حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ستاره پیمای SpaceX می‌تواند تا ارتفاع ۶۰هزار فوتی پرواز کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – ایلان ماسک از برنامه‌ها برای فاز جدیدی از آزمایش‌های فنی ستاره پیمای SpaceX خبر داد و گفت این ستاره پیما احتمالا تا یک هفته دیگر کامل می‌شود.

نمونه‌ی اولیه‌ی جدید این ستاره پیما، با نام SN8 با شکل عجیب و غریب خود توجه زیادی را در بین طرفداران این عرصه به خود جلب کرده است. برخلاف نمونه‌های اولیه پیشین که همگی در اصل سیلندرهایی از جنس فولاد بودند، این نمونه‌ی اولیه دارای کلاهک و باله‌های کوچک است که آن را بسیار مشابه با ستاره پیمای پرتاب شده‌ی سابقی است که اسلان ماسک سال پیش از آن رونمایی کرد، می‌کند.

 مطابق با برنامه‌ریزی‌های SpaceX، این نمونه‌ی جدید قرار است تا در تست پرش به ارتفاع ۶۰هزار فوتی (۱۸هزار متری) پرتاب شود. نمونه‌های پیشین تنها تا چند صد متر پرتاب می‌شدند و این ستاره پیمای جدید با اختلاف پرتاب بلند‌تری را انجام خواهد داد.

ماسک، همچنین در توییتی نوشته که این ستاره‌ پیمای جدید تا هفته‌ی دیگر آماده خواهد شد و پس از آن وارد تست‌های احتراق استاتیک و تست‌های فنی مکرر شده تا در نهایت به ارتفاع ۶۰هزار پایی پرتاب شود و بازگردد.

توییت ایلان ماسک درباره‌ی پرتاب SN8

SpaceX در راه تکامل خود نمونه‌های اولیه‌ی مختلفی را ساخته و تست کرده است که بعضی از آنها در مرحله‌ی تست ناموفق عمل کردند. اما اکنون دو ستاره پیمای SN5 و SN6 برای پرش آزمایش آماده‌اند. ستاره پیمای SN5 در ابتدای ماه اوت تست‌های پرش را با موفقیت پشت سر گذاشت و SN6 نیز در اوایل همین ماه (سپتامبر) تست پرش را پشت سر گذاشت. با دارا بودن دو نمونه‌ی اولیه این کمپانی گزینه‌های بیشتری برای تست خواهد داشت.

احتمالا شباهت‌هایی در فرآیند‌های آزمایش ستاره پیمای SN8 و نمونه‌های SN5 و SN6 وجود خواهد داشت. برای مثال تست های احتراق استاتیک در همان جایی انجام خواهد شد که پرتاب اصلی در آنجا صورت خواهد گرفت و صفحه‌ی پرتاب نیز مشابه با مراحل پرتاب اصلی با سوخت پر خواهد شد. اما در این تست موشک به زمین متصل می‌شود تا زمان آغاز فرآیند احتراق در موتورها از زمین جدا نشود. این فرآیند به مهندسان سازنده‌ی آن کمک می‌کند تا نقص‌های فنی احتمالی من جمله جریان بنزین، دمای احتراق و فشار پرتاب را بررسی کنند.

اصلی‌ترین تفاوت نمونه های SN8  با دو نمونه‌ی دیگر ارتفاع پرتاب آن خواهد بود. SN5 و SN6  در تست‌های پرتاب خود تنها چند صد متر صعود کردند و سپس برای انجام مراحل بعدی به زمین بازگشتند این در حالی است که SN8 قرار است پرتاب چالش‌برانگیزتری را تجربه کند و در مراحل تست پرش تا ارتفاع ۶۰هزار پایی سطح زمین صعود کند و باز گردد.

زمان پرواز SN8 هنوز مشخص نیست اما.با توجه به موفقیت تست های زمینی زمان پرواز آن نیز مشخص خواهد شد. این درحالی است که اسپیس ایکس در اوایل ماه فوریه درخواست انجام یک پرواز در ارتفاع بالا را به مقامات ارائه کرد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر