حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

هجمه رسانه‌ای شدید خبرگزاری‌های دولتی چین علیه واگذاری آرم به انویدیا

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

انویدیا از چند روز پیش که خبر رسمی خرید ۴۰ میلیارد دلاری آرم را اعلام کرد، به صدر اخبار دنیای فناوری آمد. خبری که به‌نام یکی از بزرگ‌ترین معامله‌های فروش تاریخ دنیای نیمه‌هادی لقب گرفت. آرم که امروز به‌عنوان پیش‌گام دنیای طراحی تراشه شناخته می‌شود، نقشی مستقیم در طراحی و توسعه‌ی پردازنده‌های گوشی هوشمند دارد. درصورت عقد نهایی قرارداد فروش شرکت بریتانیایی، انویدیا به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم روی فناور‌ی‌های موجود در اغلب گوشی‌های هوشمند جهان تأثیرگذار خواهد شد.

گلوبال تایمز، یکی از رسانه‌ها‌ی دولتی چین، در مقاله‌ای اعتراض جدی خود را علیه قرارداد فروش احتمالی آرم به انویدیا مطرح کرد. آن‌ها اعتقاد دارند چنین قراردادی منجر به اختلال در بازار تراشه می‌شود. در بخشی از مقاله، به شرایط کنونی و تنش‌ها بین دولت چین و ایالات متحده اشاره می‌شود. نویسنده‌ی گلوبال تایمز اعتقاد دارد فشارهایی واردشده بر شرکت‌‌های چینی را می‌توان دلیلی برای جلوگیری از قرارداد فروش آرم به یک شرکت آمریکایی دانست.

در بخشی از مقاله‌ی گلوبال تایمز می‌خوانیم: «باتوجه‌به تنش‌های موجود بین چین و ایالات متحده و فشارهای آمریکا بر تعدادی از شرکت‌های فناوری چینی، اگر آرم تحت مالکیت شرکت‌های آمریکایی باشد، شرکت‌‌های چینی دنیای فناوری در بازار با مشکل روبه‌رو می‌شوند. درصورت عقد قرارداد، نه‌تنها هواوی، بلکه همه‌ی شرکت‌های فناوری چینی که در فهرست سیاه آمریکا قرار دارند، از دسترسی به تراشه‌های آرم محروم می‌شوند. همچنین شرکت‌های اروپایی که از فناوری‌های آرم استفاده می‌کنند، در تأمین محصولات بازار چین با مشکل روبه‌رو می‌شوند. درنهایت کل زنجیره‌ی تأمین بازار دچار اختلال می‌شود». 

شرکت بریتانیایی آرم که اکنون تحت مالکیت شرکت چینی سافت‌بانک فعالیت می‌کند، به‌محض اعلام محدودیت‌های ایالات متحده در ماه مه سال ۲۰۱۹، برخی از تبادل‌های کسب‌وکاری خود با هواوی را به حالت تعلیق درآورد. البته آن‌ها پس از مدتی، همکاری با هواوی را از سر گرفتند. بااین‌حال، فعالیت آرم تحت مالکیت یک شرکت آمریکایی همچون انویدیا، قطعا پیچیدگی‌های زیادی را در ارتباط با همکاری آن‌ها با هواوی و دیگر شرکت‌های چینی ایجاد خواهد کرد.

در ادامه بخوانید:

آرم امروز به‌عنوان یک بازیگر بی‌طرف در صنعت پردازش و موبایل شناخته می‌شود. آن‌ها محصولات خود را به مجموعه‌ی گسترده‌ای از مشتریان از اپل و هواوی و مدیاتک تا کوالکام و سامسونگ و بسیاری شرکت‌های دیگر، ارائه می‌کنند. دراین‌میان اگر آرم تحت مالکیت یکی از این مشتریان فعالیت کند، طبیعت بی‌طرف خود را تاحدی از دست خواهد داد. البته هر دو شرکت آرم و انویدیا امروز ادعا می‌کنند که تحت هر قراردادی، بی‌طرفی و ادامه یافتن مدل کنونی کسب‌وکار آرم را در اولویت قرار خواهند داد. ادعایی که از همان ابتدا با مخالفت و انتقاد بسیاری از بزرگان صنعت همچون هم‌بنیان‌گذاران آرم روبه‌رو شد.

اعتراض‌ها و انتقادها نسبت به قرارداد فروش آرم به انویدیا در سطوح گسترده‌ای در جهان ادامه دارد. عواقبی که این قرارداد برای شرکت‌های چینی ایجاد می‌کند، موضوع اصلی رسانه‌های این کشور است و قطعا موجب مخالفت‌های بیشتر در سطح تنظیم‌گری قانونی هم خواهد شد. به‌هرحال ظاهرا تصمیم دو شرکت آرم و انویدیا برای عقد قرارداد بسیار قطعی است و باید منتظر رویارویی آن‌ها با مقام‌های تنظیم‌گر قانونی باشیم.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر