حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

AMD پردازنده های سری C رایزن و Athlon 3000 را معرفی کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

معماری AMD Zen و روش تولید ۱۴ نانومتری شرکت TSMC بالاخره به دسته‌ی کروم‌بوک رسید. تیم قرمز با معرفی پردازنده‌های جدید Ryzen و Athlon 3000 C-Series، لپ‌تاپ‌های کم‌مصرف مبتنی بر سیستم‌عامل اختصاصی گوگل را هم هدف قرار داد. پردازنده‌های جدید، حداکثر با چهار هسته و هشت رشته‌ی پردازشی و مجهز به معماری +Zen به بازار عرضه می‌شوند و از موتور گرافیکی بهینه‌ی Vega نیز به‌صورت یکپارچه پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده‌های جدید سری C از شرکت AMD، با هدف پاسخ به نیاز روزافزون بازار کروم‌بوک معرفی و عرضه شدند. این تراشه‌های جدید، به خانواده‌ی قدیمی سری A ملحق می‌شوند که با فرایند تولید ۲۸ نانومتری و بر اساس معماری Bristol Ridge به بازار آمده بودند.

پردازنده‌های جدید AMD با هدف‌گیری کروم‌بوک‌های پایین‌رده تا پرچم‌دار معرفی شده‌اند

AMD، پردازنده‌های جدید سری C از خانواده‌ی رایزن را با هدف‌گیری کروم‌بوک‌های حرفه‌ای‌تر با قدرت پردازشی بیشتر طراحی و معرفی کرده است. لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده‌های جدید AMD استفاده می‌کنند، قابلیت‌های پیشرفته‌تری همچون وای‌فای ۶ و آخرین نسخه از بلوتوث را دراختیار کاربران می‌گذارند. به‌هرحال، پردازنده‌های Ryzen C-Series، به‌نوعی تراشه‌هایی Ryzen 3000U محسوب می‌شوند که نام‌گذاری و برندینگ جدید دارند. AMD تصمیم دارد تا در تمامی محصولات جدید خود، نام‌گذاری متمایزی برای تراشه‌های مخصوص ویندوز و کروم‌بوک داشته باشد.

پردازنده‌ Ryzen 7 3700C در دسته‌ی پرچم‌دار سری C قرار می‌گیرد. این پردازنده از هسته‌های ۱۲ نانومتری +Zen با چهار رشته‌ی پردازشی بهره می‌برد و فرکانس پایه و تقویت‌شده‌ی ۲/۴ و ۴/۰ گیگاهرتز دارد. تراشه‌ی جدید، مجهز به ۱۰ واحد پردازش Vega، حافظه‌ی کش ۶ مگابایتی و توان طراحی گرمایی ۱۵ وات است. پردازنده‌ی بعدی به‌نام Ryzen 3 3250C در دسته‌ی دوهسته‌ای با چهار رشته‌ی پردازشی قرار می‌گیرد که سرعت فرکانس پایه‌ی ۲/۶ گیگاهرتز و فرکانس تقویت‌شده‌ی ۳/۵ گیگاهرتز دارد. این پردازنده AMD مجهز به سه واحد پردازشی Vega و پنج مگابایت حافظه‌ی کش است.

AMD در رونمایی جدید خود، دو پردازنده‌ی سری C را نیز در خانواده‌ی ۱۵ واتی Athlon 3000 معرفی کرد. پردازنده‌ی Athlon Gold 3150C با هسته‌هایی مجهز به دو رشته‌ی پردازشی عرضه می‌شود که سرعت فرکانس پایه و تقویت‌شده‌ی ۲/۴ و ۳/۳ گیگاهرتز دارد. این تراشه مجهز به پنج مگابایت حافظه‌ی کش خواهد بود و سه واحد پردازشی (CU) با سرعت کلاک ۱۱۰۰ مگاهرتز دارد. پردازنده‌ی Athlon Silver 3050C با دو هسته و بدون قابلیت رشته‌های پردازشی معرفی شد که سرعت پایه و تقویت‌شده‌ی ۲/۳ و ۳/۲ گیگاهرتز، پنج مگابایت حافظه‌ی کش و دو واحد پردازشی ۱۱۰۰ مگاهرتزی Vega دارد.

تیم قرمز در جریان رونمایی محصولات جدید، بنچمارک پردازنده‌های Ryzen 3000 C-Series را هم در مقایسه با پردازنده‌ی A6-9220C منتشر کرد. نتایج منتشرشده، پیشرفت قابل‌توجه AMD را در مقایسه‌ی بین نسلی نشان می‌دهد. البته فراموش نکنید که نتایج منتشرشده ازسوی AMD، مانند همیشه باید با کمی بدبینی در نظر گرفته شوند، چون شرکت سازنده، آن‌ها را منتشر کرده است. نکته‌ی مهم اینکه AMD در بنچمارک‌های خود، مقایسه‌ای با پردازنده‌های رقیب از شرکت اینتل انجام نداده است. آن‌ها اعلام کردند که به‌زودی بنچمارک‌های مقایسه‌ای با اینتل و دیگر پردازنده‌ها را نیز منتشر می‌کنند.

در ادامه بخوانید:

اگرچه کروم‌بوک‌ها با هدف‌گیری بازارهای آموزشی، تجاری و مصرف‌کننده عرضه می‌شوند و هیچ‌گاه در دسته‌ی پرچم‌دار نبوده‌اند، پردازنده‌های AMD در سری A به‌نام‌های A4 و A6، در سال ۲۰۱۹ کلاس جدیدی از پردازش و قدرت را در این دسته معرفی کردند. برنامه‌ی AMD با پردازنده‌های جدید، دستاوردهای خوبی برای آن‌ها داشت، چون در آن زمان اینتل هنوز درگیر مشکلات خود بود و تمرکز زیادی هم بر بازار پایین‌رده نداشت. درواقع تیم آبی متمرکز بر بازار پرچم‌دار بود و در تأمین قطعات هم با چالش‌های متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. دراین‌میان AMD به‌راحتی توانست سهم مناسبی از بازار پردازنده‌های مخصوص کروم‌بوک کسب کند.

AMD در بازاری رقابتی که محل جولان پردازنده‌های اینتل اتم و انویدیا تگرا و راهکارهای مدیاتک بودند، سهم خود را در سال ۲۰۱۹ از هشت به ۲۱ درصد رساند. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که این بخش از بازار، رشد سالانه‌ی تجمیعی هشت درصد را تجربه خواهد کرد.

تیم قرمز در پایان رونمایی پردازنده‌های جدید اعلام کرد که در سال جاری، ۶ محصول از شرکت‌های HP و ایسوس و لنوو مجهز به پردازنده‌های سری C خانواده‌ی Ryzen و Athlon به بازار معرفی می‌شود. پردازنده‌های Bristol Ridge A-Series در ادامه هم درکنار پردازنده‌های سری C در بازار حاضر خواهند بود تا بخش پایین‌رده‌ و کم‌مصرف ۶ واتی بدون فن را تأمین کنند. به‌زودی ۶ طرح جدید هم مجهز به آن پردازنده‌ها معرفی می‌شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر