشت؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

قیمت بیت‌کوین روز گذشته در تعدادی از صرافی‌های مطرح رمزارز در جهان از مرز ۱۰ هزار دلار پایین‌تر رفت. سقوط دیروز، دومین مرتبه‌ای بود که بیت‌کوین مرز حیاتی قیمت را در نمودارها در مقایسه با دلار آمریکا آزمایش می‌کرد. رمزارزهای مهم دیگر همچون اتر شبکه‌ی اتریوم هم سقوط را تجربه کردند. اتر در معاملات دیروز ۱۰ درصد سقوط کرد.

قیمت بیت کوین ۱۵ شهریور ۱۳۹۹

کارشناسان و تحلیل‌گران بازار رمزارز اعتقاد دارند سه فاکتور اصلی در تغییر شدید قیمت بیت‌کوین نقش داشته‌اند که در ادامه هریک از آن‌ها را به تفصیل شرح می‌دهیم.

استخراج سود نهنگ‌ها

نهنگ اصطلاحی است که به سرمایه‌گذاران بزرگ بازار، خصوصا بیت‌کوین گفته می‌شود. دیروز زمانی‌که قیمت بیت‌کوین با سقوط پنج درصدی در صرافی بایننس به ۹،۹۷۵ دلار رسید، نقدشوندندگی رمزارز مادر در صرافی بیت‌مکس کمتر از ۴۰ میلیون دلار بود. به‌صورت معمول وقتی تغییر قیمت در یک رمزارز رخ می‌دهد، معاملات آتی به ارزش حدود ۱۰۰ میلیون دلار جابه‌جا و نقد می‌شوند.

وقتی نهنگ‌ها سرمایه‌های عظیم خود را بفروشند، قیمت رمزارز کاهش می‌یابد

داده‌هایی که در بازار آتی رمزارز دیده می‌شوند، احتمال افزایش فشار ازسمت بازار لحظه‌‌ای را تأیید می‌کنند. اگرچه این احتمال هم بعید نیست، اما احتمال کمی دارد که سرمایه‌گذاران خرد، در قیمت بالاتر از ۱۰،۵۰۰ دلار تصمیم به فروش گرفته باشند.

درنهایت نهنگ‌ها از زمانی‌که بیت‌کوین به ارزش ۱۲ هزار دلار رسید، درحال استخراج سود خود بودند. قبلا هم ادعا شده بود که یکی از نهنگ‌هایی که بیت‌کوین‌های خود را به‌مدت دو سال نگه داشته بود (HODL)، آن‌ها را با قیمت ۱۲ هزار دلار فروخته است.

فروش بیت‌کوین ماینرها

در طول هفته‌ی گذشته، منبع اطلاعات بلاک‌چین بیت‌کوین، CryptoQuant ادعا می‌کرد که ماینرها مشغول استخراج سود خود از بازار هستند. مدیرعامل این شرکت، کی جونگ جو گفته بود: «ماینرها در دوره‌های زمانی مشخص، مقدار مشخصی بیت‌کوین را به صرافی‌ها ارسال می‌کنند. آن‌ها اکنون حجم زیادی بیت‌کوین را به صرافی‌ها ارسال می‌‌کنند. هرگاه آن‌ها تصمیم به فروش بگیرند، حجم قابل‌توجهی بیت‌کوین در کیف پول‌هایشان جابه‌جا و مقدار زیادی هم به صرافی‌ها منتقل می‌شود».

فروش تدریجی بیت‌کوین ماینرها که از میانه‌ی ماه آگوست شروع شد، احتمالا تأثیر قابل‌توجهی روی افزایش فشار فروش بیت‌کوین داشته است. به‌هرحال، الخاندرو دلا توره، معاون ارشد Poolin می‌گوید که نمی‌توان به‌راحتی جریان کاری و جابه‌جایی رمزارز ماینرها را رصد کرد: «من به شما اطمینان می‌دهم CryptoQuant نمی‌داند کدام کیف پول‌ها به Poolin تعلق دارند. شاید آن‌ها تعداد محدودی ماینر بزرگ را رصد می‌کنند، اما هنوز حدس و گمان زیادی در گزارش آن‌ها دیده می‌شود».

افزایش قدرت دلار و ضعف اتر

یکی از روندهای مرسوم در دو هفته‌ی گذشته، افزایش قدرت دلار ایالات متحده در بازارها بود. ارز مذکور پس از چهار ماه روند سقوطی بالاخره نشانه‌هایی از اوج‌گیری را در بازارها نمایش داد. در همین زمان، یورو مسیر کاهش ارزش را در پیش گرفت.

ازآنجاکه بیت‌کوین و طلا اغلب در مقایسه با دلار آمریکا ارزش‌گذاری می‌شوند و بسیاری از تاجران بیت‌کوین هم در آن کشور ساکن هستند، افزایش ارزش دلار می‌تواند روی کاهش قیمت بیت‌کوین تأثیر بگذارد.

نمودار قیمت اتر

در ادامه بخوانید:

نکته‌ی مهم‌تر درباره‌ی تأثیر ارزهای دیگر روی قیمت بیت‌کوین اینکه مسیر کاهش ارزش اتر ادامه دارد. کارشناسان می‌گویند دومین رمزارز بزرگ دنیا احتمالا تأثیرهایی روی قیمت رمزارز مادر هم دارد. اتر در روز گذشته به محدوده‌ی قیمتی کمتر از ۳۶۰ دلار وارد شد و تا ۳۴۰ دلار سقوط کرد. یکی از معامله‌گران سرشناس اتر به‌نام Byzantine General گفته بود اگر اتر از مرز ۳۶۰ دلار پایین‌تر برود، احتمالا تا ۲۹۰ دلار سقوط خواهد کرد.

اتر از ابتدای ماه آوریل مسیر رو‌به‌رشد را شروع و در ادامه همراهی بیت‌کوین را تجربه کرد. همین همراهی باعث می‌شود که احتمال تأثیر کاهش قیمت اتر بر عملکرد کوتاه‌مدت بیت‌کوین به‌عنوان یک احتمال مهم در نظر گرفته شود. به‌هرحال بیت‌کوین از همان روز گذشته مسیر صعودی را شروع کرد و در محدوده‌ی ۱۰،۲۰۰ دلار به تثبیت رسید. محدوده‌ای که تمایل به خرید را در کاربران افزایش می‌دهد و احتمالا شاهد افزایش تثبیت آن در روزهای آتی خواهیم بود. برخی از تحلیل‌گران باسابقه پیش‌بینی می‌کنند که بیت‌کوین تا ۱۰،۷۵۰ یا ۱۰،۹۰۰ افزایش قیمت داشته باشد و شاهد بازگشت ۲۵ تا ۴۰ درصدی در اکثر بازارها خواهیم بود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر