حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

کربن‌دی‌اکسید فراوان اثر تضعیف‌کننده‌ای روی درختان می‌گذارد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

نتایج مطالعه‌ی جدید این پیش‌بینی‌ را رد می‌کند که جنگل‌ها همچنان به‌عنوان منبع ذخیره‌ی انتشارات گرم‌کننده‌ی زمین عمل خواهند کرد. پوشش درختان بخش درخورتوجهی از کربن‌دی‌اکسیدی را جذب می‌کند که درنتیجه‌ی مصرف سوخت‌های فسیلی آزاد می‌شود و نقش مهمی در پیش‌بینی توانایی ما برای کاهش سطوح کربن‌دی‌اکسید ایفا می‌کند.

به‌گفته‌ی پژوهشگران، مدل‌های اقلیمی کنونی انتظار دارند که جنگل‌ها در قرن جاری همچنان به‌عنوان محل ذخیره‌ی کربن عمل کنند و تصور می‌شود دما و غلظت‌های کربن‌دی‌اکسید بیشتر موجب تحریک رشد گیاه شود و به آن‌ها کمک کند تا با بلوغ سریع‌تر، کربن بیشتری جذب کنند.

بااین‌همه، پژوهشگران در مطالعه‌ای که به‌تازگی در مجله‌ی Nature Communications منتشر شده است، هشدار می‌دهند که رشد سریع‌تر با مرگ درختان در جوانی همراه و ممکن است افزایش نقش جنگل‌ها به‌عنوان مکان ذخیره‌ی کربن کوتاه‌مدت باشد.

پژوهشگران بیش از ۲۰۰ هزار حلقه درخت را از گونه‌های درخت سراسر زمین بررسی کردند و دریافتند که تقریبا در تمام آن‌ها، ازجمله درختان گرم‌سیری، بده‌بستان‌هایی میان رشد و طول عمر درخت رخ داده است. استیو وئلکر، یکی از نویسندگان مقاله، گفت جامعه در دهه‌های اخیر از افزایش توانایی جنگل‌ها درزمینه‌ی جذب کربن بهرمند شده است؛ اما نرخ‌های برداشت کربن‌دی‌اکسید احتمالا در حال کاهش است؛ زیرا درختان دارای رشد آهسته و ماندگار در حال جایگزین‌شدن با درختان دارای رشد سریع ولی آسیب‌پذیر هستند. او گفت:

یافته‌های ما نشان می‌دهد که درختان دارای رشد سریع ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را آسیب‌پذیر می‌کند؛ درحالی‌که درختان دارای رشد آهسته خصوصیاتی دارند که به ماندگاری آن‌ها کمک می‌کند.

در ادامه بخوانید:

پژوهشگران گفتند یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد احتمال مرگ درختان همگام با رسیدن درخت به حداکثر اندازه‌ی ممکن به‌میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. همچنین، ممکن است درختان دارای رشد سریعی روی دفاع علیه بیماری‌ها یا حملات حشرات سرمایه‌گذاری کمتری کنند یا دربرابر خشک‌سالی‌ها حساس‌تر باشند.

متوسط دمای سطح زمین بیش از یک درجه‌ی سانتی‌گراد از دمای دوران پیش از صنعتی‌شدن بیشتر شده است که این مقدار برای تقویت شدت خشک‌سالی‌ها و امواج گرمایی و افزایش قدرت تخریب‌کنندگی طوفان‌های بزرگ کافی است.

دیوید لی، استاد علوم جوّی دانشگاه متروپولیتن منچستر، گفت مدل‌های اقلیمی حاضر چنین پیش‌بینی می‌کنند که ذخیره‌ی کربن جنگل‌ها ادامه پیدا کرده است یا افزایش می‌یابد. او گفت:

این مطالعه خلاف این موضوع را نشان می‌دهد و می‌گوید افزایش کربن‌دی‌اکسید نقش جنگل‌ها را به‌عنوان محل ذخیره‌ی کربن به‌خطر می‌اندازد. طبق نتایج مطالعه‌ی جدید، این ایده با بررسی‌های علمی سازگار درنمی‌آید که انتشارات ناشی‌ از سوخت‌های فسیلی را می‌توان با کاشت درختان یا پرهیز از جنگل‌زدایی جبران کرد.

کیت کیربی، بوم‌شناس دانشگاه آکسفورد، بیان کرد لزوما این گونه نیست که نقش درختان درزمینه‌ی جذب کربن برعکس شود. او گفت:

نمی‌توانیم زیاد روی افزایش رشد به‌ازای واحد سطح برای حفظ و تقویت قابلیت ذخیره‌ی کربن جنگل تکیه کنیم؛ اما این ممکن است با کُندکردن روند جنگل‌زدایی و افزایش گسترش جنگل‌ها به روش پایدار جبران شود.

جنگل‌های جهان، خصوصا جنگل‌های مناطق گرم‌سیری، ۲۵ تا ۳۰ درصد از کربن‌دی‌اکسید گرم‌کننده‌ی زمین را جذب می‌کنند که انسان وارد اتمسفر می‌کند. طبق گزارش وب‌سایت Global Forest Watch، سال گذشته در هر ۶ ثانیه زمینی به وسعت یک زمین فوتبال از جنگل‌های دارای درختان کهن‌سال از بین می‌رفت و درمجموع، حدود ۳۸ هزار کیلومترمربع جنگل تخریب شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر