حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ایکس باکس سری ایکس یا ایکس باکس سری اس ؟ کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

پس از مدت‌ها شایعه‌های مختلف، بالاخره دیروز و پس از اینکه اطلاعاتی تکمیلی از ایکس باکس سری اس فاش شد، مایکروسافت هم رسما این کنسول را تأیید کرد. این کنسول با قیمت ۲۹۹ دلاری ازلحاظ ابعادی کوچک‌ترین عضو از خانواده ایکس‌باکس تا امروز به‌حساب می‌آید و یکی از نمایندگان مایکروسافت در نسل نهم بازی‌های ویدئویی خواهد بود. به‌همین‌دلیل، تصمیم گرفتیم تا در قالب مطلبی، این کنسول را با برادر بزرگ‌ترش، یعنی ایکس باکس سری ایکس، مقایسه کنیم و ببینیم هرکدام از این محصولات، چه نوع کاربری را هدف گرفته‌اند. 

دانلود ویدئو از آپارات

ایکس باکس سری ایکس

نماینده‌ی قوی‌تر مایکروسافت در نسل نهم کنسول ایکس باکس سری ایکس است. این کنسول در مراسم The Game Awards سال گذشته رسما ظاهر آن رونمایی شد. مایکروسافت برای پردازنده‌ی مرکزی (CPU) این کنسول از پردازنده‌ای هشت‌هسته‌ای با فرکانس ۳/۸ گیگاهرتز استفاده کرده که مدلی شخصی‌سازی‌شده از خانواده Zen 2 شرکت AMD است. همچنین، پردازنده‌ی گرافیکی این کنسول هم مدل شخصی‌سازی‌شده‌ی RDNA 2 با قدرت ۱۲ ترافلاپس است. ایکس‌باکس سری ایکس ۱۶ گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 دارد که ۱۰ گیگابایت آن به به پهنای حافظه 560 GB/s و ۶ گیگابایت آن هم به پهنای 336 GB/s اختصاص دارد. 

قسمت بالایی ایکس باکس سری ایکس

در بحث فضای ذخیره‌سازی، مایکروسافت روی ایکس باکس سری ایکس از ۱ ترابایت SSD شخصی‌سازی‌شده از نوع NVME استفاده کرده که به‌لطف درگاه تعبیه‌شده، امکان استفاده از اکسپنشن یک‌ترابایتی هم فراهم شده است. این کنسول از هارد‌های اکسترنال هم پشتیبانی می‌کند. عملکرد هدف ایکس‌باکس سری ایکس اجرای بازی‌ها روی رزولوشن 4K با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه و ارتقادادنی تا ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه است و به‌لطف پشتیبانی از ویژگی‌هایی چون ری‌تریسینگ سخت‌افزاری قصد دارد تصاویر چشم‌نوازی از بازی‌ها ارائه دهد. همچنین، ویژگی Quick Resume یکی دیگر از قابلیت‌های جالب این کنسول به‌حساب می‌آید که به‌کمک آن، می‌توانید بدون وقفه بین بازی‌ها سوییچ کنید و آن‌ها را از همان جایی ادامه دهید که کنار گذاشته بودید.

ایکس باکس سری ایکس در کنار دسته بازی

با تمام این مشخصات و تفاسیر، ایکس‌باکس سری ایکس کنسولی است که اگر نمایشگری با رزولوشن 4K دارید، برایتان مناسب خواهد بود. سرویس ایکس‌باکس گیم‌پَس مایکروسافت باعث می‌شود هزینه‌ی شما برای تجربه‌ی بازی‌ها کاهش چشمگیری پیدا کند؛ به‌شرطی که بازی دلخواهتان روی این سرویس ارائه شود. هرچند مایکروسافت هنوز رسما چیزی در این باره نگفته است، طبق اعلام سایت ویندوزسنترال به‌استناد منابع معتبر این سایت، قیمت ایکس باکس سری ایکس ۴۹۹ دلار خواهد بود. همچنین اگر در نسل هشتم از کاربران کنسول‌های ایکس‌باکس بوده باشید، خبر خوشحال‌کننده این است که می‌توانید از لوازم جانبی خودتان روی کنسول نسل‌نهمی هم استفاده کنید و مثلا اگر دسته‌ی ایکس باکس وان داشته باشید، به خرید دسته‌ی دوم برای کنسول جدید نیازی نخواهید داشت. ایکس‌باکس سری ایکس از درایو نوری نیز بهره می‌برد و از بازی‌های فیزیکی هم پشتیبانی می‌کند. افزون‌براین به‌لطف قابلیت Backward Compatibility، ایکس‌باکس سری ایکس از بازی‌های پشتیبانی‌شده نسل‌های قبلی هم بهره‌مند خواهد بود. 

ایکس باکس سری اس

نماینده‌ی ارزان‌تر مایکروسافت در نسل نهم کنسول تازه‌ معرفی‌شده‌ی ایکس باکس سری اس است که از مدت‌ها پیش شایعه‌هایش شنیده می‌شد و این قضیه به‌حدی رسید که به‌قول خود مایکروسافت، آن‌ها نصف شب (به وقت آمریکا) رسما این کنسول را تأیید کردند! ایکس باکس سری اس کوچک‌تر از سری ایکس است و فعلا مدل سفیدش معرفی شده که البته فن سیاه‌رنگی هم روی آن دیده می‌شود. بااین‌همه، مهم‌تر از بحث ظاهر مشخصات فنی ایکس باکس سری اس است که باید بررسی کنیم. 

ایکس باکس سری اس در حالت افقی

مایکروسافت برای این کنسول هم از همان CPU هشت‌هسته‌ای Zen ایکس باکس سری ایکس استفاده کرده است؛ اما در بحث GPU کنسول تفاوت دیده می‌شود؛ جایی که از پردازنده‌ی گرافیکی RDNA 2 با قدرت چهار ترافلاپس استفاده شده و حافظه‌ی کنسول هم ۱۰ گیگابایت از نوع GDDR 6 است. درحالی‌که ایکس‌باکس سری اس فاقد درایو نوری است و فقط می‌توان نسخه‌ی دیجیتالی بازی‌ها را روی آن تجربه کرد، باید در نظر داشته باشید که فضای ذخیره‌سازی این کنسول SSD با حجم ۵۱۲ گیگابایت است. با درنظرگرفتن اینکه مثلا درحال‌حاضر بازی مثل Call of Duty: Modern Warfare حجمی حدود ۲۰۰ گیگابایت دارد، فضای ۵۱۲ گیگابایتی سری اس به‌احتمال زیاد افرادی را به‌سمت استفاده از حافظه‌های اکسترنال سوق می‌دهد که می‌خواهند بازی‌های متعددی روی کنسولشان نصب داشته باشند. در این زمینه، پشتیبانی کنسول از هارد اکسترنال تأیید شده است؛ ولی هنوز به امکان اضافه‌کردن اکسپنشن‌ها ازطریق درگاه موجود روی سری ایکس اشاره‌ای نشده است. 

طبق اعلام مایکروسافت، ایکس باکس سری اس برای اجرای بازی‌ها در رزولوشن 1440p و نرخ ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه در نظر گرفته شده است. البته این کنسول قدرت اجرای ویدئو‌های 4K را هم خواهد داشت و بازی‌ها هم می‌توانند به‌شکل آپ‌اسکیل‌شده به رزولوشن 4K هم برسند. در این حالت، از رزولوشن 4K واقعی استفاده نمی‌شود و مثل کاری که در برخی بازی‌های کنسول‌های میان‌نسلی نسل هشتم هم شاهد بودیم، ازطریق شیوه‌هایی بازی در رزولوشن پایین‌تر اجرا و بعد به 4K آپ‌اسکیل می‌شود. با وجود داشتن قدرت کمتر از سری ایکس، سری اس هم خوشبختانه از قابلیت ری‌تریسینگ و همینطور Quick Resume بهره می‌برد. 

ایکس باکس سری اس در حالت ایستاده کنار دسته

آنچه ارزش خرید مناسبی به ایکس باکس سری اس می‌دهد، قیمت ۲۹۹ دلاری این کنسول است. این قیمت‌گذاری باعث می‌شود اگر به موضوعاتی همچون اجرای بازی‌ها در رزولوشن 4K اهمیت نمی‌دهید، بتوانید به خرید سری اس فکر کنید. با درنظرگرفتن این نکته که گیم‌پَس هم گزینه‌ای برای دسترسی داشتن به تعداد زیادی بازی روی این کنسول هم وجود دارد، مخصوصا در وضعیت فعلی کشورمان، سری اس گزینه‌ی مناسبی برای ورود به نسل نهم به‌نظر می‌رسد؛ مگر اینکه بدون درنظرگرفتن مسائل اقتصادی، به داشتن و نگه‌داری نسخه‌ی فیزیکی بازی‌ها علاقه‌مند باشید یا به‌دلیل داشتن نمایشگر 4K، اجرای بازی‌ها روی این رزولوشن اهمیت فراوانی برایتان داشته باشد. عرضه‌ی سری اس در ۲۰ آبان رسما تأیید شده است. 

مایکروسافت فعلا قیمت رسمی سری اس را اعلام کرده که با‌توجه‌به اخبار منتشر‌شده، قیمت ۴۹۹ دلاری سری ایکس هم تقریبا قطعی به‌نظر می‌رسد. همچنین، شایعه‌هایی از اعلام قیمت پلی‌استیشن 5 در همین روزها هم به‌گوش می‌رسد. حال، نوبت شما است که بگویید باتوجه‌به اطلاعات ارائه‌شده، اگر بخواهید برای نسل نهم سراغ مایکروسافت بروید، از بین این دو کنسول کدام را انتخاب خواهید کرد؟ 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر