حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

با روش‌های نوین و تکنولوژیک تولید ورق گالوانیزه ایران فرمینگ آشنا شوید

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

استفاده از فلزات مرغوبی که دربرابر هرگونه رطوبت مقاوم باشد، اهمیت بسیار زیادی دارد. «ورق گالوانیزه» یکی از محصولاتی است که به‌دلیل مقاومت فراوان دربرابر عوامل محیطی مثل رطوبت و اکسیژن هوا، کاربرد زیادی دارد. درادامه‌ی این مقاله سایت  ایران فرمینگ قصد دارد تا درباره‌ی ورق‌های گالوانیزه و شیوه‌های نوین و تکنولوژیک ساخت این ورق‌ها صحبت کند که در کاهش هزینه‌ی تمام‌شده‌ی تولید و قیمت ورق گالوانیزه می‌تواند اثرگذار باشد.

مختصری درباره ورق گالوانیزه

برای جلوگیری از زنگ‌خوردگی و تخریب فولاد و آهن، از روش‌های گوناگونی برای محافظت از سازه‌های فولادی استفاده می‌کنند. ورق‌های گالوانیزه یا فولاد گالوانیزه یکی از محصولاتی است که در این زمینه به‌منظور محافظت از سازه‌های فولادی تولید می‌شود.

ورق‌های گالوانیزه به‌دلیل پوشش خاص خود دچار زنگ‌خوردگی نمی‌شود؛ به همین دلیل، کاربرد فراوانی در صنایع مختلف مثل ماشین‌سازی و ساختمان دارد و آن‌ها را دربرابر صدماتی مانند رطوبت، ساختمان‌های فلزی یا آسیب‌هایی مثل آتش‌سوزی، طوفان و باران‌های سیل‌آسا محافظت می‌کند.

ایران فرامینگ

مراحل تولید ورق گالوانیزه

در مرحله‌ی ابتدایی، ورق‌ها به‌شکل کلاف به یکدیگر جوش می‌خورند و برای رفع آلودگی‌ها با آب شسته می‌شوند. بعد از اتمام شست‌وشو، آن‌ها وارد کوره‌ی حرارت می‌شوند تا مراحل بازپخت را پشت‌سر بگذارند. بعد از کوره‌ی حرارت، وارد کوره‌ی مذاب شد و روی ورق‌ها لایه‌ی نازکی به‌منظور محافظت کشیده می‌شود. این لایه با کمک فشار هوا روی ورق‌های گالوانیزه تنظیم می‌شود. بعد از این مرحله، با کمک تانک آب و فشار هوا ورق را خشک می‌کنند.

با پیشرفت جوامع و حرکت آن‌ها به‌سمت صنعتی‌شدن، تولید و استفاده از این نوع ورق‌ها گسترش زیادی پیدا کرده است و به‌مرور روش‌های متنوعی برای ساخت و تولید این نوع ورق‌های ایجاد شده است. این روش‌های نوین ضعف فلزات دربرابر عوامل محیطی مثل رطوبت و اکسیژن را برطرف و محصول باکیفیت‌تری به بازار عرضه می‌کند. باید توجه کرد که در محاسبه وزن ورق گالوانیزه، روش تولید (تکنولوژیک یا سنتی) این محصولات فولادی اهمیتی ندارد و فرمول آن به پارامترهایی همچون عرض ورق، طول ورق و چگالی ورق مرتبط است.

روش‌های نوین در ساخت ورق گالوانیزه

روی هنگامی که در آب‌کاری الکتریکی معمولی و بدون عملیات بعدی استفاده می‌شود. بعد از مدتی در هوا به رنگ خاکستری تیره درمی‌آید. برای جلوگیری از این اتفاق، پوشش‌های ورق گالوانیزه گَرم معمولا از سه لایه مجزای فلزی تشکیل شده که از واکنش متالوژیکی میان آهن و روی حاصل می‌شود. روکش‌های محافظتی ورق گالوانیزه در دو دسته زیر طبقه‌بندی می‌شود:

  • گروه اول مثل اکثر رنگ‌ها و پلاستیک‌ها، پوشش حفاظتی ساده‌ای را روی ورق گالوانیزه به وجود می‌آورند.
  • گروه دوم متشکل از سیستم حفاظتی نظیر اکثر پوشش‌های روی است که با استفاده از مکانیزم حفاظت فداشوندگی عمل می‌کند و حتی بعد از بروز خسارت هم این نوع حفاظت انجام می‌شود.

بنابراین، «فلز روی» نیز به دو حالت پوشش تشکیل می‌دهد. نخست آن‌هایی که روی با فلز پایه آلیاژی تشکیل داده و نوع بعدی پوشش‌هایی است که روی یک ترکیب آلیاژی با فلز پایه ایجاد می‌کند. روش غوطه‌وری گَرم یکی از مهم‌ترین انواع پوشش‌ها روی ورق گالوانیزه از نوع دوم است.

از خواص مهمی که روکش ورق گالوانیزه در مرحله محافظت باید داشته باشد تا به‌عنوان پوشش ایدئال برای فولاد شناخته شود؛ قابلیت شکل‌پذیری آن است؛ چون ورق‌های گالوانیزه در صنایه مخلف کاربرد دارند و برای قابل استفاده بودن؛ باید شکل‌پذیر باشند. برای مثال، ورق‌های مورداستفاده در بدنه خودرو ابتدا تحت فرایند گالوانیزاسیون شکل گرفته و بعد از تغییر شکل؛ روی بدنه خودرو سوار می‌شود. به همین منظور، امروزه در حوزه تولید ورق‌های گالوانیزه، این فرایند را به‌دقت بررسی می‌کنند تا حین فرایند شکل‌دهی، روکش از سطح ورق گالوانیزه جدا نشود و بعد از عملیات نیز خاصیت حفاظت از ورق فولادی را نیز حفظ کند.

مقاومت ورق‌های گالوانیزه دربرابر شرایط محیطی به مقدار زیادی بستگی به ماهیت و طبیعت حفاظتی لایه‌های سطحی حاصل از اکسیدهایی دارد که روی آن به شکل پوشش کشیده شده است. این لایه‌های نازک عمدتا از اکسید روی، هیدروکسید روی و کربنات روی تشکیل شده است. نرخ خوردگی یا قدرت محافظت پوشش‌های ورق گالوانیزه به نوع محیط بستگی دارد.

برای جلوگیری از خوردگی ورق‌های گالوانیزه، در فرایند تولید رنگ‌آمیزی می‌شوند. این کار موجب ایجاد یک لایه محافظتی می‌شود که به سیستم دوبلکس معروف است و بر عمر ورق می‌افزاید.

ایران فرامینگ

  • روکش ورق گالوانیزه

ضخامت این پوشش بسته به نوع مصرف می‌تواند تا ۲۰۰ میکرون باشد. رنگ این پوشش سفید و مایل به خاکستری است و می‌تواند حالت تزئینی هم داشته باشد. برای حفظ و کنترل ضخامت پوشش ورق‌های گالوانیزه در حالت استاندارد؛ از دو روش استفاده می‌شود:

  • عبور جسمی که باید زیر پوشش قرار بگیرد، از درون حمام مذاب فلز روی که به آن «گالوانیزه به روش غوطه‌وری گرم» می‌گویند. در ایجاد پوشش به روش ورق‌های گالوانیزه گرم، اتصال بین قطعه و فلز باید یک اتصال محکم و بادوام باشد. به‌عبارت‌دیگر، بین قطعه و فلز پوشش‌دهنده باید یک ترکیب فلزی به‌وجود آید. دوام این پوشش به نوع روش و میزان دقت در انجام آن و کیفیت آن پوشش بستگی دارد. در این مرحله، ورق باید در حمام مناسبی که قبلا آماده شده است براساس هدف و کاربرد نهایی مشخص برای مدت زمانی معین و با دمای از قبل محاسبه شده  قرار بگیرد. در این مرحله مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی اصلی روی ورق صورت گرفته و لایه‌های آلیاژی شکل می‌گیرند و در پایان در شرایط کنترل شده قطعه سرد می‌شود.
  • استفاده از آب‌کاری که معمولا به آن گالوانیزه سرد یا الکتروگالوانیزاسیون می‌گویند. در این روش حفاظتی، با ایجاد خردگی گالوانیک یا درواقع پوشاندن فلز مادر توسط لایه محافظی از فلزات دیگر به‌ویژه روی، از فلز پایه یا مادر محافظت می‌شود. مکانیزم کار بدین‌صورت است که این لایه محافظ درواقع به‌عنوان آند عمل می‌کند و دچار خوردگی می‌شود و از خوردگی فلز پایه جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل، به‌عنوان لایه فداشونده شناخته می‌شود.
  • بسته‌بندی ورق گالوانیزه

برای بسته‌بندی ورق‌های گالوانیزه به منظور جلوگیری از تخریب و آسیب دیدن سطح ورق، افزایش طول عمر این ورق‌ها و سهولت در حمل‌ونقل باید اصول خاصی را رعایت کرد. انواع مختلف بسته‌بندی ورق‌های گالوانیزه وجود دارد که از ساده تا پیشرفته دسته‌بندی می‌شود. در ساده‌ترین نوع بسته‌بندی تنها از لبه‌های داخلی و خارجی ورق محافظت می‌شود. کامل‌ترین نوع بسته‌بندی ورق‌های گالوانیزه، همه سطوح ورق و لبه‌های داخلی و خارجی آن توسط کاغذ ضدآب و پوشش‌های مخصوص محافظت می‌شود و برای مدت طولانی‌تری قابلیت استفاده و نگه‌داری دارد.

ایران فرمینگ؛ ارائه کننده محصولات فولادی باکیفیت

با صنعتی‌تر و گسترده‌تر شدن کشورها، استفاده از این فلزات و کاربرد آن‌ها گسترش یافته است. «ایران فرمینگ» یکی از ارائه‌کنندگان انواع محصولات فولادی باکیفیت مثل ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق شیروانی و… است که با قیمتی مناسب آن‌ها را به شما عرضه می‌کند. این مجموعه تجربه بسیاری در حوزه تولید محصولات فولادی دارد و با رعایت استانداردها، حفظ تنوع محصولات و قیمت مناسب جایگاه خوبی در تولید محصولات اولیه پیدا کرده است.

شما می‌توانید برای خرید ورق گالوانیزه از مشاوران و کارشناسان این مجموعه یاری بخواهید. شما می‌توانید برای اطلاع از انواع و قیمت محصولات از «ایران فرمینگ» دیدن کنید یا با شماره‌های زیر در تماس باشید.

  • ۰۲۱-۵۵۵۰۸۲۷۸
  • ۰۹۱۲۱۱۲۷۷۸۷
  • ۰۹۱۲۰۴۱۴۱۰۰

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر