اپل واچ ۶؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بر اساس شواهد و قرائن، زمان زیادی تا معرفی و عرضه اپل واچ ۶ باقی نمانده است. شرکت اپل قصد دارد روز سه شنبه ۲۵ شهریور ماه (۱۵ سپتامبر) رویداد جدیدی برگزار کند و از جدیدترین محصولات خود رونمایی کند. با اینکه گزارش‌های ضد و نقیض متعددی در باب معرفی سری آیفون ۱۲ در این مراسم وجود دارد، ولی نسل جدید گوشی های محبوب آیفون، تنها محصول رونمایی شده در این کنفرانس آنلاین نخواهد بود. به احتمال زیاد، سه شنبه هفته بعد از نسخه جدید محصول پوشیدنی اپل بیشتر خواهیم شنید.

اپل پیش از این با رونمایی و عرضه نسخه بتای watchOS 7، ما را برای واچ ۶ آماده کرده است. البته که این سیستم عامل برای اپل واچ‌های قدیمی‌تر نیز عرضه می‌شود اما مشخص است که اپل نسخه جدید آن را با هدف نگاه به آینده ساعت های هوشمند خود طراحی کرده است؛ به همین جهت، این موضوع ایده خوبی از آنچه که اپل برای دستگاه جدید خود در سر دارد، به ما می‌دهد.

اپل واچ ۵ به خودی خود، ساعت هوشمند بسیار خوبی است ولی جانشین آن قرار است علاوه بر رفع مشکلات آن، حاوی ویژگی‌های جدید و بهبود مشخصات باشد. به احتمال زیاد، واچ ۶ سازگاری بهتری با آیفون و آیپد نیز خواهد داشت.

ما در این مقاله قصد داریم تا همه اخبار، شایعات، اطلاعات فاش شده و گزارش‌های منتشر شده درباره اپل واچ ۶ را جمع‌آوری کنیم و در انتها، از انتظاراتی که از این ساعت هوشمند داریم نیز صحبت کنیم. با این حال، باید به این نکته اشاره کنیم که بخش اعظم محتوای این مطلب را شایعات و گزارش‌های غیررسمی پوشش می‌دهند و تا پیش از رونمایی رسمی از سوی اپل، نباید با قطعیت نسبت به صحت و سقم آن‌ها باور داشته باشیم چراکه ممکن است برخی از این اطلاعات اشتباه و تنها حدس و گمانه‌زنی منابع مختلف باشد.

پاسخِ پرسش‌های مهم درباره این محصول

  • این محصول چیست؟ پوشیدنی جدید شرکت اپل
  • چه زمانی عرضه می‌شود؟ احتمالاً اواخر ماه سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی
  • قیمت آن چقدر خواهد بود؟ احتمالاً حدود ۳۹۹ دلار / ۳۹۹ پوند

تاریخ عرضه و قیمت اپل واچ ۶

به استثنای اپل واچ اصلی، هر مدل جدید از این سری، در ماه سپتامبر سال‌های مربوط به خود وارد بازار شده‌اند بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که اپل واچ ۶ (Apple Watch 6) نیز سپتامبر امسال روانه بازار گردد. همچنین گزارش‌هایی در خصوص عرضه آیپد ایر ۴ (iPad Air 4) نیز در کنار این محصول منتشر شده است.

اپل روز سه شنبه ۲۵ شهریور ماه (۱۵ سپتامبر) ساعت ۲۱:۳۰ شب میزبان رویدادی آنلاین، برای معرفی [احتمالی] سری گوشی های آیفون ۱۲ خواهد بود. به طور معمول، نسل جدید ساعت های هوشمند اپل واچ در کنار این سری گوشی های رده بالا معرفی می‌شوند، بنابراین چنین چیزی برای اپل واچ ۶ نیز صدق می‌کند.

البته به محض معرفی، نمی‌توان واچ ۶ را خرید و علاقه‌مندان برای دسترسی به آن باید تا ۱۰ روز پس از معرفی این محصول صبر کنند.

البته هنوز مشخص نیست که آیا پاندمی ویروس کرونا روی برنامه‌ها و تاریخ‌های تعیین شده اپل تاثیر گذاشته است یا خیر. تا این لحظه، شایعات متعددی منتشر شده که حاکی از تاخیر معرفی و عرضه سری آیفون ۱۲ هستند بنابراین ممکن است شاهد وضعیتی مشابه برای اپل واچ ۶ نیز باشیم. علاوه بر این، یکی از منابع معتبر حوزه فناوری مدعی شده است که اپل واچ تا اکتبر ۲۰۲۰ میلادی عرضه نخواهد شد.

در مورد قیمت، ظاهراً قیمت این ساعت هوشمند جدید مشابه اپل واچ ۵ خواهد بود به این معنی که قیمت پایه آن از ۳۹۹ دلار / ۳۹۹ پوند آغاز خواهد شد.

طراحی و نمایشگر اپل واچ ۶

ما در حال حاضر شاهد انتشار چندین شایعه پیرامون اپل واچ ۶ بوده‌ایم؛ از جمله احتمال استفاده از صفحه نمایش جدیدی در آن. اپل واچ ۵ از صفحه نمایشی OLED استفاده می‌کرد، اما گزارشی جدید حاکی از آن است که اپل برای واچ ۶ از نمایشگر microLED استفاده خواهد کرد.

مزیت اصلی microLED این است که کم مصرف محسوب می‌شود و این گفته به این معناست که اپل واچ ۶ عمر باتری بهتری خواهد داشت.

با وجود همه این گفته‌ها، گزارش اخیر دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد اپل در اپل واچ ۶ از همان نمایشگر نسل پنجم این ساعت هوشمند استفاده می‌کند.

تغییر احتمالی موجود دیگر در نمایشگر این محصول، اضافه شدن سنسور اثر انگشت Touch ID به آن است. در حال حاضر سری محصولات اپل واچ از هیچگونه سیستم امنیتی بیومتریکی استفاده نمی‌کنند و اضافه شدن یک حسگر به صفحه نمایش، می‌تواند پیشرفت محسوسی در نسل جدید آن شمرده شود.

این نظریه بر پایه یک پتنت ثبت شده از سوی اپل شکل گرفته است که می‌توانید تصویر مرتبط با آن را نیز از بالا مشاهده کنید. در این پتنت به انتقال آنتن‌های بی‌سیم به بند ساعت هوشمند اشاره شده بنابراین با این کار، فضای بیشتری در صفحه نمایش در دسترس قرار می‌گیرد و سازنده می‌تواند ویژگی‌های دیگری به آن اضافه کند.

ایده اضافه شدن Touch ID به اپل واچ در یک پتنت دیگر نیز مشاهده شده بنابراین این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که اپل در حال بررسی این موضوع است. با این حال، نمی‌توان تنها به یک یا چند پتنت استناد کرد چراکه شرکت‌های حوزه فناوری، پتنت‌های متعددی را ثبت می‌کنند که شاید هیچگاه در محصولات آن‌ها شاهد استفاده از این نوآوری‌ها نباشیم.

این تغییر، علاوه بر شکل‌گیری فضای بیشتری برای قرار دادن حسگر اثر انگشت، از نظر تئوری می‌تواند به استفاده از باتری بزرگ‌تر نیز کمک شایانی کند. با این وجود، این موضوع می‌تواند شرکت‌های شخصی ثالثی که اقدام به عرضه بندهای متنوع برای ساعت هوشمند جدید اپل می‌کنند را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به این معنا که تغییر بند و استفاده از بندهای دیگر موجود در بازار، می‌تواند برای مصرف‌کننده گران تمام شود.

از سوی دیگر، نباید انتظار تغییرات قابل ملاحظی با نسخه‌های قبلی سری اپل واچ داشته باشیم چراکه طبق گفته منبعی معتبر با نام جان پروسر (Jon Prosser)، اپل واچ ۶ به نسل‌های قبلی این سری و مشخصاً اپل واچ ۴ شباهت زیادی خواهد داشت.

مشخصات و ویژگی‌های اپل واچ ۶

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید و احتمالی اپل واچ، ردیابی دمای بدن کاربران خواهد بود. این مورد در پتنت ثبت شده از سوی اپل برای بهبود ردیابی یوگا دیده شده است که می‌تواند به بررسی وضعیت و مصرف انرژی شما نیز کمک کند. بنابراین، می‌توان شاهد چنین قابلیتی در اپل واچ ۶ نیز بود. البته این ویژگی از آنجایی که به اندازه‌گیری دما مربوط است، می‌تواند استفاده‌های گسترده‌ای از سلامتی و تناسب اندام داشته باشد.

در حال حاضر به لطف نسخه بتای watchOS 7 می‌دانیم که اپل واچ ۶ (و همچنین دیگر اپل واچ‌های موجود) سرانجام کارکردهای بهتری در قبال ردیابی وضعیت خواب کاربران ارائه خواهد داد. با این حال، این موضوع خیلی هم شگفت‌زده کننده نیست چراکه مدت زمان زیادی شاهد انتشار شایعات و گزارش‌های پیرامون آن بوده‌ایم.

سری محصولات اپل واچ در حال حاضر از اپلیکیشن‌های ردیابی وضعیت خواب دیگر شرکت‌های شخص ثالث پشتیبانی می‌کنند و نکته متعجب‌کننده اینجاست که خود اپل چنین چیزی را ارائه نمی‌دهد بنابراین می‌توان سرانجام شاهد برطرف شدن این فقدان بود.

در همین حال، یک لیک (اطلاعات فاش شده) دیگر نیز نشان می‌دهد قابلیت کنترل والدین بهتری همراه با ردیابی فاصله «تاچیمتر» را در اپل واچ شاهد خواهیم بود. تاچیمتر که معمولاً در ساعت‌های مچی آنالوگی سنتی استفاده می‌شود، در زمینه محاسبه سرعت بر اساس زمان سفر یا اندازه‌گیری مسافت بر اساس سرعت کاربرد دارد. علاوه بر این، شایعات دیگر نشان می‌دهند که اپل واچ ۶ حاوی سیستم کنترل سطح اکسیژن خون نیز می‌شود که در صورت کاهش ضربان قلب کاربر، هشدار می‌دهد و در وضعیت‌های خطرناک نظیر ایست قلبی، کمک‌کننده خواهد بود. همچنین همانطور که انتظار می‌رفت، شاهد ECG یا وضعیت نوار قلب بهبودیافته‌ای نیز در اپل واچ خواهیم بود.

جان پروسر جزئیاتی از قابلیت نظارت روی میزان اکسیژن خون کاربر نیز گفته است که با قابلیت ردیابی ضربان قلب ترکیب می‌شود و در صورتی که قلب کاربر (صاحب ساعت هوشمند) بیش از حد عمل تهویه انجام دهد، به او هشدار می‌دهد.

این موضوع از این نظر قابل توجه است که اگر حمله خطرناکی به دارنده ساعت هوشمند وارد شود، به او هشدار می‌دهد و کاربر می‌تواند در خصوص وضعیت خود تصمیم بهتری بگیرد و تنفس خود را بهبود ببخشد. این موضوع می‌تواند با پیگیری سلامت روانی فرد که در شایعه‌ای دیگر به آن اشاره شده است نیز ارتباط داشته باشد.

بررسی اکسیژن خون یکی از ویژگی‌هایی‌ست که تاکنون شایعات و گزارش‌های زیادی پیرامون آن منتشر شده است بنابراین به احتمال زیاد، شاهد استفاده از این قابلیت در اپل واچ ۶ خواهیم بود.

در همین حال، یک پتنت دیگر به قابلیت هشدارهای پزشکی نظیر یادآوری زمان مصرف دارو و همچنین کنترل‌های ژست‌های حرکتی جدید نیز اشاره دارد که عملکرد مورد دوم، احتمالاً بسته به حرکت بازوی کاربر خواهد بود.

به طور مشابه، این ویژگی به استفاده اپل واچ از مچ دستی که این ساعت هوشمند روی آن بسته شده نیز اشاره دارد. طبق روال رایج پتنت‌های ثبت شده، هیچ اسمی از اپل واچ ۶ در این ثبت اختراع‌ها برده نشده است بنابراین تضمینی وجود ندارد که روزی از همه این ویژگی‌ها استفاده شود.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که احتمالاً در نسل جدید ساعت های هوشمند اپل واچ شاهد باشیم، این است که غرق شدن کاربر تشخیص داده شود و در این صورت، با خدمات اضطراری تماس گرفته شود. این ایده بر اساس پتنتی دیگر گرفته شده که در جزئیات آن آمده است که دستگاه می‌تواند تشخیص دهد کاربر در آب شیرین یا شور قرار دارد و سپس بر اساس تقویم و داده‌های موقعیتی، موقعیت دقیق کاربر را تشخیص دهد و مشخص کند آیا کاربر در حال غرق شدن است یا خیر که اگر مورد اول پیش آید، سریع با سازمان مربوطه تماس می‌گیرد.

علاوه بر ویژگی‌های جدید، اپل واچ ۶ احتمالاً شامل مقاومت در برابر آب بهبودیافته و ارتباط بی‌سیم و همچنین عملکرد کلی سریع‌تر نیز باشد. هیچ یک از این موارد به جز مقاومت در برابر آب، خیلی هم تعجب‌آور نیست زیرا اپل واچ ۵ تا عمق ۵۰ متری نیز در برابر آب مقاوم است.

این ادعا از سوی مینگ-چی کو (یکی از تحلیلگران شرکت اپل) مطرح شده که می‌گوید تغییر مواد پلیمر کریستال مایع (LCP) در صفحه‌های مدار این ساعت هوشمند، باعث بهبود کارایی مقاومت در برابر آب اپل واچ شده است.

علاوه بر این، اطلاعاتی از اندازه و ظرفیت باتری اپل واچ ۶ نیز در دست داریم چراکه مدتی پیش، باتری‌های اپل با ظرفیت‌های ۲۶۲٫۹ میلی‌آمپر ساعتی، ۲۶۵٫۹ میلی‌آمپر بر ساعت و ۳۰۳٫۸ میلی‌آمپر ساعتی در سازمان‌های بررسی کشور کره جنوبی رویت شده‌اند. اپل واچ ۵ شامل یک باتری با ظرفیت ۲۹۶ میلی‌آمپر بر ساعت بود بنابراین ظرفیت‌های یادشده برای جانشین این محصول، کاملاً مناسب هستند. هر سه ظرفیت احتمالاً برای پیکربندی متفاوت و اندازه‌های مختلف اپل واچ ۶ باشند.

از سوی دیگر، یکی از تغییرات بزرگ اپل واچ ۶ می‌تواند استفاده از تاج دیجیتالی به جای گزینه قابل چرخش در مدل‌های قبلی سری اپل واچ باشد.

هیچ تضمینی وجود ندارد که شاهد استفاده از این تاج دیجیتالی در اپل واچ ۶ باشیم اما بر اساس آزمایش‌هایی که اپل تاکنون در این زمینه انجام داده و پتنت‌هایی که ثبت کرده است، استفاده از آن محتمل به نظر می‌رسد.

اپل واچ ۶ با watchOS 7

البته که اپل واچ ۶ با جدیدترین نسخه نرم‌افزاری این شرکت همراه خواهد بود که watchOS 7 نام دارد و پیش از این نیز معرفی و رونمایی شده است.

از تمرینات ورزشی جدید گرفته تا عوارض ساده، ردیابی وضعیت خواب، پیگیری شستن دست‌ها و غیره، جزو ویژگی‌های این سیستم عامل جدید محسوب می‌شود.

ردیابی وضعیت خواب شاید بزرگترین به‌روزرسانی انجام گرفته باشد و نشان می‌دهد که اپل واچ ۶ حاوی ویژگی‌های خاصی خواهد بود که مدیریت وضعیت خواب کاربر را بهبود می‌بخشد.

چه انتظاراتی از اپل واچ ۶ داریم؟

مطمئناً شایعات بیشتری از اپل واچ ۶ منتشر خواهد شد که ویژگی‌ها و قابلیت‌های دیگر آن را نمایان می‌سازد ولی در این میان، مواردی هستند که می‌خواهیم در جدیدترین نسل ساعت های هوشمند اپل شاهد باشیم که قصد داریم در ادامه آن‌ها را بیان کنیم.

عمر باتری بهتر

اپل واچ ۵ نسبت به اپل واچ ۴ عمر باتری بدتری دارد که البته دلیل موجهی برای این مورد نیز وجود دارد (اضافه شدن صفحه نمایش همیشه روشن به آن)، ولی ما هنوز هم خواهان پیشرفت‌های بزرگی برای اپل واچ ۶ در این زمینه هستیم.

حداقل انتظار داریم که اپل واچ ۶ از نظر عمر باتری، عملکردی مشابه با اپل واچ ۴ داشته باشد اما در حالت ایده‌آل، می‌خواهیم حتی بهتر از آن عمل کند و به راحتی بین دو تا چند روز قابل استفاده باشد (در صورت یک بار شارژ کردن). این امر می‌تواند برای قابلیت پیگیری وضعیت خواب کاربر نیز بسیار مناسب باشد؛ ویژگی‌ای که تاکنون شایعات زیادی از آن منتشر شده است.

ویژگی‌های تناسب اندام بیشتر

اپل واچ در حال حاضر در زمینه سلامتی و ورزش، دستگاهی عالی محسوب می‌شود ولی ما از اینکه ویژگی تناسب اندام قابل توجهی به اپل واچ ۵ اضافه نشد، بسیار ناامید شدیم بنابراین می‌خواهیم اپل واچ ۶ در این زمینه عملکرد بهتری داشته باشد.

اینکه دقیقاً شاهد چه نوع بهبودهایی باشیم را بر عهده خود شرکت اپل خواهیم گذاشت اما این امکانات می‌تواند شامل مواردی نظیر ردیابی دقیق‌تر تمرینات بیشتر یا اضافه شدن حسگرهای دیگر برای نظارت روی سلامتی کاربر باشد. هرچه اطلاعات بهداشتی و سلامتی بیشتری در اختیار داشته باشیم، می‌توانیم از نظر جسمی و روحی پیشرفت کنیم.

گزینه کم‌ نور برای نمایشگر همیشه روشن

صفحه نمایش همیشه روشن (Always-On Display) ویژگی جدید بسیار خوبی در اپل واچ ۵ بود اما یکی از مشکلات قابل توجه آن این است که برای استفاده راحت در تاریکی شب، بسیار روشن است.

به همین جهت، ما خواهان گزینه‌ای هستیم که بدون اینکه این قابلیت غیرفعال و خاموش شود، بتوان نور آن را کم کرد. همچنین این مورد احتمالاً روی عمر باتری این ساعت هوشمند نیز اثر می‌گذارد بنابراین یک وضعیت برد-برد محسوب می‌شود.

قابلیت همیشه روشن برای همه اپلیکیشن‌ها

یکی دیگر از مشکلات نمایشگر همیشه روشن این است که به درستی توسط همه اپلیکیشن‌ها پشتیبانی نمی‌شود به این معنا که، به جای اینکه یک نسخه پایه از اپلیکیشن در حال اجرا در نمایشگر همیشه روشن نمایش داده شود، در بسیاری از موارد به یک ساعت دیجیتالی اساسی تبدیل می‌شود به این معنی که شما نمی‌توانید بدون روشن کردن صفحه، به درستی اپلیکیشن مدنظر خود را ببینید.

ما خواهان تغییر این وضعیت در اپل واچ ۶ هستیم به شکلی که هر اپلیکیشن به صورت کامل از ویژگی نمایشگر همیشه روشن پشتیبانی کند.

ردیابی وضعیت خواب

سال‌هاست که کاربران خواستار قابلیت ردیابی وضعیت خواب در ساعت های هوشمند اپل واچ هستند و شرکت اپل نیز توجهی به این خواسته آن‌ها ندارد. شایعات متعددی وجود دارد که اپل سرانجام این ویژگی را به اپل واچ ۶ اضافه کرده است بنابراین در نهایت، شاهد اضافه شدن این قابلیت خواهیم بود. اما از طرف دیگر، شاید با عرضه اپلیکیشن‌های شخص ثالث متعدد برای اپل واچ‌ها، اپل ممکن است به خود زحمت ندهد و این قابلیت را به شکلی رسمی روی ساعت های هوشمند خود نیاورد.

همگام‌سازی بهبودیافته

ما متوجه شده‌ایم که همگام‌سازی مواردی نظیر آهنگ‌ها و پادکست‌ها در اپل واچ ۵، سخت‌تر از چیزی‌ست که باید باشد چراکه نه تنها باید آن را شارژ کنید و نزدیک آیفون‌تان باشد، بلکه از نظر عملکردی نیز مشکلات متعددی دارد.

علاوه بر اینکه بهبود این مورد باعث صرفه‌جویی در وقت شما و استفاده راحت آن می‌شود، کل فرآیند به سادگی آن چیزی می‌شود که از شرکتی همچون اپل انتظار داریم؛ بنابراین، مطمئناً اپل باید برای مدل ۲۰۲۰ سری اپل واچ خود، چنین موردی را بهبود ببخشد.

صفحه نمایش دایره‌ای شکل

اگرچه دیگر خواسته‌های ما واقع‌بینانه است، ولی مورد آخر در زمره این موارد قرار نمی‌گیرد. طبیعتاً خیلی‌ها نمی‌خواهند که اپل صفحه نمایش ساعت های هوشمند خود را تغییر دهد و شاید اصلاً خواهان چنین موردی نباشند، اما دوست داریم یک گزینه دایره‌ای شکل نیز برای اپل واچ ۶ در نظر گرفته شود.

اگرچه این اتفاق به احتمال زیاد رخ ندهد، ولی قطعاً باعث افزایش میزان فروش این محصول می‌گردد مخصوصاً به خاطر اینکه اپل واچ ۵ از نظر طراحی شباهت زیادی به اپل واچ ۴ دارد و این مورد، سلایق مختلفی را پوشش می‌دهد.

نظر شما در خصوص نسل جدید ساعت های هوشمند اپل چیست؟ آیا خواهان ویژگی‌ها و قابلیت‌های دیگری برای این محصول هستید؟ لطفاً پیش‌بینی‌ها و انتظارات خود از این ساعت هوشمند را از بخش نظرات همین مطلب با ما و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید. در مقالات بعدی، به جمع‌بندی اطلاعات منتشر شده و انتظارت خود از دیگر محصولات و سرویس‌هایی که احتمالاً در رویداد ۲۵ شهریور اپل معرفی می‌شوند، خواهیم پرداخت.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر