حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

بررسی سرفیس دوئو مایکروسافت از نگاه نشریات معتبر جهانی

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مدت‌ها است که سرفیس دوئو در سر تیتر اخبار رسانه‌ها قرار دارد. این گوشی هوشمند تاشو مبتنی‌بر سیستم‌عامل اندروید است و با تأخیرهای فراوان هم‌اکنون به‌طور آنلاین عرضه می‌شود. سرفیس دوئو ازجمله محصولاتی محسوب می‌شود که حاشیه‌های فراوانی دارد و شاید دلیل وجود چنین حاشیه‌هایی نیز ساخته‌شدن سرفیس دوئو به‌دست مایکروسافت باشد.

سرفیس دوئو از سری محبوب سرفیس محسوب می‌شود؛ اما تفاوت‌های فاحشی با اعضای خانواده‌ی سرفیس دارد. درحالی‌که محصولات سری سرفیس از پلتفرم‌های ویندوز استفاده می‌کنند، سرفیس دوئو به دنیای اندروید پا گذاشته است. بی‌شک، ساخت گوشی تاشو اندرویدی مایکروسافت بسیاری از علاقه‌مندان به محصولات ردموندی‌ها را متعجب کرد؛ اما پانوس پانای، مدیر محصولات مایکروسافت، سیاست جدید ردموندی‌ها را اقدامی در مسیر درست توصیف کرده است.

پانای در مصاحبه‌ی اخیرش گفت:

آینده‌ی دنیای فناوری به دستگاه‌هایی با دو نمایشگر یا بیشتر گره خورده است و می‌خواهیم محصولاتی مناسب برای کاربران پلتفرم‌های مختلف عرضه کنیم. درصورتی‌که کاربری به استفاده از دستگاهی با نمایشگرهای کوچک علاقه‌مند است، سرفیس دوئو با پلتفرم اندروید تمامی نیازهای وی را پاسخ‌گو خواهد بود و برای کاربران نیازمند به نمایشگری بزرگ‌تر، سرفیس نئو با ویندوز ۱۰ ایکس را در نظر گرفته‌ایم.

درکنار گفته‌های پانای، باید در نظر گرفت که سرفیس دوئو با تأخیر بسیاری زیادی در عرضه مواجه شد؛ به‌نحوی‌که بسیاری دلیل برخورداری چنین محصولی از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ را همین فاصله‌افتادن در زمان عرضه می‌دانند. اصولا محصولات پرچم‌دار موجود در بازار از تراشه‌های اسنپدراگون ۸۶۵ یا ۸۶۵ پلاس بهره می‌برند و برخورداری از تراشه‌ای که برای محصولات سال ۲۰۱۹ عرضه شد، سرفیس دوئو را به پرچم‌داری با سخت‌افزاری نسبتا قدیمی تبدیل می‌کند.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد که سرفیس دوئو درمقایسه‌با اکثر محصولات مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ توان محاسباتی بیشتری دارد. همان‌طور‌که گفته شد، سرفیس دوئو محصولی تاشو با دو نمایشگر ۵/۶ اینچی است که هریک از نسبت ابعاد ۴:۳ و رزولوشن ۱،۳۵۰ در ۱،۸۰۰ برخوردار هستند. بااین‌حال، زمانی‌که درکنار یکدیگر قرار بگیرند، نمایشگری با ابعاد ابعاد ۸/۱ با رزولوشن ۱،۸۰۰ در ۲،۷۰۰، نسبت ابعاد ۳:۲ و تراکم پیکسلی ۴۰۱ پیکسل در هر اینچ دراختیار کاربران قرار می‌گیرد. هر دو صفحه‌نمایش از پنل AMOLED و مجهز به محافظ شیشه گوریلا گلس ۵ هستند.

برخورداری از دو نمایشگر بزرگ و پنل‌های شیشه‌ای و قاب فلزی سبب شده تا سرفیس دوئو ۲۵۰ گرم وزن داشته باشد. ردموندی‌ها محصول خود را تنها به یک دوربین مجهز کرده‌اند که برای ثبت تصاویر سلفی نیز می‌توان از آن بهره جست. مشخصات این دوربین ۱۱ مگاپیکسلی عبارت است از: گشادگی دریچه دیافراگم f/2.0، میدان دید ۸۴ درجه‌ای، فوکوس خودکار تشخیص فاز و ۱ میکرومتر سایز پیکسل.

محصول جدید ردموندی‌ها از دو باتری بهره می‌برد که مجموع ظرفیشان به ۳،۵۷۷ میلی‌آمپرساعت می‌رسد و از شارژ سریع ۱۸ واتی پشتیبانی می‌کند. مایکروسافت برای سرفیس دوئو ۶ گیگابایت حافظه رم در نظر گرفته است و دو گزینه‌ی حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی را دراختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. هم‌اکنون، مدل پایه‌ی سرفیس دوئو با قیمت ۱،۳۹۹ دلار به‌فروش می‌رسد.

حال که نگاهی مختصر به مشخصات سخت‌افزاری سرفیس دوئو انداخته‌ایم، فرصت آن رسیده تا عضو مبتنی‌بر اندروید ۱۰ خانواده‌ی سرفیس را از نگاه نشریات معتبر جهان مشاهده کنیم و با ضعف‌ها و قوت‌های محصول جدید ردموندی‌ها آشنا شویم. با تک تایمز همراه شوید.

سرفیس دوئو از نگاه The Verge

ایده‌هایی فوق‌العاده که به‌دلیل نرم‌افزاری پر از باگ و دوربینی افتضاح به نابودی کشیده شدند.

سرفیس دئو مایکروسافت / Microsoft Surface Duo

دیتر بوهن، دبیر و منتقد رسانه‌ی ورج، درباره‌ی سرفیس دوئو می‌گوید که محصول جدید ردموندی‌ها فراتر از گوشی هوشمند یا تبلت است و درواقع، می‌توان دوئو را با تلفن هوشمند یا تبلت اشتباه گرفت؛ اما در برخی بخش‌ها از آن‌ها بهتر و در برخی بخش‌ها نیز ضعیف‌تر عمل می‌کند. درحقیقت، کاری نیست که در سرفیس دوئو نتوانید انجام دهید. در مقایسه‌ای اجمالی با سرفیس دوئو، دوربین توانمندتر تلفن‌های هوشمند به شما اجازه می‌دهند تصاویر باکیفیت‌تری ثبت کنید و تبلت‌ها نیز فاقد حاشیه‌ موجود میان دو نمایشگر سرفیس دوئو هستند.

سرفیس دوئو طوری طراحی شده تا در‌دست‌گرفتن آن حس فوق‌العاده‌ای بدهد

آنچه سرفیس دوئو را متمایز می‌سازد، نحوه‌ی انجام کارها است. انجام برخی کارها در سرفیس دوئو به‌قدری ساده شده که مشابه آن را در گوشی هوشمند یا تبلت نمی‌توان یافت؛ اما قیمت ۱،۳۹۹ دلاری برای مدل پایه‌ی دوئو سبب شده تا ارزش خرید آن به‌شدت کاهش یابد. درحالی‌که مایکروسافت روی افزایش میزان خلاقیت در زمان استفاده از سرفیس دوئو تمرکز می‌کرد، دیتر بوهن می‌گوید که هنگام کار با دوئو چنین احساسی را نداشته است. از دیدگاه بوهن، انجام هم‌زمان چند وظیفه با سرفیس دوئو راحت‌تر شده است؛ اما به‌معنی افزایش خلاقیت نیست.

بوهن به سرفیس دوئو امتیاز ۶ از ۱۰ را داده و دلایل آن را نیز مطرح کرده است. از نگاه وی، با اینکه دوئو امکان استفاده‌ی هم‌زمان از چند اپلیکیشن را بهتر از محصولات موجود در بازار ارائه می‌دهد و باتری قوی‌تر و آرگونومی مثال‌زدنی دارد، دوربینی با مشخصات بسیار ضعیف و نرم‌افزاری پر از باگ و قیمت بسیار گران سبب شده تا ارزش خرید سرفیس دوئو به‌شدت کاهش یابد.

از نگاه منتقد ورج، طراحی سرفیس دوئو ستودنی است؛ زیرا هر بخش از بدنه‌ی گوشی تاشو درموندی‌ها با دقت فراوانی طراحی شده و درنتیجه، آرگونومی فوق‌العاده‌ای به دوئو می‌بخشد. بااین‌حال، استفاده از طراحی این‌چنینی و ضخامت بسیار کم آن گویا به استفاده از دوربینی با توانمندی سخت‌افزاری بسیار ضعیفی ختم شده است. بوهن با ثبت تصاویری مختلف با دوربین سرفیس دوئو توضیح می‌دهد که میزان نویز در تصاویر، به‌خصوص در محیطی با نور کم، باعث شده تا دوربین ۱۱ مگاپیکسلی موجود در دوئو برای محصولات ۳۰۰ دلاری مناسب باشد، نه ۱،۴۰۰ دلاری.

دانلود ویدئو


نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین سرفیس دوئو


سرفیس دوئو از نگاه Techcrunch

محصولی زیبا و گران‌قیمت که البته هنوز نیاز به کار دارد.

سرفیس دوئو مایکروسافت

برایان هیتر، دبیر بخش سخت‌افزار رسانه‌ی تک‌کرانچ، در مقاله‌ی بررسی سرفیس دوئو نوشته است مانند اعضای دیگر خانواده‌ی سرفیس می‌توان اهداف جاه‌طلبانه‌ی مایکروسافت را در دوئو نیز مشاهده کرد. هیتر ادامه می‌دهد که مایکروسافت نمی‌خواهد مانند شرکت‌های سازنده‌ی گوشی هوشمند در دنیا، تنها سازنده‌ی سخت‌افزار موردنیاز کاربران باشد؛ بلکه می‌خواهد بخش نرم‌افزاری را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد. 

از نگاه منتقد رسانه‌ی تک‌کرانچ، سرفیس دوئو محصولی است که مانند گفته‌ی پانای در مسیری درست قرار دارد؛ زیرا آینده‌ی گجت‌های قابل‌حمل به برخورداری از دو یا تعداد بیشتری صفحه‌نمایش گره خورده است. درواقع، با وجود پیشرفت‌های موجود مانند افزایش تعداد دوربین‌های سوارشده روی ماژول، ارتباطات 5G، بدنه‌ای مقاوم دربرابر نفوذ آب و… آنچه کاربران را به‌سمت خود جذب خواهد کرد، گوشی‌های هوشمند چندنمایشگره هستند و شرکت سازنده‌ای برنده‌ی رقابت جدید خواهد بود که محصولی با ویژگی‌های ایدئال عرضه کند.

فقدان ارتباطات 5G از ضعف‌های بزرگ‌ سرفیس دوئو است

هیتر ادامه می‌دهد که مایکروسافت برای پیروزشدن در این رقابت مسیری بسیار طولانی در پیش دارد. درواقع، ردموندی‌ها با وجود تأخیر فراوان در عرضه، محصولی راهی بازار کرده‌اند که هنوز جای کار دارد. هیتر برای نمونه‌ای بهتر به اکسون ام شرکت ZTE اشاره می‌کند که در‌مقایسه‌با سرفیس دوئو مایکروسافت، شرکت چینی را در جایگاه بهتری قرار می‌دهد. از نگاه هیتر، حاشیه‌ی موجود میان دو نمایشگر از ضعف‌های سرفیس دوئو به‌شمار می‌رود. این موضوع زمانی نیز به‌شدت احساس می‌شود که بخواهید اپلیکیشنی را در هر دو صفحه‌نمایش گسترده کنید.

حاشیه‌ی موجود در استفاده‌ی هم‌زمان از دو اپلیکیشن جداگانه می‌تواند به نظم‌بخشیدن در حالت چندوظیفگی کمک کند؛ اما هیتر نبود نمایشگر ثانویه روی بدنه‌ی دستگاه را از ضعف‌های سرفیس دوئو می‌داند. درواقع، کاربر برای اطلاع از اعلان‌های جدید مانند پیام‌ها، تماس‌های ورودی و… باید هربار گوشی را به حالت گسترده درآورد. چنین اقدامی درنتیجه به مصرف بیشتر انرژی نیز ختم خواهد شد.

از نگاه هیتر نیز، دوربین سرفیس دوئو نه‌تنها کیفیت لازم برای محصولی ۱،۴۰۰ دلاری را ندارد؛ بلکه طراحی‌اش نیز بسیار بد است. دوربین ۱۱ مگاپیکسلی بیشتر برای ثبت تصاویر سلفی مناسب است؛ اما مایکروسافت طراحی دوئو را به‌‌گونه‌ای ساخته است که امکان گسترش ۳۶۰ درجه‌ای پنل‌ها وجود داشته باشد. درواقع به‌جای قراردادن دوربین دیگری روی بدنه‌ی اصلی، کاربر باید صفحه‌نمایش اول را ۳۶۰ درجه گسترش دهد.

درادامه‌ی مقاله‌ی نقد و بررسی تک‌کرانچ، به پشتیبانی‌نکردن سرفیس دوئو از ارتباطات 5G اشاره می‌شود؛ ایرادی که کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد. اصولا کاربران گوشی هوشمند گران‌قیمتی را زمانی می‌خرند که برای چندین سال به تعویض آن وجود نیاز نداشته باشد؛ اما با شروع عصر ارتباطات 5G علاقه‌مندان به سرفیس دوئو بابت محصولی ۱،۴۰۰ دلار پرداخت می‌کنند که نمی‌تواند از فناوری‌های نوین پشتیبانی کند. بااین‌حال، هیتر ادامه می‌دهد که برخوردارنبودن از فناوری 5G سبب شده تا فشار کمتری به باتری وارد شود و درواقع، باتری سرفیس دوئو از عمر نسبتا مطلوبی برخوردار باشد.

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین سرفیس دوئو


سرفیس دوئو از نگاه Cnet

سرفیس دوئو گوشی هوشمند نسل‌اولی است و مانند اکثر محصولات نسل‌اولی، ایرادهای فراوان و تجربه‌های ناامیدکننده‌ای به‌همراه دارد.

سرفیس دوئو مایکروسافت / Microsoft Surface Duo

اسکات اشتاین، منتقد رسانه‌ی معتبر Cnet، درباره‌ی سرفیس دوئو می‌گوید درحالی‌که دوئو از دور نویدبخش تجربه‌ای نوآورانه می‌دهد، کار با آن به‌ خوبیِ انتظاراتمان از ردموندی‌ها نیست. اشتاین ادامه می‌دهد دلیل چنین امری نیز مشکلات مختلف نرم‌افزاری است. از نگاه اشتاین، ویژگی‌های مثبت سرفیس دوئو عبارت‌اند از: طراحی بسیار زیبا با ضخامتی بسیار کم، لولاهای مقاوم در استفاده‌ی روزمره با امکان قرارگیری دو نمایشگر در زاویه‌های مختلف، نمایشگرهای OLED بسیار باکیفیت در نمایش متون و پشتیبانی از قلم مایکروسافت.

بااین‌همه از دید اشتاین، سرفیس دوئو مشکلاتی نیز دارد؛ مانند نرم‌افزار پر از ایراد، تعداد بسیار کم اپلیکیشن‌های پشتیبانی‌کننده از حالت چندوظیفگی میان دو نمایشگر، مناسب‌نبودن برای استفاده از اپلیکیشن‌ها در حالت گسترده روی هر دو نمایشگر، پشتیبانی‌نکردن از ارتباطات 5G و دوربینی با سخت‌افزاری بسیار ضعیف .

اشتاین توضیح می‌دهد که سرفیس دوئو درمقابل رقبای خود محصولی شکست‌خورده است. منتقد Cnet به گلکسی زد فولد ۲ اشاره می‌کند که با وجود برچسب قیمت گران‌تر (۲،۰۰۰ دلاری)، سخت‌افزاری به‌مراتب بهتر از دوئو ارائه می‌دهد که پردازنده‌ای توانمندتر (اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس)، حافظه‌ی رم بیشتر، دوربین‌های با سخت‌افزار پیشرفته‌تر و مودم 5G را شامل می‌شوند. درواقع، برچسب قیمت ۱،۴۰۰ دلاری سرفیس دوئو را در رده‌ای از بازار مصرف‌کنندگان قرار داده است که هنگام خرید برایشان تفاوتی میان ۱،۴۰۰ دلار یا ۲،۰۰۰ دلار وجود ندارد؛ کاربرانی که برترین محصولات با پیشرفته‌ترین امکانات موجود در بازار را می‌خواهند؛ اما مشکل سرفیس دوئو، عرضه‌ی دیرهنگام آن است. درواقع، دوئو محصولی مناسب برای سال ۲۰۱۹ به‌شمار می‌رود.

درباره‌ی ویژگی‌های نرم‌افزاری، اشتاین توضیح می‌دهد که ردموندی‌ها باید آموزش‌های مختلف برای معرفی ویژگی‌های نرم‌افزاری به کاربران اضافه کنند. بااین‌حال، وجود لگ‌های متعدد و ایرادهای نرم‌افزاری مانند چرخش صفحه‌نمایش در مواقع غیرضروری باعث می‌شود تا ارزش تجربه‌ی کاربری از سرفیس دوئو به‌شدت کاهش یابد.

دانلود ویدئو


سرفیس دوئو از نگاه Wired

سرفیس دوئو اولین گوشی مجهز به دو صفحه‌نمایش مایکروسافت به آینده‌ای از گوشی‌های هوشمند اشاره می‌کند که درعین‌حال، هم هیجان‌انگیز است و هم ناامیدکننده.

سرفیس دوئو مایکروسافت / Microsoft Surface Duo

جولیان چوکاتو، دبیر و منتقد رسانه‌ Wired، به سرفیس دوئو امتیاز ۴ را از ۱۰ داده است. وی درباره‌ی چنین امتیازی توضیح می‌دهد که با وجود امکانات مثبتی ازجمله برخورداری از ویژگی آینده‌گرا، یعنی دو صفحه‌نمایش، لولا‌هایی مقاوم در مصرف روزانه، طراحی شکیل و آرگونومی بسیار راضی‌کننده، پشتیبانی مایکروسافت با عرضه‌ی آپدیت‌های ماهانه، باتری با طول عمر بالا و عملکرد مناسب صفحه‌نمایش‌ها در محیطی با نور زیاد، ضعف‌هایی همچون باگ‌های فراوان نرم‌افزاری و دوربینی بسیار بی‌کیفیت باعث شده تا ارزش خرید سرفیس دوئو به‌شدت کاهش یابد.

چوکاتو در اینجا کار را تمام نمی‌کند و ادامه می‌دهد که تجربه‌ی کاربری با سرفیس دوئو بسیار بد است. نمایشگری روی بدنه وجود ندارد و درنتیجه، دسترسی سریع به اعلان‌ها نخواهید داشت. تعداد بسیار کمی از اپلیکیشن‌ها از هر دو نمایشگر پشتیبانی می‌کنند. برای محصولی برخوردار از دو نمایشگر، تنها یک بلندگو در نظر گرفته شده است و درنهایت، کاربر محصولی تهیه می‌کند که از شارژ بی‌سیم و پشتیبانی‌ از ارتباطات 5G و درگاه microSD برای کارت حافظه بی‌بهره است و حتی دربرابر نفوذ قطرات آب مقاوم نیست.

در میان منتقدان، چوکاتو تمرکز بیشتری به ایرادهای نرم‌افزاری کرده است؛ به‌نحوه‌ای که توضیح می‌دهد برخی اعلان‌ها در جای خود باقی می‌مانند و پاک نمی‌شوند. در استفاده از اپلیکیشن‌ها نیز، بارها متوجه توقف (فریز) آن‌ها شده است. چوکاتو توضیح می‌دهد که استفاده از دو نمایشگر سرفیس دوئو به‌قدری جذاب بود که بازگشتن به استفاده از محصولی با تنها یک نمایشگر برای وی بسیار سخت شد؛ اما ایرادهای گسترده‌ی نرم‌افزاری سبب شده تا سرفیس دوئو به محصولی ناتمام تبدیل شود.

منتقد رسانه Wired ادامه می‌دهد که کیفیت تصاویر ثبت‌شده در محیطی با نور بسیار کم، به‌ویژه در شب، به‌قدری کم است که دوربین سرفیس دوئو نمی‌تواند با محصولات میان‌رده در بازار نیز رقابت کند. چوکاتو برای اثبات گفته‌هایش، تصاویری نیز منتشر کرده که گفته‌ی وی را تصدیق می‌کند. میزان نویز در تصاویر به‌وضوح به‌چشم می‌خورد و دقت کم رنگ‌ها نیز به افت هرچه‌بیشتر کیفیت تصاویر ضربه می‌زند.

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین سرفیس دوئو

در میان اکثر نقدها و بررسی‌های ارائه‌شده، به مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نسبتا قدیمی اشاره شده است. ردموندی‌ها نیز با عرضه‌ی به‌روزرسانی‌های مختلف، گویا در حال برطرف‌کردن ایرادات نرم‌افزاری هستند. بااین‌حال، برخی از منتقدان دیدگاه متفاوتی دارند. درواقع، ضعف‌های سرفیس دوئو را تنها در مشکلات نرم‌افزاری می‌دانند.

یکی از این منتقدان، چرلین لو، منتقد رسانه‌ی انگجت است که سرفیس دوئو را بهترین گوشی مجهز به دو نمایشگر در بازار می‌داند؛ اما از برخی از مشکلات آن ازجمله ایراد‌های نرم‌افزاری انتقاد می‌کند. چرلین توضیح می‌دهد که اگر ردموندی‌ها قیمت کمتری برای سرفیس دوئو انتخاب می‌کردند، شاید دوئو به بهترین گزینه برای مطالعه‌ی کتاب‌ها و فایل‌های متنی تبدیل می‌شد. چرلین لب به تحسین طراحی سرفیس دوئو نیز گشوده است و اشاره می‌کند طراحی لولاهای محصول جدید ردموندی‌ها نه‌تنها در استفاده‌های روزمره دوام می‌آورد؛ بلکه امکان قرارگرفتن در وضعیت‌های مختلف اجازه می‌دهد که از سرفیس دوئو مانند لپ‌تاپی با کیبورد لمسی استفاده کرد.

درمقابل دنیل روبینو، نویسنده و منتقد سایت ویندوز‌سنترال، به نکات مثبت سرفیس دوئو بیشتر اشاره و آن را گامی انقلابی در مسیر گوشی‌های هوشمند آینده تعریف می‌کند. روبینو توضیح می‌دهد که سرفیس دوئو مانند محصولاتی از فیلم‌های علمی‌‌تخیلی دوران کودکی وی است که حال به واقعیت تبدیل شده و می‌توان از آن استفاده کرد. روبینو در مقاله‌اش نمایشگرها و کیفیت این گوشی هوشمند را تحسین می‌کند و طراحی لولاهای سرفیس دوئو را ازجمله لولاهای برتر در میان محصولات مشابه می‌داند.

درادامه می‌توانید بررسی ویدئویی سرفیس دوئو را از نگاه رسانه‌های مطرح و یوتیوبرهای سرشناس تماشا کنید.

بررسی سرفیس دوئو مایکروسافت – Android Authority

دانلود ویدئو


بررسی گوشی تاشو سرفیس دوئو مایکروسافت – Engadget

دانلود ویدئو


بررسی گوشی تاشو سرفیس دوئو مایکروسافت – مایکل فیشر (مستر موبایل)

دانلود ویدئو


بررسی گوشی تاشو سرفیس دوئو مایکروسافت – مارکوس براونلی (MKBHD)

دانلود ویدئو

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر