حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

اجرایی‌شدن تحریم‌های جدید آمریکا چه معنایی برای هواوی دارد؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

چند ماه پیش، ایالات متحده‌ی آمریکا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد مجموعه‌ی جدیدی از تحریم‌ها را علیه هواوی وضع می‌کند. در آن زمان، آمریکا اعلام کرد تحریم‌های جدیدش به‌طور جدی بر فعالیت‌های هواوی در حوزه‌ی تولید گوشی و قطعات وابسته به آن تأثیر می‌گذارد. بخشی از تحریم‌هایی که آمریکا چند ماه پیش جزئیاتشان را تشریح کرد، از سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۵ شهریور ۱۳۹۹) به‌ مرحله‌ی اجرایی رسید. اعمال تحریم‌های جدید چه معنایی برای هواوی و مشتریانش دارد؟

تراشه کرین های سیلیکون / HiSilicon Kirin

تراشه‌های پرچم‌دار سری کرین به‌پایان راه رسیدند

مه ۲۰۲۰ (اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۹) کاخ‌سفید اعلام کرد با اعمال تحریم‌هایی جدید، وضعیت را برای هواوی سخت‌تر از قبل می‌کند. براساس تحریم‌های جدید آمریکا، شرکت‌های خارجی حوزه‌ی تولید تراشه که از تجهیزات و فناوری‌های آمریکایی استفاده می‌کنند، باید تولید و فروش قطعات لازم به هواوی را متوقف کنند. شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC) یکی از شرکت‌هایی است که طبق تحریم‌های آمریکا، باید روابط تجاری خود را با هواوی قطع کند؛ وگرنه عواقب سختی در انتظارش خواهد بود.

در همان روزهای اولیه‌ی انتشار بیانیه‌ی کاخ سفید، TSMC اعلام کرد خود را ‌به پیروی از قوانین وضع‌شده‌ی دولت آمریکا موظف می‌داند. بدین‌ترتیب از بیست‌و‌پنجم شهریور امسال، TSMC تولید و عرضه‌ی تراشه به هواوی را متوقف کرد. گفته می‌شود TSMC مدت کوتاهی پس از بیانیه‌ی کاخ‌سفید در مه ۲۰۲۰، دریافت سفارش جدید از هواوی را به‌حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد تا ۲۵ شهریور، تمامی سفارش‌های قبلی را تحویل این شرکت می‌دهد.

گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دادند TSMC تا پیش از فرارسیدن ۲۵ شهریور، با تمام توان مشغول تولید تراشه برای هواوی بوده است. این تراشه‌ها اجازه‌ دارند به هواوی تحویل داده شوند؛ زیرا سفارش تولید آن‌ها پیش از معرفی تحریم‌های جدید، به‌دست TSMC رسیده بودند.

حداقل یکی از گوشی‌های موردانتظار خانواده‌ی میت ۴۰ هواوی به تراشه‌ی پرچم‌دار جدید خانواده‌ی کرین مجهز خواهد بود. تراشه‌هایی که هواوی انبار کرده، قطعا برای طولانی‌مدت باقی نخواهند ماند و به‌زودی، این شرکت با انبارهایی خالی مواجه خواهد شد. بنابراین، انتظار نداشته باشید که گوشی‌های خانواده‌ی P50 از این مدل جدید از تراشه‌های خانواده‌ی کرین بهره‌مند اشند. یو چنگ‌دانگ، مدیرعامل تجهیزات مصرفی هواوی، ماه گذشته اعلام کرد پس از ۲۵ شهریور ۱۳۹۹، امکان تولید تراشه‌های کرین وجود نخواهد داشت. دقیقا نمی‌دانیم که او صرفا تراشه‌های پرچم‌دار سری کرین را خطاب قرار داده است یا کل تراشه‌های این خانواده.

یکی دیگر از اتفاق‌های بسیار منفی که در پی اجرایی‌شدن تحریم‌های آمریکا برای هواوی رخ می‌دهد، قطع ارتباط این شرکت با شرکت چینی تراشه‌ساز با نام SMIC است. مدتی پیش، شرکت SMIC فرایند تولید انبوه تراشه‌ی کرین 710A را با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری آغاز کرد؛ تراشه‌ای که مخصوص دستگاه‌های اقتصادی است. طبق گزارش‌ها، SMIC با بررسی جوانب ماجرا متوجه شده است که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، مجبور است فروش تراشه به هواوی را متوقف کند. بااین‌حال، رسانه‌ی معتبر روئیترز در گزارشی اختصاصی نوشت این شرکت تراشه‌ساز از دولت آمریکا برای کسب اجازه به‌منظور ادامه‌ی همکاری تجاری با هواوی درخواست مجوز کرده است.

MediaTek Dimensity 1000+ / مدیاتک دایمنسیتی 1000 پلاس

امکان همکاری با مدیاتک از بین می‌رود؟

نبود تراشه‌های پرچم‌دار سری کرین بدین‌معنی است که هواوی برای ادامه‌ی جاه‌طلبی‌هایش در بازار گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار، مجبور است تراشه‌های موردنیازش را ازطریق شرکت‌های دیگر تأمین کند. هواوی معتقد است شرکت‌های تراشه‌ساز حاضر در چین فعلا به‌حدی به بلوغ نرسیده‌اند که محصولاتی در سطح گوشی‌های پیشرفته و حرفه‌ای این شرکت تولید کنند. به‌علاوه، اکثر این شرکت‌ها نیز ممکن است مشمول تحریم‌های آمریکا شوند. مدیاتک یکی از شرکت‌هایی بود که همواره تراشه‌های پرچم‌دار موردنیاز هواوی را دراختیار این شرکت چینی قرار می‌داد. بااین‌حال از بداقبالی هواوی، آمریکا به تمامی ابعاد موضوع فکر کرده و حتی مدیاتک نیز به‌دلیل تحریم‌های جدید، اجازه‌ ندارد با هواوی همکاری کند.

در سال جاری میلادی، هواوی نشان داد به استفاده از تراشه‌های مدیاتک در دستگاه‌های میان‌رده تمایل خاصی دارد و به‌دفعات دیده‌ایم که تراشه‌های سری دایمنسیتی ۸۰۰ در چند گوشی هواوی به‌کار رفته‌اند. بدین‌ترتیب، تحریم‌هایی که مدیاتک را نیز در‌بر می‌گیرند، درنهایت نه‌تنها بر گوشی‌های پرچم‌دار، بلکه بر گوشی‌های میان‌رده نیز تأثیر خواهند گذاشت. مدیاتک در اواخر ماه گذشته‌ی میلادی تأیید کرد از یک سو، از تحریم‌های جدید آمریکا پیروی و از سوی دیگر، برای همکاری با هواوی درخواست صدور مجوز ثبت می‌کند. فعلا کاخ‌سفید ‌به درخواست مدیاتک واکنشی نشان نداده است.

پیش‌تر، شرکت‌هایی مثل مایکروسافت توانسته‌اند به‌طور محدود مجوزهای خاصی به‌منظور ادامه‌ی همکاری با هواوی دریافت کنند؛ دقیقا به‌همین‌دلیل، میت‌بوک‌های جدید هواوی با سیستم‌عامل ویندوز دردسترس قرار می‌گیرند. تا زمان نگارش این مقاله، شرکت‌های دیگری نظیر گوگل و کوالکام هنوز مجوزهای لازم را به‌منظور آغاز مجدد همکاری تجاری با هواوی دریافت نکرده‌اند. 

نمای جلو هواوی پی ۴۰ پرو / Huawei P40 Pro روی میز

تأمین صفحه‌نمایش برای هواوی سخت می‌شود

یکی دیگر از اتفاق‌های منفی که در پی اعمال تحریم‌های جدید برای هواوی رخ می‌دهد، توقف فروش صفحه‌نمایش‌های ال‌جی و سامسونگ به این شرکت است. گزارش‌های اخیر اعلام کردند ال‌جی و سامسونگ از ۲۵ شهریور به‌بعد، تحویل صفحه‌نمایشهای پریمیوم را به هواوی به‌حالت تعلیق درمی‌آورند. هواوی مدت‌ها است در دستگاه‌های پرچم‌دارش از صفحه‌نمایشهای شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ و BOE استفاده می‌کند. بدین‌ترتیب از بیست‌و‌پنجم شهریور، هواوی صرفا به BOE متکی خواهد بود. BOE برای پاسخ‌گویی به نیاز هواوی، باید میزان تولیدات خود را به‌شدت افزایش دهد. بااین‌همه، برخی از رسانه‌ها می‌گویند منابعی آگاه ادعا کرده‌‌اند هواوی از مدتی پیش فرایند آزمایش صفحه‌نمایش شرکت‌هایی چینی نظیر CSOT و Tianma و Visionox را آغاز کرده است. به‌بیان‌بهتر،‌ حتی درصورت قطع ارتباط با ال‌جی و سامسونگ، هواوی می‌تواند منابع دیگری برای تأمین صفحه‌نمایش پیدا کند. 

صفحه‌نمایشها برای کارکردن به تراشه‌های ویژه‌ای نیازمند هستند. این تراشه‌ها نه‌تنها صفحه‌نمایش را روشن می‌کنند؛ بلکه امکان اعمال دستورهای لمسی آن را فراهم می‌سازند. طبق یکی از گزارش‌ها، هواوی ممکن است برای تهیه‌ی تراشه‌های مربوط به صفحه‌نمایش به‌مشکل بخورد. همچنین، گفته می‌شود هواوی برای تأمین تراشه‌های مدیریت برق با مسائلی جدی روبه‌رو است. ماه گذشته‌ی میلادی، رسانه‌ی دیجی‌تایمز در گزارشی نوشت هواوی و SMIC وارد همکاری تجاری گسترده شده‌اند تا با کمک یکدیگر، تراشه‌ی صفحه‌نمایش بسازند. 

گوشی هواوی نوا ۷ آی / Huawei Nova 7i از نمای جلو در دست راست

هواوی برای تأمین حافظه با مشکل مواجه می‌شود

در ماه جاری میلادی، گزارشی به‌نقل از منابع آگاه اعلام کرد سامسونگ و SK Hynix تولید حافظه برای هواوی را به‌حالت تعلیق درمی‌آورند و دلیل اصلی این اتفاق به تحریم‌های جدید آمریکا مربوط‌ می‌شود. این دو شرکت حافظه‌ی رم گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های هواوی را تأمین می‌کنند. گفته می‌شود سامسونگ و SK Hynix از دولت آمریکا درخواست کرده‌اند مجوز همکاری با هواوی را دراختیار آن‌ها قرار دهد. همان‌طور‌که اشاره کردیم، برخی شرکت‌ها با موفقیت مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند؛ اما برخی دیگر در این امر ناموفق بوده‌اند. 

شرکت‌های دیگری هم در بازار پیدا می‌شوند که تأمین‌کننده‌ی حافظه‌ی رم باشند؛ بااین‌حال، دقیقا نمی‌دانیم که تحریم‌های جدید آمریکا از همکاری این شرکت هم با هواوی جلوگیری می‌کند یا خیر. حال که بحث تأمین‌کنندگان دیگر به‌میان آمد، بهتر است بدانید طبق ادعای رسانه‌ی Nikkei Asian Review، توشیبا نیز مجبور شده تولید حافظه‌ی ذخیره‌سازی فلش را برای هواوی تعلیق کند. 

دوربین پشتی هواوی پی ۴۰ پرو / Huawei P40 Pro

حسگرهای تصویر سونی به هواوی عرضه نمی‌شوند

هواوی سال‌ها است گوشی‌های هوشمندی تولید می‌کند که دوربین بسیار باکیفیتی دارند و این موضوع به‌طور ویژه برای گوشی‌های خانواده‌ی P صدق می‌کند. افزون‌براین، مقاله‌ی رسانه‌ی Nikkei Asian Review اعلام می‌کند سونی نیز از ۲۵ شهریور مجبور شده تحویل حسگر تصویر به هواوی را کاملا متوقف کند.

آن‌ دسته از حسگرهای سونی که هواوی از آن‌ها استفاده می‌کند، از آرایه‌ی فیلتر رنگ RYYB (قرمز و زرد و زرد‌و‌آبی) استفاده می‌کنند تا در محیط‌های کم‌نور بسیار موفق عمل کنند. این در حالی است که اکثر دوربین‌های دیجیتالی از حسگری با آرایه‌ی فیلتر رنگ RGB (قرمز و سبز و آبی) بهره می‌گیرند. همین فیلتر RYYB یکی از دلایل بسیار مؤثر برای ارائه‌ی عملکرد عالی دوربین گوشی‌های هواوی در محیط‌های تاریک بود. 

گفته می‌شوند سونی نیز قصد دارد با دولت آمریکا ارتباط برقرار و درخواست صدور مجوز ادامه‌ی همکاری با هواوی را ثبت کند. تحلیلگران می‌گویند احتمال موفقیت سونی برای دریافت مجوز پنجاه‌پنجاه است. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر