مازراتی MC20 رونمایی شد: ۶۲۱ اسب‌بخار قدرت و طراحی بی‌نظیر

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

میان خودروسازی که در طراحی و ساخت خودروهایش از گذشته خود به‌اندازه الهام می‌گیرد و خودروسازی که در این کار زیاده‌روی می‌کند مرز کمی وجود دارد. خودروساز ایتالیایی مازراتی در سال‌ها اخیر بیشتر به سمت حالت دوم سوق داشت. امروز اما با رونمایی سوپر خودروی موتورمیانی جدید این شرکت، بالاخره پس از ۱۶ سال یک مدل جدید به خانواده مازراتی اضافه شد. معرفی رسمی در شامگاه روز چهارشنبه اتفاق افتاد و تمام مشخصات و المان‌های طراحی این خودرو حاکی از ورود یک خودروی تازه‌نفس به بازار هستند.

مازراتی MC20 برخلاف شباهت در نامگذاری با سوپر اسپرت مازراتی MC12 که در سال ۲۰۰۴ معرفی شده بود (و براساس فراری انزو توسعه یافته بود)، هیچ ارتباطی با آن خودرو ندارد. طراحی و مهندسی این خودروی جدید در خود مازراتی به انجام رسیده است. در مقایسه با مدل MC12، این خودرو از کاراکترهای طراحی منحصربه‌فرد کمتری برخوردار است اما همچنان بسیار زیبا و آینده‌نگرانه طراحی شده است. در جلوی خودرو می‌توان جلوپنجره مشهور مازراتی را دید که به شباهت این خودرو به دیگر اعضای خاندان مازراتی کمک فراوانی می‌کند. MC20 از لحاظ فنی به مدل گرن توریزمو کوپه که اخیرا معرفی شد هم شباهتی ندارد، چراکه مدل مذکور بیشتر از یک خودروی اسپرت یک گرن تورر به‌شمار می‌رفت.

طراحی

طراحی MC20 نشان‌دهنده تلفیق بی‌نظیری از هنر و علم آیرودینامیک است. مازراتی هم برای تاکید بیشتر بر آیرودینامیک این خودرو بخش‌های متعدد بدنه را که به بهره‌وری بیشتر خودرو در حرکت کمک می‌کنند را به‌شکلی متفاوت رنگ‌آمیزی کرده است (به‌رنگ سیاه). اما دیگر بخش‌های خودرو که به‌رنگ سفید هستند (مازراتی این سفید را Bianco Audance نامیده است) جایی بود که طراحان اوج هنر خود را به‌کار بسته‌اند. رنگ سفید این خودرو به گفته سازنده « درخشش سنگ مرمر معدنی متاثر از نور غروب آفتاب مدیترانه را برانگیخته است».

بدنه اصلی خودرو درحالیکه عاری از بالچه پشتی و دیفیوزری بزرگ است، ساده و زیبا طراحی شده است. حفره‌های درون بدنه (که معمولا به‌منظور افزایش بهره‌وری آیرودینامیکی طراحی می‌شوند) به حداقل رسیده‌اند. مازراتی برای هرچه اسپرت‌تر نشان‌دادن این خودرو از فیبرکربن در ساخت قطعاتی نظیر دیفیوزر عقب استفاده کرده است.

ساختار شاسی MC20 را مونوکوک فیبرکربن تشکیل می‌دهد؛ خودروسازی دلارا (که شهرت بسیاری در ساخت شاسی خودروهای مسابقه‌ای را دارد) نیز در توسعه این شاسی به مازراتی کمک رسانده است. شاسی مذکور به‌کونه‌ای طراحی شده است تا بتوان سه نسخه متفاوت از MC20 را سوار کند: نخست یک نسخه کوپه (همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید)، دوم یک نسخه رودستر (بدون سقف) که قرار است در آینده از آن رونمایی شود و سوم یک نسخه برقی! این شاسی طراحی شده است تا بتواند در سطح زیرین خود میزبان باتری‌ باشد. لایه دربرگیرنده باتری نیز چیزی بیش از فیبرکربن تقویت شده نیست. درباره رونمایی نسخه برقی MC20 هنوز هیچ اطلاعیه رسمی از مازراتی منتشر نشده است.

موتور و ساختار فنی

نسخه ابتدایی MC20 از یک واحد تویین‌توربو ۳ لیتری V6 با زاویه سیلندر ۹۰ درجه سود می‌برد که ۶۲۱ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور که مازراتی آن را نتونو (Nettuno به معنای نپتون) می‌نامد، کاملا جدید بوده و احتمالا هدف اصلی ساخت آن هم رسیدن به قدرت ۶۲۱ اسب‌بخار بوده است چراکه این همان میزان قدرتی است که MC12 نیز از آن استفاده می‌کرد؛ شایان‌ذکر است که MC12 برای رسیدن به این قدرت به دوبرابر سیلندرها و حجم‌موتور MC20 نیاز داشت. درحالیکه فناوری القای فشاری کلید اصلی رسیدن به این میزان قدرت بوده، مازراتی از فناوری دیگری به‌نام احتراق دوگانه هم در MC20 استفاده کرده است. احتراق دوگانه با استفاده از یک محفظه پیش‌ از احتراق به بالاتر رفتن بهره‌وری و کارایی احتراق موتور اصلی کمک می‌کند.

۶۲۱ اسب‌بخار قدرت MC20 از طریق یک جعبه‌دنده ۸ سرعته دوکلاچه و دیفرانسیل مکانیکی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. MC20 بدون سرنشین  ۱۵۰۰Kg وزن دارد و به‌گفته مازراتی در میان هم‌رده‌های خود از بهترین نسبت‌ نیروبه‌وزن برخوردار است. با توجه به نرخ ۲۱۰ هزار دلاری MC20 هم‌رده‌های آن خودروهایی نظیر مک‌لارن ۵۷۰GT خواهند بود.

فنربندی این خودرو در عقب و جلو از نوع دوجناقه می‌باشد. فرمان آن نیز با بهره‌گیری از سیستم نیمه‌هوشمند به‌گونه‌ای طراحی شده است که با کاهش زوایای هرز فرمان به افزایش حس پویایی در راندمان کمک می‌کند. ترمزهای کربن‌سرامیکی این خودرو نیز که ساخت شرکت مشهور برمبو هستند، هم در عقب و هم در جلو به شش پیستون مجهز شده‌اند.

کابین

کابین و فضای داخلی MC20 تلفیقی است از حس سواری بر یک خودروی مسابقه‌ای و یک خودروی ساده شهری. برای بهتر رساندن این مطلب به مخاطب، مازراتی در تبلیغات خود گفته که «تنها کلیدهای مهم و ضروری» برروی فرمان این خودرو جاخوش کرده‌اند. نکته تعحب‌آور عدم حضور لانچ‌کنترل و کروزکنترل بود. کلید انتخاب حالت‌های متفاوت رانندگی نیز برخلاف بسیاری از خودروهای موجود در بازار در کنسول میانی قرار گرفته است.

دو نمایشگر ۱۰ اینچی به‌عنوان نمایشگر کنسول میانی و صفحه اطلاعات راننده به ایفای نقش می‌پردازند و همانند خودروی پول‌استار ۲، از سیستم اندروید اوتوموتیو بهره‌ می‌برند. این نرم‌افزار با استفاده از یک رابط کاربری بسیار ساده و مرتب، به راننده این اجازه را می‌دهد تا به اطلاعات گوشی هوشمند خود به راحتی دسترسی داشته باشد. درکنار اندروید اوتوموتیو شاهد حضور سیستم کنترل لمسی MIA هستیم؛ MIA یا همان دستیار هوشمند مازراتی (Maserati Intelligent Assistant) به بهترشدن تجربه کاربری دیجیتال راننده کمک می‌کند.

براساس ادعای مازراتی حجم بخش بار MC20 در جلو و عقب مجموعا ۱۵۰ لیتر است. باوجود اینکه این حجم چندان زیاد محسوب نمی‌شود اما از حجم بار MC12 بیشتر است که هیچ جایی برای بار نداشت! حضور فضای بار MC20 بر تفاوت آن با MC12 تاکید می‌کند و بیان‌کننده قابل استفاده بودن آن در مصارف روزانه است.

باید دانست که پیش از آنکه این خودرو یک خودروی شهری به‌شمار بیاید یک سوپر اسپرت با ۶۲۱ اسب‌بخار قدرت است. با معرفی MC20 سازنده قول داده است که این خودرو «مازراتی را به دنیای مسابقات باز می‌گرداند». این خبر بسیار خوبی برای طرفداران مسابقات ریسینگ و مازراتی است اما برای تحقق آن باید مدتی انتظار کشید تا زمان و نحوه اجرای آن روشن شود.

تاریخ تحویل نخستین MC20 به‌ دست مشتری همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. خوشبختانه برخلاف MC12 که از آن تنها ۵۰ عدد در سراسر جهان ساخته شد، خودروی جدید مازراتی تولید محدود نیست. در ادامه می‌توانید تصاویر بیشتری را مازراتی MC20 را مشاهده کنید:

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر