ناسا می‌گوید که لکه سرخ بزرگ مشتری همتای دیگری هم دارد که تغییر رنگ می‌دهد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

ناسا تازه‌ترین تصویر نزدیک از مشتری را منتشر کرده است، سیاره‌ای که با توفانهای زیبا ولی هولناک پوشیده شده است.

 

 

به گزارش تک تایمز و به نقل از اسلش‌گیر، این تصویر در 25 اوت توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شد، که برای پژوهشگران امکان دیدن تصویر به‌روزرسانی‌شده‌ای از این سیاره و تغییرات اخیرش را فراهم آورد. به گفته ناسا، قبل توجه‌ترین چیز در میان این تغییرات «پسر خاله» لکه سرخ بزرگ و رنگ تغییریابنده آن است.

 

بیش از 600 میلیون کیلومتر فاصله بین زمین و مشتری وجود دارد، که یک غول گازی و بزرگترین سیاره‌ در منظومه شمسی است. ناسا این تصویر تازه هابل از مشتری را مشابه با دریافت یک گزارش آب و هوایی به‌روزرسانی شده توصیف کرده است – البته مشتری (ژوپیتر) اتمسفر نامساعد توفانی دارد که مشخصترین نماد آن گردباد عظیمی است که با نام لکه سرخ بزرگ شناخته می‌شود.

 

لینک هابل چیزی را کشف کرده که برای انسانها از روی کره زمین قابل تشخیص نبوده است. ناسا اینگونه توضیح داده است که تصویر جدید از عرض جغرافیایی شمالی میانه این سیاره گرفته شده که یک توفان کاملا جدید را نشان می‌دهد که در اواسط ماه اوت در آن منطقه ظاهر شده است. وجود یک توفان جدید چیز منحصر به فردی نیست، ولی تصویری که چنین تحول نوظهوری را نشان دهد چرا.

 




در این میان، این تصویر همچنین یک به‌روزرسانی درباره لکه سرخ بزرگ در اختیار قرار می‌دهد که اکنون عرض آن بیش از 15000 کیلومتر شده است – ناسا خاطر نشان می‌کند که چنین ابعادی برای «قورت دادن» کل سیاره ما کافی است. با وجود ابعاد گسترده‌اش، این وضعیت نشانگر کوچکتر شدن این توفان نسبت به چند دهه اخیر است.

 

توفان عظیم دیگری نیز با نام «لکه سرخ بزرگ کوچکتر» وجود دارد که کمتر شناخته شده است ولی از همان اهمیت لکه اصلی برخودار است؛ این لکه، که نام رسمی آن Oval BA است، زیر لکه سرخ بزرگ در تصویر فوق قرار گرفته است. این لکه اول به رنگ سفید بود، ولی در سال 2006 مشاهده شد که به رنگ قرمز تغییر یافت. به تدریج رنگ آن به سفید باز گشته است، ولی این بار مرکز آن تیره‌تر شده، که نشانگر آن است که احتمالا به آرامی در حال تغییر رنگ دادن به همان قرمزی است که در مورد «پسر خاله» بزرگترش مشاهده شده است.

 

 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر