حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

سرفیس دوئو در ابتدا قرار بود با ویندوز به بازار عرضه شود

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

سرفیس دوئو (Microsoft Surface Duo) گوشی دو نمایشگره‌ی مایکروسافت است که بسیار دیرتر از آنچه انتظار می‌رفت، به بازار عرضه شد. مایکروسافت به رسانه‌ها گفته دلیل اصلی تأخیر در عرضه‌ی سرفیس دوئو، به پیچیدگی‌های سخت‌افزار محصول برمی‌گردد و این شرکت قصد داشته سرفیس دوئو را به‌شکلی کاملا بی‌نقص به‌مرحله‌ی تولید برساند. بااین‌حال بسیاری از کاربران و کارشناسان عقیده دارند دلیل اصلی تأخیر در عرضه‌ی دستگاه، نرم‌افزار آن بوده است.

رسانه‌ی ویندوز سنترال به تصاویری دست پیدا کرده که نشان می‌دهند سرفیس دوئو در ابتدا قرار بوده برپایه‌ی نسخه‌ی ویژه‌ای از ویندوز ۱۰ تولید شود. توسعه‌ی این سیستم‌عامل که با نام اندرومدا (Andromeda OS) شناخته می‌شود، مطابق انتظارات پیش نرفته و ردموندی‌ها مجبور شده‌اند سراغ شرکتی خارجی به‌منظور توسعه‌ی نسخه‌ی ویژه‌ای از سیستم‌عامل اندروید برای سرفیس دوئو بروند.

رسانه‌ی ویندوز سنترال در گزارش خود به‌نقل از منابع آگاه نوشت فرایند توسعه‌ی سرفیس دوئو در بازه‌ی زمانی اواخر ۲۰۱۴ تا اوایل ۲۰۱۵ آغاز شده و مایکروسافت برای تولید دستگاه تا حد زیادی از Courier الهام گرفته است. 

نمونه اولیه سرفیس دوئو / Surface Duo بدنه پشتی

در سال ۲۰۱۶ فعالیت جدی مایکروسافت برای تولید دستگاه دو نمایشگره‌ی Andromeda آغاز شد و مایکروسافت تصمیم گرفت سیستم‌عاملی سبک و تطبیق‌پذیر بسازد؛ همین تصمیم بود که درنهایت مایکروسافت را به توسعه‌ی Windows Core OS ترغیب کرد. Windows Core OS قرار بود دارای پوسته، CShell و Polaris کاملا انطباق‌پذیر باشد؛ این سیستم‌عامل بعدا به Windows 10X تبدیل شد.

سیستم‌عامل Andromeda OS برپایه‌ی اپلیکیشنی تحت عنوان Jamdani تولید شده بود؛ مایکروسافت قصد داشت همین اپلیکیشن را به صفحه‌ی هوم سیستم‌عامل تبدیل کند. کاربران می‌توانستند در صفحه‌ی هوم،‌ یادداشت‌های مجازی، تصاویر و فایل‌های مدنظر خود را بچسبانند و سپس درکنار آن‌ها حاشیه‌نویسی کنند. این قابلیت‌ها تا حد زیادی ما را یاد نمونه‌ی مفهومی Courier می‌اندازد. این دستگاه نیز قرار بود دارای منوی استارت و اکشن سنتر باشد و با کورتانا ادغام شود.

دقیقا در همین‌جا بود که مشکلاتی جدی پیش آمدند. ویندوز سنترال در گزارش خود می‌نویسد در زمانی سریع مشخص شد که تکمیل پروژه به زمان زیادی نیاز دارد و فرایند تکمیل نیز بدون مشکل پیش نخواهد رفت. مایکروسافت فهمیده بود که مدرن‌سازی و ماژولار کردن تجربه‌ی ویندوز (ازلحاظ قابلیت‌های ارائه‌شده و پوسته‌ی سیستم‌عامل) کار ساده‌ای نیست و همین موضوع باعث می‌شود پروژه بسیار دیرتر از موعد مقرر، به‌اتمام برسد. دستگاه موردبحث مایکروسافت در ابتدا قرار بود پاییز ۲۰۱۸ از راه برسد، اما با مشکلاتی مداوم مواجه شد و همین موضوع عرضه‌ی آن را به‌تأخیر انداخت.

نمونه اولیه سرفیس دوئو / Surface Duo دستگاه اندرومدا EV4 مایکروسافت در دست

ویندوز سنترال می‌نویسد اعضای تیم رهبری ارشد تولید این محصول در یکی از جلسات هفتگی اعلام کردند تکمیل پروژه تا مدت‌زمانی نامعلوم به‌تعویق افتاده است. بااین‌حال تیم سرفیس همچنان به فروش سرفیسی که در دسته‌ی گوشی‌های هوشمند جای بگیرد تمایل داشتند و نمی‌خواستند تولید سرفیس دوئو به‌تأخیر بیفتد. ویندوز سنترال در ادامه‌ی گزارش خود می‌نویسد: «در زمانی نامشخص در اواخر ۲۰۱۸ یا اوایل ۲۰۱۹، درنهایت مایکروسافت تصمیم گرفت Andromeda را به دستگاهی اندرویدی تبدیل کند. این تصمیم در سکوت خبری گرفته شد و اکثر افرادی که روی نسخه‌ی ویندوزی Andromeda کار کرده بودند، خبر نداشتند که دستگاه درنهایت قرار است از سیستم‌عامل اندروید استفاده کند». 

مایکروسافت قراردادی با Movial منعقد کرد تا وظیفه‌ی ساخت سیستم‌عامل سرفیس دوئو را به این شرکت محول کند. همچنین مایکروسافت چند درایور ویندوزی را به اندروید پورت کرد تا بتوان از سخت‌افزار، مجددا بهره گرفت. مایکروسافت تغییراتی نیز در خود سخت‌افزار اعمال کرد که شامل مواردی مثل حذف دوربین اضافی و جایگزینی بدنه‌ی فلزی با شیشه و پلاستیک می‌شود؛ این اقدامات دست‌به‌دست هم دادند تا سرفیس دوئو به محصولی که امروزه می‌بینیم تبدیل شود. اکثر مهندسانی که روی Andromeda OS کار می‌کردند درنهایت سراغ Windows 10X رفتند؛ همین پروژه‌ی ویندوز ۱۰ ایکس نیز با برخی تغییرات مواجه شده و مایکروسافت برنامه‌های جدیدی برای آن تعیین کرده است.

سیستم عامل ویندوز روی سرفیس دوئو / Surface Duo

داستانی که رسانه‌ی ویندوز سنترال نقل کرد حقیقتی را برملا می‌کند. مایکروسافت با وجود یدک‌کشیدن لقب بزرگ‌ترین شرکت‌ نرم‌افزاری دنیا، به‌دلیل داشتن اعتمادبه‌نفسِ بیش از حد، در پروژه‌ی اولیه‌ی Andromeda شکست خورد و اگر کمک گوگل نبود، شاید هیچ‌گاه سرفیس دوئو دردسترس مصرف‌کنندگان قرار نمی‌گرفت. برای کسب اطلاعات کامل‌تر درمورد این ماجرا و مشاهده‌ی تصاویر بیشتر می‌توانید مقاله‌ی وب‌سایت ویندوز سنترال را مطالعه کنید.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز در این زمینه چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر