حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

شرکت ترانزیت پهنای باند برای تجارت با کشورهای خارجی تأسیس می‌شود

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

به‌گفته‌ی نایب رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت ایران، اساسنامه‌ی ایجاد شرکت ترانزیت پهنای باند در دست بررسی کمیسیون اقتصادی دولت است تا تجارت ترانزیت پهنای باند ایران به کشورهای خارجی تسریع شود.

سجاد بنابی در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد که در ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور به شرکت ارتباطات زیرساخت اختیار داده شده تا یک شرکت دولتی ترانزیت اینترنت ایجاد کند. به‌گفته‌ی بنابی، طبق این ماده، دولت باید در این شرکت حداکثر ۴۹ درصد سهام را دراختیار داشته باشد و ۵۱ درصد شرکت ترانزیت پهنای باند نیز دراختیار بخش خصوصی باشد.

بنابی توضیح می‌دهد که اساسنامه‌ی ایجاد شرکت ترانزیت پهنای باند در وزارت ارتباطات تدوین شده و به تصویب رسیده است و اکنون در مرحله‌ی تصویب نهایی در کمیسیون اقتصادی دولت به‌سر می‌برد. مدل اجرایی تکلیف قانونی ایجاد شرکت مطابق با مصوبه‌ی هیأت دولت خواهد بود.

نایب رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت اعتقاد دارد که ایجاد شرکت ترانزیت پهنای باند می‌تواند فروش ترانزیت ایران در زمینه‌ی پهنای باند به کشورهای خارجی را تسریع کند و هدف نیز این است که کار در بخش خصوصی انجام گیرد چون محدودیت‌های قانونی کمتری دارد.

سجاد بنابی خاطرنشان می‌کند که ترانزیت پهنای باند ایران به کشورهای خارجی، ارتباطی به پهنای باند داخل کشور ندارد و روی آن نیز تأثیری نخواهد داشت. بنابی می‌گوید: «با ایجاد شرکت ترانزیت پهنای باند، ایران می‌تواند بازار ترانزیت ارتباطی کشورهای همسایه را دراختیار بگیرد که می‌خواهند از ایران رد شده و به اروپا متصل شوند.»

درحال‌حاضر، کانال سوئز، مسیر اصلی ترانزیت بین‌الملل در جهان محسوب می‌شود. این کانال ۲۵ ترابیت اطلاعات در ثانیه رد و بدل می‌کند و همین شرایط باعث ایجاد نگرانی کارشناسان شده است.

به‌عقیده‌ی کارشناسان، این نقطه از جهان وضعیت بحرانی دارد و کنسرسیوم‌های متعددی می‌توانند به‌منظور کسب سود اقتصادی و تصاحب درصدی از انتقال حجم ترافیک در مسیر بین‌المللی کانال سوئز به رقابت بپردازند.

پروژه بین‌المللی ترانزیت ارتباطات ایران و اروپا به‌همین منظور به اجرا درآمده است تا ارتباطات شرق و غرب را برقرار کرده و ده درصد از حجم ترافیک کانال سوئز را بین چهار شرکت عمان تل، روس تلکام، C&W انگلیس و شرکت ارتباطات زیرساخت انتقال دهد. پروژه بین‌المللی ترانزیت ارتباطات ایران و اروپا (EPEG) یکی از پروژه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت در دولت‌های نهم و دهم بوده که از سال ۹۵ مطرح شده اما کنسرسیوم آن از تاریخ ۸ جون ۲۰۱۱ تشکیل شده است. بیشترین سهم در این کنسرسیوم متعلق به ایران است؛ بیشترین مسافت در مسیر پروژه هم توسط ایران عملیاتی شده است.

اجرای این پروژه می‌تواند فرصتی را دراختیار کشورهای منطقه و اپراتورهای بزرگ بین‌المللی قرار دهد تا به نیازهای ارتباطی و اطلاعاتی خود ازطریق مسیری میان‌بر و ایمن دسترسی داشته باشند.

پروژه ترانزیت ارتباطات ایران و اروپا از عمان شروع می‌شود و با کابل دریایی باراکا-جاسک و عبور از شبکه فیبر نوری شرکت ارتباطات زیرساخت، از ایران به آذربایجان و سپس از روسیه تا فرانکفورت امتداد پیدا می‌کند؛ این مسیر ۸ هزار کیلومتر طول دارد و می‌تواند ایران را برای تبدیل‌شدن به هاب منطقه یاری کند.

ظرفیت انتقالی پروژه، از ۵۴۰ گیگابیت‌برثانیه در ۵ خرداد ۱۳۹۲ شروع شد و قرار است به ۳/۲ ترابیت‌برثانیه و درنهایت به ظرفیت اسمی خود یعنی ۶٫۴ ترابیت افزایش یابد. خط ارتباطی ایران و اروپا می‌تواند ارتباط را با تأخیر ۹۸ میلی‌ثانیه بین دو سر آن برقرار کند. 

پروژه ترانزیت ارتباطات ایران و اروپا می‌تواند ارزآوری فوق‌العاده‌ای برای کشورمان داشته باشد و تا پایان برنامه‌ی ششم، سود بیش از ۵ هزار میلیارد تومانی به ارمغان بیاورد. همچنین می‌توان پهنای باند اینترنت کشور را از شمال به جنوب با هزینه‌ای بسیار کمتر از قبل تأمین کرد؛ چرا که پروژه ترانزیت ارتباطات ایران و اروپا در عمان به پروژه‌ای وصل خواهد شد که اروپا را به هند وصل می‌کند.

نائب رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت می‌گوید با اجرای پروژه‌ی یادشده، به‌جای اینکه کشورهای همسایه برای دریافت پهنای باند اینترنت از مسیر دریا و اقیانوس هند و کانال سوئز به اروپا برسند، از مسیر ترانزیت پهنای باند ایران و ترکیه به‌سمت اروپا متصل می‌شوند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر