حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

آموزش آپدیت گوشی ویندوز فون به ویندوز 10 موبایل به زبان ساده

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

با آغاز عرضه‌ی رسمی سرفیس دوئو مایکروسافت، شاید نگاهی به گذشته‌ی شرکت ردموندی در صنعت موبایل نکات جالبی را برای‌مان روشن کند. مایکروسافت سال‌ها پیش با ویندوز فون (Microsoft Windows Phone) در تلاش بود پلتفرمی خلق کند که در تمامی گوشی‌ها مورداستفاده قرار گیرد، اما درنهایت مشکلاتی که پیش آمدند، از این اتفاق جلوگیری کردند؛ حتی بیل گیتس، هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت، معتقد است اگر پرونده‌ی آنتی‌تراست (ضدانحصار) برای مایکروسافت پیش نمی‌آمد، ویندوز فون ممکن بود اندرویدِ دنیای امروز باشد.

سال‌ها از پایان کار ویندوز فون می‌گذرد و حتی سرسخت‌ترین طرفدارانش هم قبول کرده‌اند که این سیستم‌عامل به تاریخ پیوسته. با همه‌ی این‌ها، ویندوز فون هنوز هم در بین برخی کاربران زنده است و برخلاف پلتفرم‌هایی نظیر Commodore یا BBC Micro به‌طور کامل به فراموشی سپرده نشده. اگر با دستگاهی که مبتنی‌بر ویندوز فون است کار کنید، همچنان می‌توانید راه‌اندازیش کنید؟ کارشناس رسانه‌ی ZDNet می‌گوید مدل قرمزرنگ Lumia 1520 را در اختیار داشته و تلاش کرده ببیند می‌تواند با آن کار کند یا خیر.

از ماه دسامبر ۲۰۱۹ (آذر و بهمن ۱۳۹۸) فروشگاه آنلاین Windows Phone 8.1 Store از دسترس خارج شده است؛ این یعنی اگر دستگاهی ویندوز فونی دارید که قبلا می‌توانستید سیستم‌عاملش را به Windows 10 Mobile ازطریق اپلیکیشن Upgrade Advisor ارتقاء دهید و چنین کاری انجام ندادید، دیگر امکان ارتقاء سیستم‌عامل ازطریق فروشگاه آنلاین Windows Phone 8.1 Store وجود ندارد. اگر روی دستگاه ویندوز فونی خود ارور 805a0190 دریافت می‌کنید، دلیل اصلی، از دسترس خارج شدن فروشگاه است.

با این‌حال اگر دستگاهی دارید که توانایی اجرای Windows 10 Mobile را دارد (که شامل Lumia 1520 هم می‌شود، اما دستگاه‌هایی که صرفا ۵۱۲ مگابایت حافظه‌ی رم دارند، از این سیستم‌عامل پشتیبانی نمی‌کنند)، به‌منظور ارتقاء سیستم‌عامل گوشی به جدیدترین نسخه می‌توانید از ابزاری ویژه استفاده کنید که احتمالا پیش‌تر نامش را نشنیده‌اید. ابزار موردبحث که با نام Over-the-cable ‌Updater شناخته می‌شود به‌راحتی امکان نصب سیستم‌عامل جدید را روی دستگاه فراهمم می‌کند.

اگر روی گوشی از کد PIN استفاده شده، باید قبل از آغاز فرآیند نصب، PIN را حذف کنید. اگر دستگاه‌تان در دسته‌ی دستگاه‌های سازمانی قرار می‌گیرد و به‌دلیل برخی قوانین خاص، درگاه USB آن غیرفعال شده، باید مجددا فعالش کنید. اگر گوشی شما از نسخه‌ی اینسایدر ویندوز استفاده می‌کند باید حتما مجددا سراغ نسخه‌ی اصلی بروید و برای این‌ کار می‌توانید از Windows Device Recovery Tool استفاده کنید. اگر همچون گوشی کارشناس رسانه‌ی ZDNet، گوشی شما دست دوم است یا این‌که کد PIN را نمی‌دانید، می‌توانید دستگاه را ریست کنید؛ در غیر این‌صورت به ریست کردن دستگاه نیازی ندارید. البته اگر به ریست کردن نیازمند بودید، باید یک‌سری کارها انجام دهید.

برای ریست کردن ابتدا گوشی را شارژ کنید، سپس آن را از شارژ جدا و خاموشش کنید. وقتی که گوشی خاموش است، کلید کاهش شدت صدا را نگاه دارید و گوشی را به شارژ بزنید؛ کلید کاهش شدت صدا را تا زمانی نگه دارید که صفحه‌ی جدیدی روی نمایشگر ظاهر شود. در این مرحله، کلید کاهش شدت صدا را رها کنید و به‌ترتیب کلیدهای روبه‌رو را فشار دهید: کلید افزایش شدت صدا، کلید کاهش شدت صدا و کلید پاور. پس از انجام این مراحل، گوشی ریستارت می‌شود و آیکون چرخ‌دنده روی صفحه بالا می‌آید.

مراحل مختلف مربوط‌به ریست کردن را انجام دهید تا این‌که به مرحله‌ی وارد کردن اطلاعات حساب کاربری مایکروسافت برسید. این مرحله برای شما کار نخواهد کرد، نگران نباشید. در این مرحله سراغ روشن کردن وای‌فای یا قرار دادن سیم‌کارت در گوشی نروید. به‌منظور نصب به‌روزرسانی باید گوشی را در حالت هواپیما قرار دهید.

مطمئن شوید که گوشی حداقل ۴۰ درصد شارژ دارد و سپس سراغ منوی تنظیمات و بخش Phone Update بروید تا اطمینان پیدا کنید که هیچ‌گونه به‌روزرسانی جدیدی در حال نصب نیست (دستگاه‌های مجهزبه Windows Phone 8 که ریست و دوباره روشن می‌کنید به‌صورت خودکار به‌روزرسانی ۸٫۱ را دریافت می‌کنند و باید بگذارید که این اتفاق بیافتد. با این‌حال بعدا گوشی را در حالت هواپیما قرار دهید تا وقت‌تان برای دانلود به‌روزرسانی‌های دیگر تلف نشود). در مرحله‌ی بعد گوشی را به رایانه‌ای که یکی از نسخه‌های پشتیبانی‌شده‌ی ویندوز ۱۰ را دارد متصل کنید (این نسخه باید دات‌نت ۴ را به‌صورت پیش‌فرض داشته باشد و بتواند به اینترنت متصل شود).

وقتی که فایل OtcUpdaterZip.exe را اجرا کنید، چند فایل جدید از حالت فشرده خارج می‌شوند که شامل یک فایل ReadMe با تمامی دستورالعمل‌های لازم است. به‌منظور به‌روزرسانی گوشی، OTCUpdater.exe را اجرا کنید؛ پس از این‌که OTCUpdater.exe فایل‌های لازم را بازیابی کرد، آن‌ها را به گوشی می‌فرستد و پیغامی ظاهر می‌شود که از شما می‌خواهد گوشی را از رایانه جدا کنید. سپس فرآیند به‌روزرسانی گوشی به‌شکل معمولی ادامه پیدا می‌کند. مراحل اضافی برای راه‌اندازی را انجام دهید و گوشی به‌صورت OTA به‌روزرسانی‌های لازم را دریافت خواهد کرد. 

چرا باید چنین کاری انجام دهیم؟

حتی پس از به‌روزرسانی دستگاه به Windows 10 Mobile، همچنان با موبایلی قدیمی مواجه خواهید بود. مایکروسافت در دسامبر ۲۰۱۹ (آذر و دی ۱۳۹۸) به‌صورت رسمی به پشتیبانی از Windows 10 Mobile خاتمه داد و این یعنی هیچ به‌روزرسانی دیگری برای رفع مشکلات یا بالا بردن امنیت، برای آن منتشر نخواهد شد. البته حتی در حال حاضر هم تصاویری که ثبت می‌کنید به‌صورت خودکار در وان‌درایو ذخیره می‌شوند و تا پایان سال ۲۰۲۰ امکان دسترسی به آن‌ها را خواهید داشت.

مایکروسافت می‌گوید گوشی‌های فعلی مجهزبه Windows 10 Mobile نسخه‌ی پشتیبان (بکاپ) از اپلیکیشن‌ها و داده‌ها تهیه نخواهند کرد. البته امکان انجام این کار ازطریق به‌روزرسانی OTC وجود ندارد، وگرنه می‌توانید به‌صورت دسترسی از فایل پشتیبان استفاده کنید. 

شماری از اپلیکیشن‌هایی که روی ویندوز ۱۰ موبایل اجرا می‌شوند از فروشگاه آنلاین حذف شده‌اند. درضمن وارد هر وب‌سایتی از مایکروسافت شوید از شما خواسته می‌شود از جدیدترین نسخه‌ی مرورگر Edge استفاده کنید؛ کاری که در ویندوز ۱۰ موبایل غیرممکن است. با همه‌ی این‌ها هنوز هم افرادی پیدا می‌شوند که به ویندوز فون علاقه دارند و به‌خوبی می‌دانند این سیستم‌عامل قرار نیست به‌روزرسانی امنیتی و رفع باگ دریافت کند. اپلیکیشن‌های آفیس نظیر OneNote و To Do همچنان اجرا می‌شوند و حتی به‌روزرسانی هم دریافت می‌کنند. 

شاید به دستگاهی نیاز دارید که صرفا ازطریقش ایمیل‌ها را بررسی کنید و تماس بگیرید. شاید نمی‌خواهید با بازی روی گوشی اصلی خود، شارژش را تمام کنید و نیاز دارید دستگاهی ویندوز فونی داشته باشید تا اگر چند دقیقه در جایی معطل شدید، کمی بازی کنید. شاید به‌طور کلی داشتن نمایشگری اضافی، کاربرد زیادی برای‌تان داشته باشد. البته هرچقدر هم ویندوز فون را دوست داشته باشید، نمی‌توانید دستگاه‌های مبتنی‌بر آن را تا ابد نگه دارید. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر