مارک زاکربرگ معتقد است عملکرد اپ ‌استور درخور بررسی دقیق است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، در مصاحبه‌ی اخیر خود گفته است که اپ‌استور اپل صلاحیت لازم برای بررسی دقیق را دارد. پرسش مطرح‌شده برای زاکربرگ این بود که آیا او معتقد است اپ‌استور عملکرد انحصارطلبانه دارد و باید با برخورد دولت براساس قانون ضدانحصارطلبی مواجه شود؟

مارک زاکربرگ از پاسخ مستقیم به این پرسش خودداری کرد؛ اما قاطعانه سرنخ‌هایی از موافقت خود با این پرسش بروز داد.

زاکربرگ در مصاحبه با Axios چنین گفت:

مطمئنا من نیز معتقدم که آن‌ها روی اپلیکیشن‌هایی که در گوشی کاربران نصب می‌شوند، کنترل یک‌طرفه دارند. براساس آمار، فکر می‌کنم حدود ۵۰ درصد از آمریکایی‌ها و بخش زیادی از مردم سایر کشورهای جهان از گوشی‌های هوشمند آیفون استفاده می‌کنند. شاید به‌صورت تقریبی رقمی درحدود یک‌میلیارد دستگاه اپلی دراختیار کاربران باشد. بنابراین، به‌نظرم مردم باید پرسش‌های زیادی درباره‌ی کنترل اپ‌استور داشته باشند و اینکه آیا قوانین حاکم فضای پویای رقابتی ایجاد می‌کند یا خیر.

به‌گزارش Business Insider، مؤسس فیسبوک، اپ‌استور را در قیاس با گوگل پلی‌استور قرار داد و گفت:

توسعه‌دهنده حتی اگر عضو گوگل پلی‌استور نباشد، همچنان امکان نصب اپلیکیشن‌های خود را روی گوشی اندرویدی دارد. این بدین معنا است که افراد به‌علت ارجحیت ندادن به اولویت‌های گوگل، قرار نیست به‌کلی حذف شوند. و به‌نظرم این موضوع خیلی مهم است که توسعه‌دهندگان می‌توانند آزادانه آنچه را درسر دارند بسازند و دراختیار سایر کاربران قرار دهند.

در ادامه بخوانید:

این پاسخ سنجیده‌تری از صحبتی است که در جلسه‌ا‌ی آنلاین شرکتی مدیرعامل فیسبوک بیان کرد. در آن جلسه‌ی آنلاین، مارک زاکربرگ درمقابل بیش ‌از ۵۰ هزار کارمند خود چنین گفته است:

[اپل] رفتار خصمانه‌ای دربرابر نرم‌افزارهای نصب‌شده روی گوشی‌ها دارد؛ کاملا شبیه نگهبانی سخت‌گیر.

وی درادامه درباره‌ی شرکت کوپرتینویی و اپ‌استور گفت:

این موضوع باعث جلوگیری از شکوفایی خلاقیت می‌شود و رقابت سالم را سرکوب می‌کند و به اپل اجازه می‌دهد رانت‌های انحصارطلبانه‌ای دریافت کند. فقط خلاقیت موجب رشد و بهبود زندگی افراد می‌شود و اپل از توسعه‌ی خلاقیت جلوگیری می‌کند.

عده‌ای معتقدند که زاکربرگ به‌علت تغییرات حریم شخصی در iOS 14 دچار مشکلاتی شده است. تغییرات حریم شخصی در iOS 14 ردیابی تبلیغاتی را دشوارتر خواهد کرد؛ البته صنعت تبلیغات درحال‌حاضر راه‌حلی برای این مشکل توسعه داده است و نگرانی زیادی از این موضوع ندارد.

شرکت اپل اکنون تحت تحقیقات ضدانحصارطلبانه در برخی کشورها قرار گرفته است و در همین هفته‌ای که گذشت، دو پرونده‌ی جدید اضافه شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر