دوربین غول‌پیکری که از فاصله 15 مایلی تصویری از یک توپ گلف شکار کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

یک آرایه سنسور دوربین دیجیتالی غول‌پیکر که قرار است در رصدخانه Vera C. Rubin در شیلی نصب شود نخستین تصاویر تکی جهان با رزولوشن 3200 مگاپیکسل را به ثبت رسانده است، تا به این ترتیب رکورد جدیدی در حوزه تکنولوژی‌های عکاسی دیجیتال و اکتشاف فضا رفم بخورد.

به گفته کارشناسان سازنده این دوربین، آرایه سنسورهای تصویربرداری به قدری قدرتمند است و تصاویر حاصله به قدری بزرگ است که می‌تواند تصویری شفاف از یک توپ گلف را که در فاصله حدود 24 کیلومتری قرار دارد نمایش دهد.  

 

به گزارش تک تایمز به نقل از اسلش‌گیر، این دوربین، که بررسی میراث زمان و فضا (LSST) نامگذاری شده است، قرار است تا در طی یک دهه آینده تصاویری با رزولوشن فوق‌العاده بالا از آسمان نیمکره جنوبی به ثبت برساند. بنا بر اعلام لابراتوار شتابدهنده ملی SLAC، هر چند شب یک پانورامای کامل با این دوربین تهیه خواهد شد.

 

این لابراتوار در بیانیه‌ای فاش ساخت که نخستین تصاویر دیجیتالی 3200 مگاپیکسلی تک عکسی و رکوردشکن با استفاده از دوربین LSST گرفته شدند. SLAC می‌گوید که تصاویر حاصله چنان رزولوشن بالایی دارند که اگر قرار باشد در سایز کامل خود دیده شوند نیاز به 378 نمایشگر 4K UHD برای نمایش کامل یک عکس خواهد بود. تصور این دشوار است، به همین خاطر این تیم مثال دیگری از سایز عکس این دوربین ذکر کرد.

 

تصاویر عظیم 3200 مگاپیکسلی LSST می‌توانند یک تصویر رزولوشن بالا از یک توپ گلف بر روی زمین را نشان دهند که از فاصله حدود 24 کیلومتری از بالای این توپ گرفته شده است.این تکنولوژی تصویربرداری راه را برای مشاهدات فضایی جدید هموار خواهد کرد، و به ستاره‌شناسان برای آموختن نکاتی جدید درباره دنیای اطراف ما کمک می‌کند.

 

ویسنت رایوت، مدیر پروژه دوربین LSST برای دپارتمان انرژی لابراتوار ملی لیورمور، درباره این دستاورد تصویربرداری اینگونه توضیح داد که: «این دستاوردی عظیم برای ماست. صفحه کانونی LSST تصاویر را برای آن تولید خواهد کرد، از اینرو این صفحه چشم توانا و حساس رصدخانه روبین به شمار می‌رود».

 

 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر