شیائومی و ریلمی مشغول ساخت گوشی با تراشه 5 نانومتری هستند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اپل سه‌شنبه‌شب در جریان برگزاری مراسم Time Flies نخستین تراشه‌ی مبتنی‌بر لیتوگرافی پنج نانومتری را با نام A14 Bionic معرفی کرد که نخستین‌بار در آیپد ایر ۲۰۲۰ از آن استفاده می‌شود. نسل جدید آیپد ایر ازلحاظ طراحی ظاهری به‌شکلی محسوس متحول شده و از این حیث بسیار موردتوجه است، اما تراشه‌ی A14 نیز یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های آن به‌حساب می‌آید. A14 که پردازنده‌ای مرکزی با ۶ هسته دارد، همان تراشه‌ای است که در آیفون‌های نسل جدید استفاده خواهد شد.

در حال حاضر رقبای بزرگ اپل در بازار موبایل، دستگاه‌های خود را به تراشه‌هایی مجهز کرده‌اند که در بهترین حالت برپایه‌ی لیتوگرافی هفت نانومتری تولید شده‌اند. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد شیائومی و ریلمی نیز قرار است به‌زودی در مسیری مشابه با اپل قدم بردارند. مدیران اجرایی شیائومی و ریلمی به‌تازگی در شبکه‌ی اجتماعی ویبو اشاره‌ای اولیه به محصولاتی کرده‌اند که قرار است مجهزبه تراشه‌ی پرچم‌دار پنج نانومتری باشند.

شو شی، قائم‌مقام ریلمی، تصویر جدیدی روی شبکه‌ی اجتماعی ویبو منتشر کرد تا به مجموعه‌ی جدیدی از گوشی‌های هوشمند اشاره کند که از تراشه‌ای پنج نانومتری به‌عنوان قلب تپنده‌ی خود استفاده خواهند کرد. ریلمی در چین گوشی‌های مختلف را در قالب خانواده‌های Q و V و X روانه‌ی بازار می‌کند. پوستری که شی شو منتشر کرده نشان می‌دهد گوشی مجهزبه تراشه‌ی پنج نانومتری متعلق‌به هیچ‌یک از این خانواده‌ها نیست.

شرکت مادر ریلمی یعنی اوپو مدتی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد که می‌خواهد تغییراتی در استراتژی‌های خود برای عرضه‌ی گوشی اعمال کند. این شرکت به‌تازگی سری Ace را از مجموعه‌گوشی‌هایش حذف کرده است. برخی کارشناسان می‌گویند سری Ace ممکن است به زیرشاخه‌ی ریلمی تبدیل شود و این شرکت از Ace در نام محصولاتش استفاده کند. در حال حاضر به‌طور دقیق به نام خانواده‌ی جدید گوشی‌های ریلمی که ظاهرا از تراشه‌ی پنج نانومتری استفاده می‌کنند اشاره نشده است.

پست ویبو قائم مقام ریلمی درباره دستگاه مجهزبه تراشه 5 نانومتری

ازطرفی لو ویبینگ از شیائومی، در پاسخ به پست یکی از کاربران با محوریت آیپد ایر، جواب جالبی داد. این کاربر در پست خود گفته بود نسل جدید آیپد ایر در حال حاضر تنها دستگاهی است که از تراشه‌ای پنج نانومتری استفاده می‌کند. لو ویبینگ در پاسخ به این پست نوشت:‌ «آیا برای محصولات جدیدی که مجهزبه تراشه‌های پنج نانومتری هستند هیجان‌زده‌اید؟». این موضوع به‌صورت غیرمستقیم نشان می‌دهد شیائومی فرآیند کار روی دستگاه جدیدی را که از تراشه‌ی پنج نانومتری استفاده می‌کند آغاز کرده است. 

پست ویبو لو ویبینگ شیائومی با محوریت دستگاه مجهزبه تراشه 5 نانومتری

تاکنون نه شیائومی و نه ریلمی جزئیات دقیقی درباره‌ی محصولات جدید و تاریخ عرضه‌ی آن‌ها در دسترس رسانه‌ها قرار نداده‌اند. با همه‌ی این‌ها احتمال می‌دهیم دستگاه‌هایی که ریلمی و شیائومی در پی تولید آن‌ها هستند از تراشه‌ی جدید و پرچمدار اسنپدارگون ۸۷۵ کوالکام که هنوز معرفی نشده است استفاده کنند. کوالکام مدتی پیش فرآیند تولید اسنپدراگون ۸۷۵ را آغاز کرد و انتظار داریم تا پیش از پایان سال جاری میلادی، از آن پرده‌برداری کند. گوشی‌های هوشمند مجهزبه تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۷۵ در نخستین ماه‌های سال آینده‌ی میلادی از راه خواهند رسید. شایعه‌ها می‌گویند شیائومی و ویوو نخستین برندهای چینی خواهند بود که در محصولات‌شان از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۷۵ استفاده خواهند کرد.

انتظار می‌رود شیائومی در ماه فوریه‌ی ۲۰۲۱ (بهمن و اسنفد ۱۳۹۹) گوشی شیائومی می ۲۰ (یا می ۱۱) را رونمایی کند. فعلا نمی‌دانیم پرچمدار ویوو که مجهزبه تراشه‌ی پنج نانومتری است چه نامی دارد. انتظار داریم گوشی ردمی K40 پرو در مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) معرفی شود. از آن‌جایی که در فوریه‌ی ۲۰۲۰ شاهد رونمایی گوشی X50 Pro با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ توسط ریلمی بودیم، انتظار داریم در همین ماه سال آینده‌ی میلادی، گوشی مجهزبه تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۷۵ ریلمی معرفی شود. احتمالا این گوشی دارای فناوری شارژ سریع ۱۲۵ وات باشد.

به‌احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک شاهد انتشار جزئیات دقیقی درباره‌ی تراشه‌های پنج نانومتری کوالکام و مدیاتک خواهیم بود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر